آبان تتر
سلامت

تاثیر قرص منیزیم برای مو

از آنجایی که منیزیم یکی از فراوان‌ترین مواد معدنی در بدن ما است، در تنظیم بسیاری از عملکردهای فیزیکی و روانی نقش دارد.

صبح بخیر _ از آنجایی که منیزیم یکی از فراوان‌ترین مواد معدنی در بدن ما است، در تنظیم بسیاری از عملکردهای فیزیکی و روانی نقش دارد. عدم دریافت دوز توصیه شده روزانه منیزیم می‌تواند تاثیر منفی بر فرایند رشد مو داشته باشد، که ممکن است منجر به کندتر شدن رشد مو یا تشدید ریزش مو شود.

اگرچه هیچ مدرکی دال بر ارتباط مستقیم بین منیزیم و ریزش مو وجود ندارد، اما زمانی که کمبود منیزیم اتفاق می‌افتد، می‌تواند تاثیر قابل توجهی بر سلامت موهای شما داشته باشد. وقتی به نازک شدن مو فکر می‌کنیم، عمدتا انواع مختلفی از ریزش مو (آلوپسی) مانند طاسی با الگوی مردانه یا آلوپسی آره آتا را در نظر می‌گیریم. با این حال، کمبود مواد معدنی یا ویتامین نیز می‌تواند باعث ریزش مو شود. همچنین، این کمبودها می‌تواند به ریزش مو به دلایل دیگر کمک کند و ظاهری کم‌رنگ و نازک به تار موهای شما بدهد. منیزیم یکی از این مواد معدنی است که در این مقاله خواص آن برای مو را بررسی می‌کنیم.

منیزیم برای رشد مو

منیزیم در عملکرد آنزیم‌های دخیل در سنتز DNA و RNA و همچنین تکثیر سلولی نقش دارد؛ که به این معنی است که به رشد طبیعی تار موها کمک می‌کند. علاوه بر این، در تولید پروتئین نیز نقش دارد که موها برای سالم و قوی بودن به آن نیاز دارند. اگرچه تحقیقات بیشتری مورد نیاز است، اما تصور می‌شود که کمبود منیزیم ممکن است منجر به رشد کندتر مو یا رشد تارهای شکننده‌تر شود.

کاهش استرس اکسیداتیو

استرس اکسیداتیو می‌تواند به موهای شما آسیب برساند و منجر به طاسی زودرس شود. منیزیم به سنتز آنتی اکسیدانی به نام گلوتاتیون، نوعی آنتی اکسیدان اصلی موجود در بدن، کمک می‌کند. در نتیجه، کمبود منیزیم با افزایش سطوح استرس اکسیداتیو و همچنین با کاهش ظرفیت برای مقابله با آسیب ناشی از رادیکال‌های آزاد مرتبط است.

کاهش ریزش موی آندروژنیک

اگرچه تحقیقات بیشتری برای تایید این موضوع مورد نیاز است، نظریه‌هایی وجود دارد که قند خون بالا می‌تواند تبدیل بیش از حد تستوسترون به دی هیدروتستوسترون (DHT) را افزایش دهد. DHT به گیرنده‌های آندروژن در فولیکول‌های مو متصل می‌شود و از تولید مو جلوگیری می‌کند که باعث آلوپسی آندروژنتیک (طاسی با الگوی مردانه یا زنانه) می‌شود. از آنجایی که منیزیم در تنظیم قند خون نقش دارد، نداشتن مقدار کافی از این ماده معدنی می‌تواند مقاومت به انسولین را تقویت کند که منجر به سطوح بالاتر قند خون و به طور بالقوه ریزش موی بیشتر می‌شود.

کنترل التهاب

انواع مختلفی از ریزش مو مانند آلوپسی آره آتا و مشکلات رایج پوست سر مانند درماتیت سبورئیک با التهاب ظاهر شده که با افزایش سطح استرس اکسیداتیو مرتبط است و منجر به ریزش مو می‌شود. سطوح پایین منیزیم در بدن باعث ایجاد التهاب با درجه پایین در سراسر بدن می‌شود. التهاب می‌تواند به فولیکول‌های مو آسیب برساند و باعث ایجاد شرایط مختلف در پوست سر شود که ممکن است به ریزش مو منجر شود.

جلوگیری از ریزش مو ناشی از اضطراب

دریافت ناکافی منیزیم با خلق و خوی پایین، افسردگی و اضطراب همراه است. سطح بالای اضطراب و استرس می‌تواند باعث ریزش مو شود. اضطراب می‌تواند باعث ایجاد یک وضعیت موقتی به نام تلوژن افلوویوم شود که با نازک شدن مو و گاهی اوقات احساس سوزش در پوست سر ظاهر می‌شود. خوشبختانه این وضعیت در عرض چند ماه پس از فروکش کردن اضطراب، خود به خود برطرف می‌شود. اما اگر استرس مزمن شود، تلوژن افلوویوم نیز ممکن است تا یک دهه ادامه داشته باشد.

انتقال انرژی و مواد مغذی به فولیکول‌های مو

منیزیم به انتقال ویتامین‌ها و مواد معدنی به سلول‌ها از جمله فولیکول‌های مو کمک می‌کند. همچنین در تولید آدنوزین تری فسفات (ATP) که انرژی سلول‌ها را تامین می‌کند، نقش دارد. اگر کمبود این ماده معدنی را تجربه می‌کنید، ممکن است جریان انرژی، اکسیژن و مواد مغذی به ریشه موهایتان کاهش یابد. این به نوبه خود ممکن است چرخه رشد طبیعی موهای شما را مختل کند، فاز رشد را کوتاه‌تر کرده و بخش بیشتری از فولیکول‌ها را وارد مرحله ریزش کند.

سخن پایانی

اگرچه دریافت مقدار توصیه شده روزانه منیزیم می‌تواند به حفظ سلامت موهای شما کمک کند، تحقیقات کمی‌ برای نشان دادن تاثیر قرص منیزیم بر روی رشد مجدد موها وجود دارد. چند مطالعه موجود نشان می‌دهد که قرص منیزیم تاثیر قابل توجهی بر انواع خاصی از ریزش مو مانند آلوپسی آره آتا ندارد؛ اما مصرف آن از تشدید ریزش موی مرتبط با کمبود منیزیم جلوگیری می‌کند.

 

بیشتر بخوانید:

این نوشیدنی خطر ابتلا به سرطان پروستات را افزایش می‌دهد

منبع
داروخانه آنلاین مثبت سبز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا