آبان تتر
سلامت

دکمه چرت زدن را فشار دهید و صبح ۳۰ دقیقه بیشتر در رختخواب بمانید

صبح بخیر _ نتیجه تحقیقات نشان داده افرادی که به طور مرتب دکمه چرت زدن را فشار می دهند ممکن است وقتی بالاخره از جای خود بلند شوند، از نظر ذهنی تیزتر باشند.

به نقل از دیلی میل، طبق مطالعه ای که روی بیش از ۱۷۰۰ نفر انجام شد، رایج ترین دلیلی که مردم برای تنظیم مجدد زنگ ساعت خود و لذت بردن از چرت زدن بیان می کنند، این است که برای بیدار شدن بیش از حد خسته هستند. دانشمندان به این نتیجه رسیدند که چرت زدن ممکن است با “اینرسی خواب” – مبارزه خواب آلود برای شروع ذهنی در صبح – مبارزه کند.

داوطلبانی که به طور معمول چرت می‌زدند، پس از اینکه به آنها اجازه چرت زدن داده شد، در سه آزمایش از چهار آزمایش بهتر عمل کردند و نشان دادند که تنظیم مجدد زنگ ساعت آنها را از نظر ذهنی تیزتر می‌کند.
ردیاب‌های خواب نشان دادند که چرت زدن باعث می‌شود افراد به دنبال خواب عمیق کمتر مجبور به بیدار شدن شوند – که ممکن است مه مغزی را کاهش دهد.

با کمال تعجب، علیرغم ۳۰ دقیقه چرت زدن با وقفه های زنگ ساعت، چرت زدن ها در واقع حدود ۲۳ دقیقه خواب داشتند.
با این حال، محققان هشدار می دهند که مطالعه آنها کوچک است و فواید صبحگاهی ممکن است فقط در افرادی دیده شود که مرتباً دکمه چرت زدن را فشار می دهند. این ها معمولاً افراد جوانتر و جغدهای شب هستند که به طور بالقوه دیرتر به رختخواب می روند، بنابراین حتی از خواب اضافی در صبح منتفع می شوند.

دکتر تینا ساندلین، که این مطالعه را از دانشگاه استکهلم رهبری کرد، گفت: «یافته‌ها نشان می‌دهند که اگر از چرت زدن در صبح لذت می‌برید، هیچ دلیلی وجود ندارد – حداقل نه برای زمان‌های چرت زدن در حدود ۳۰ دقیقه که بیشتر نخوابید.
در واقع، حتی ممکن است به کسانی که خواب‌آلودگی صبحگاهی دارند، کمک کند که پس از بلند شدن کمی بیشتر بیدار باشند.
این مطالعه که در مجله تحقیقات خواب منتشر شده است، نتایج یک پرسشنامه آنلاین را ارائه می دهد که توسط ۱۷۳۲ نفر در سوئد، ایالات متحده، بریتانیا، فنلاند و استرالیا پر شده است. این نشان داد که بیش از دو سوم مردم چند آلارم تنظیم می کنند یا حداقل گاهی اوقات به تعویق می افتند. این چرت‌بازها تقریباً ​​شش سال جوان‌تر از افراد غیرچرت‌زده بودند.

محققان ۳۱ نفر را که حداقل دو بار در هفته چرت می زدند را برای مقایسه توانایی های ذهنی خود پس از چرت زدن یا مجبور شدن به بلند شدن با اولین زنگ انتخاب کردند.
پس از چرت زدن، افراد در یک آزمون محاسبات ذهنی بهتر عمل کردند، که از آنها خواسته می شد تا اعداد را به سرعت و با دقت با هم جمع کنند، در مقایسه با زمانی که تا زنگ ساعت خواب خود می خوابیدند.
آنها در تست حافظه بهتر عمل کردند و از آنها خواستند کلماتی را که قبلا به آنها نشان داده شده بود تشخیص دهند.
چرت زدن همچنین به این معنی بود که افراد در یک آزمون دشوار بهتر عمل کردند، جایی که آنها باید رنگی را که یک کلمه با آن نوشته شده است، مانند آبی، نامگذاری کنند، حتی اگر خود کلمه “قرمز” باشد. پس از فشار دادن دکمه چرت زدن، داوطلبان پس از مشاهده کلمه یک رنگ که با همان رنگ نوشته شده بود، سریعتر این کار دشوار را انجام دادند.
با این حال، چرت زدن هیچ تفاوتی در تست حافظه کاری نداشت، جایی که مردم باید نقطه قرمز شدن یک جعبه در یک شبکه را به خاطر بسپارند.

فواید ظاهری دراز کشیدن بعد از اولین زنگ هشدار نیز در زمان ناهار، زمانی که آزمایش‌ها دوباره به افراد داده شد، از بین رفت. زمانی که از آنها در مورد خواب آلودگی و خلق و خوی پرسیده شد، چرت زدن برای کم خوابی یا شادی بیشتر افراد یافت نشد.
در واقع، ۳۱ نفری که در آزمایشگاه تحت نظر قرار گرفتند، پس از تنظیم مجدد زنگ ساعت، خواب سبک بیشتری داشتند. اما، علیرغم اینکه باید هر ۱۰ دقیقه یکبار برای زدن دکمه چرت از خواب بیدار شوند، تأثیرات آن بر کیفیت کلی خواب آنها قابل توجه نبود.

بیشتر بخوانید:

نسخه غذایی برای پاکسازی کبد را بشناسید

منبع
آخرین خبر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا