آبان تتر
سلامتویژه ها

با این ترفند ها بدون نیاز به قهوه سرحال و هوشیار بمانید

در حالی که بسیاری از افراد برای بیدار شدن و هوشیار ماندن به قهوه و نوشیدنی‌های کافئین‌دار پناه می‌برند، اما راهکارهای عملی دیگری هم برای این منظور وجود دارد.

صبح بخیر  _ در حالی که بسیاری از افراد برای بیدار شدن و هوشیار ماندن به قهوه و نوشیدنی‌های کافئین‌دار پناه می‌برند، اما راهکارهای عملی دیگری هم برای این منظور وجود دارد. در این مقاله به بررسی ۱۲ راهکار ساده و کاربردی برای بیدار ماندن بدون قهوه می‌پردازیم.

۱. چرت کوتاه

گاهی اوقات بدن شما به تنظیم مجدد خواب نیاز دارد. چرت زدن به‌مدت ۱۵ تا ۳۰ دقیقه می‌تواند به شما کمک کند هشیارتر شوید و خلق‌وخوی شما بهبود پیدا کند. از چرت‌ زدن‌های طولانی‌تر از ۳۰ دقیقه و همچنین از خوابیدن پس از ساعت ۳ بعدازظهر خودداری کنید، زیرا موجب برهم خوردن چرخه‌ی خواب و بیداری منظم شما می‌شود.

۲. میان‌وعده مغذی

افت قند خون باعث می‌شود احساس بی‌حالی و خواب‌آلودگی کنید. به‌جای اینکه برای بیدار ماندن غذاهای پر از کربوهیدرات را مصرف کنید، غذاهایی را انتخاب کنید که شامل مقداری پروتئین یا چربی سالم هستند. آنها مدت بیشتری در بدن شما می‌مانند و از افت قند جلوگیری می‌کنند.

۳. نوشیدن آب

اگر احساس خواب‌آلودگی می‌کنید، شاید به نوشیدن آب بیشتری نیاز داشته باشید. یکی از نشانه‌های کم‌آبی، خستگی است. وقتی از خواب بیدار می‌شوید، بدنتان معمولاً کم‌آب‌تر از حالت عادی خواهد بود، بنابراین هنگام صبح آب بنوشید.

۴. مدیریت استرس

حتی استرس خفیف و مزمن می‌تواند موجب احساس خستگی شود. سعی کنید سطح استرس خود را با انجام ورزش، یوگا، ماساژ یا سایر برنامه‌های خودمراقبتی مدیریت کنید.

۵. قرار گرفتن در معرض نور خورشید

دریافت هوای تازه و قدم زدن زیر نور خورشید یا حتی چند دقیقه بیرون نشستن در هر روز می‌توانید ریتم شبانه‌روزی خود را بهبود دهید که به خواب بهتر نیز کمک می‌کند.

۶. تنفس عمیق

تنفس عمیق اکسیژن بیشتری را به قسمت‌های مختلف بدن می‌رساند و می‌تواند گردش خود را بهبود بخشد و سطح انرژی شما را افزایش دهد.

۷. گوش دادن به موسیقی

گوش دادن به موسیقی مورد علاقه، باعث می‌شود مواد شیمیایی شادی‌بخش در مغز ترشح شوند و سطح انرژی شما افزایش پیدا کند.

۸. جویدن آدامس

برخی از مطالعات نشان می‌دهند جویدن آدامس می‌تواند هشیاری شما را افزایش دهد، به شما کمک کند سریع‌تر واکنش نشان دهید، توجه شما را بهبود ببخشد و بهره‌وری شما را در طول روز کاری افزایش دهد.

۹. ورزش

حرکت به سلول‌های شما می‌گوید به انرژی بیشتری نیاز دارید و بدن شما دست‌به‌کار می‌شود تا انرژی بیشتری تولید کند.

۱۰. بهبود بخشیدن عادات خواب

احساس خستگی شما می‌تواند با نحوه‌ی خوابیدنتان ارتباط داشته باشد. اگر معمولاً بیش از ۳۰ دقیقه طول می‌کشد تا خوابتان ببرد یا اگر بیشتر از ۳۰ دقیقه در نیمه‌های شب بیدار بمانید، ممکن است دچار بی‌خوابی باشید.

۱۱. رایحه‌درمانی

بو کردن اکالیپتوس، لیمو یا نعناع فلفلی می‌تواند به تقویت حواس شما کمک کند و موجب می‌شود سرزنده‌تر و هشیارتر شوید.

۱۲. فاصله گرفتن از صفحه نمایش

نگاه کردن طولانی به نقطه‌ای مانند صفحه‌نمایش کامپیوتر می‌تواند به چشمان شما فشار وارد کند.

نکات مهم

اگر دائماً احساس خستگی می‌کنید، باید خواب خود را در اولویت قرار دهید.
بهتر است کافئین را به‌طور ناگهانی کنار نگذارید و به‌تدریج مصرف آن را کاهش دهید.
در صورت داشتن علائم بی‌خوابی، حتماً با پزشک مشورت کنید.
با رعایت این راهکارهای ساده می‌توانید بدون نیاز به قهوه و نوشیدنی‌های کافئین‌دار، سرحال و هوشیار بمانید.

بیشتر بخوانید:

۱۷خاصیت شگفت انگیز طالبی که نمی دانستید

منبع
دانشیاری

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا