آبان تتر
سلامت

۱۷خاصیت شگفت انگیز طالبی که نمی دانستید

یکی از میوه‌های آبدار و لذیذ که با فرا رسیدن فصل گرما در بازار یافت می‌شود طالبی است.

صبح بخیر _ یکی از میوه‌های آبدار و لذیذ که با فرا رسیدن فصل گرما در بازار یافت می‌شود طالبی است. طالبی جزو خانواده کدو و خیار است و میوه‌ای کاملا بومی و ایرانی است. خوردن طالبی خنک به ویژه زمانی که بیرون از منزل بودید و گرما و تشنگی کلافه‌تان کرده می‌تواند بسیار دلچسب باشد اما جالب است بدانید طالبی به جز اینکه خوشمزه است دارای فواید زیادی نیز هست که خوردن آن را تبدیل به یکی از ملزومات رژیم غذایی شما در فصول گرم سال می‌کند.

۱.هیدراته کردن بدن

طالبی مانند بسیاری دیگر از میوه ها فاقد چربی و کلسترول است و البته به جای آن فیبر بسیار بالایی دارد. فیبر طالبی باعث می شود توانایی نگهداری آب بسیار بالایی داشته باشد به همین دلیل برای هیدراته نگه داشتن بدن و رفع تشنگی بسیار مفید است.

۲.کمک به پیشگیری از آسم

طالبی سرشار از پتاسیم است. پتاسیم به عنوان یک ماده‌ ضروری در انقباض عضلات، در تقویت عملکرد سیستم تنفسی بدن بسیار تأثیرگذار است بنابراین می‌تواند برای پیشگیری از ابتلا به آسم بسیار کمک کننده باشد.

۳.کمک به کاهش فشار خون

به طور کلی میوه‌هایی که بیشتر بافت آنها را آب تشکیل می‌دهد برای رقیق کردن خون، و کاهش چربی و فشار خون مفید هستند.

۴.کاهش خطر ابتلا به سرطان

طالبی سرشار از ویتامین C است. کم و بیش تمامی ما با خواص ویتامین C برای تقویت سیستم ایمنی بدن آشنا هستیم. این آنتی اکسیدان قدرتمند، جهت خون رسانی بهتر، یک ماده‌ ضروری است. علاوه بر خون‌رسانی بهتر، سلول‌های بدن را در برابر آسیب‌های احتمالی رادیکال‌های آزاد (رادیکال آزاد از متابولیسم ناقص که بر اثر استرس و آلودگی ایجاد می‌شود) حفظ می‌کند و به این ترتیب خطر ابتلا به سرطان را نیز کاهش می‌دهد.

۵.رفع آلودگی و چربی کبد

طالبی طبع گرم و تری دارد و می‌تواند برای درمان سوء مزاج سرد کبد، که موجب کم خونی و بلغم می‌شود مفید باشد. سوء مزاج سرد کبد بر اثر آلودگی هوا، خواب نامناسب و متابولیسم ناقص که ایجاد کننده‌ رادیکال‌های آزاد است اتفاق می‌افتد.

۶.کمک به هضم غذا

طالبی میوه‌ای ملین است و به حرکات منظم روده بزرگ کمک می‌کند و خوردن آن باعث می‌شود که دچار یبوست نشوید و دفع راحتی داشته باشید.

۷.کمک به تقویت و سلامت چشم

طالبی سرشار از ویتامین A است، به طوری که ویتامین A موجود در یک لیوان آب طالبی، تمام نیاز روزانه توصیه شده‌ هر فرد را برای سلامت چشم، پوست، استخوان‌ها و سیستم ایمنی فراهم می‌کند‌.

 

۸.کمک به تقویت و سلامت قلب

پتاسیم از دیگر مواد معدنی مفید در طالبی است. یک لیوان آب طالبی حدود ۱۲ درصد از پتاسیم ضروری در هر روز را برای سلامت و بهبود عملکرد قلب تأمین می‌کند. البته مواد معدنی موجود در طالبی به همین چند مورد ختم نمی‌شود و از دیگر مواد معدنی می‌توان به فولیک اسید، کلسیم، زینک، مس، ویتامین K، نیاسین، کولین، منیزیم، فسفر، منگنز و سلنیوم اشاره کرد.

طالبی با وجود فیبر، آنتی اکسیدان قوی ویتامین C و پتاسیم، در سلامت قلب بسیار مؤثر است. طبق نظر کارشناسان علوم تغذیه، غذاهایی که سرشار از فیبر باشند به کاهش فشار خون و کاهش کلسترول تاثیر زیادی دارند. بنابراین خوردن یک لیوان آب طالبی به عنوان میان وعده در روزهای تابستان، بهترین فرصت برای تغذیه‌ قلب به شمار می‌آید.

۹.رفع التهاب و عفونت ریه

از آنجاییکه طالبی سرشار از ویتامین C است در درمان عفونت‌ها نقش مهمی دارد. ویتامین C برای بهبود گردش خون و اکسیژن رسانی به اندام‌های بدن یک ماده‌ ضروری است و از آنجایی که در فصل تابستان گرما موجب تعریق زیاد می‌شود و املاح زیادی از بدن دفع می‌شود، طالبی می‌تواند از سلامتی بدن حمایت کند.

۱۰. افزایش قدرت باروری در آقایان

یکی از آمینو اسیدهایی که در طالبی وجود دارد آمینو اسید آرژنین است. این آمینو اسید از ضخیم شدن دیواره‌ شریان‌ها جلوگیری می‌کند و محرک خوبی برای هورمون رشد است. یکی دیگر از کارهای ضروری آمینو اسید آرژنین، این است که مانع التهاب و ورم در بدن می‌شود. این ویژگی طالبی، به افزایش قدرت باروری در آقایان می‌انجامد.

۱۱. کمک به تغذیه پوست و تقویت رشد مو

طالبی قوی‌ترین منبع ویتامین A و C است. این ویتامین‌ها برای حفظ سلامت مو بسیار ضروری هستند. فقط یک چهارم طالبی حاوی مقدار کافی توصیه شده از این دو ویتامین برای مصرف روزانه است. ویتامین رتینول از خانواده ویتامین A، در مرطوب نگه داشتن پوست سر و مو یک ترکیب عالی می‌سازد. ویتامین C نیز یک عامل کمک کننده‌ مهم برای ساخت کلاژن در بدن است.

۱۲. کمک به ترمیم پوست آسیب دیده از آفتاب

روی بروشور کرم‌های پوست گرانقیمت را نگاهی بیندازید، حتما واژه رتینول تثبیت شده و ویتامین A را میان سایر ترکیبات خواهید دید. تحقیقات نشان می‌دهد که ویتامین A رتینول، برای بهبود پوست آسیب دیده از اثرات منفی آفتاب، ترمیم غشای آسیب دیده پوست و تولید کلاژن یک ماده‌یحیاتی است. اگرچه استفاده از محصولات مراقبت از پوست برای شادابی و سرحالی آن بسیار مؤثر است، اما هیچ چیز جای مواد مغذی ارگانیک را نمی‌گیرد. مصرف طالبی، برای تأمین سلامتی پوست در فصلی که آفتاب با تمام قدرت بر زمین می‌تابد، بسیار ضروری و کمک کننده است.

۱۳. کمک به کنترل و کاهش وزن

طالبی کالری بسیار کمی دارد. همچنین از دیگر خواص طالبی داشتن میزان بالایی آب و مواد مغذی است و از این رو یک گزینه مناسب برای کاهش وزن است. طالبی سرشار از فیبر بوده و مصرف آن موجب احساس سیری می‌شود و از این طریق از پرخوری جلوگیری کرده به کاهش وزن و لاغری کمک می‌کند.

۱۴.کمک به کنترل سطح قند خون

یکی از علل بیماری دیابت مصرف بیش از اندازه خوراکی‌های چرب و شیرین است. مصرف طالبی موجب احساس سیری شده و از این طریق می‌تواند از دیابت جلوگیری کند. علاوه بر این طالبی با بهبود سوخت و ساز انسولین مرتبط است یعنی موجب کاهش نوسان سطح قند خون و کنترل آن می‌شود.

۱۵. کمک به حفظ سلامت کلیه

طالبی ادرارآور بوده و یک میوه دیورتیک است. طالبی با خاصیت دیورتیک خود موجب افزایش حجم و دفع ادرار در طول روز می‌شود و از این طریق موجب افزایش فعالیت کلیه‌ها شده و مواد سمی و زائد را دفع می‌کند.

۱۶. کمک به درمان بی‌خوابی

طالبی یک داروی آرامبخش بسیار قوی است که اعصاب را تسکین داده و اضطراب را کاهش می‌دهد. این میوه با ترکیبات منحصر به فرد خود در درمان بی‌خوابی مفید است و به افراد بی‌خواب کمک می‌کند تا با تسکین سیستم عصبی خود از شر اختلالات ناشی از بی خوابی و شب زنده داری خلاص شوند.

۱۷. کمک به درمان مشکلات قاعدگی

ویتامین C موجود در طالبی، علاوه بر تنظیم و تسکین دردهای قاعدگی از لخته شدن خون در این دوران جلوگیری می‌کند.

بیشتر بخوانید:

هشدار! این موز را دیدید، فرار کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا