آبان تتر
آشپزی وخانه داریترفندستانویژه/توضیح دار

رفع شوری غذا با چند راهکار ساده و سریع!

صبح بخیر _ برای از بین بردن شوری غذا چه کنیم؟ هر شخصی که آشپزی می‌کند حتماً یکبار دنبال روش‌هایی برای رفع شوری غذا رفته است. اگر بعد از چشیدن غذا متوجه شوری آن شدید چند راهکار سریع برای از بین بردن شوری غذا وجود دارد که در ادامه توضیح دادیم. همچنین در پایان مقاله نکاتی برای جلوگیری از شور شدن غذا معرفی شده که می‌تواند به شما کمک کند.

 

نمک به عنوان بهترین و بدترین ادویه شناخته می‌شود چون با کم و زیاد کردن آن غذای شما یا کم نمک می‌شود یا شور! البته شور شدن غذا در بیشتر مواقع راهکار دارد و حتی سرآشپزهای حرفه‌ای هم ممکن است دچار این مشکل شوند اما آنها با فوت‌و‌فن‌های آشپزی آشنا هستند و سریعاً شوری غذا را رفع می‌کنند. در ادامه راه های از بین بردن شوری غذا را بخوانید.

 

راه های رفع شوری غذا

 

تکنیک‌های از بین بردن شوری غذا

۱.رفع شوری غذا با استفاده از سیب‌ زمینی

ابتدا یک سیب‌ زمینی را پوست بگیرید و به دو قسمت تقسیم کنید و داخل غذای در حال جوش بیندازید. سیب‌ زمینی نمک را جذب می کند، پس از پخت سیب زمینی را از غذا خارج کنید.

 

2.رفع شوری غذا با نان

برای رفع شوری غذای پخته شده می توانید بعد از تمام شدن پخت غذا مقداری نان به آن اضافه کنید و بعد از اینکه شوری غذا را جذب کرد آن را از غذا خارج کنید. بهتر است از نان خشک استفاده کنید که آب بیشتری از غذا به خود جذب کند.

 

3.از بین بردن شوری غذا با افزایش حجم غذا

چنانچه از مواد اولیه غذای خود باقی مانده است می توانید با اضافه کردن آن به غذا مخصوصاً اگر داخل آن از هویج یا سیب زمینی استفاده شده باشد شوری غذا را تا حدود زیادی برطرف کنید. در مورد برطرف کردن شوری غذاهایی همچون سوپ با استفاده از رشته و ماکارونی به راحتی می توانید شور بودن آنها را برطرف کنید و شاید خوشمزه تر هم شوند.

در غذاهایی مانند نیمرو و املت و … تعداد تخم مرغ ها را زیاد کنید.

 

4.استفاده از قند و شکر و مواد اسیدی

یکی از راهکارهای دیگر هم استفاده از شکر می باشد، می توانید ۱ قاشق چایخوری شکر را به ۱ قاشق چایخوری سرکه اضافه کنید و ترکیب آماده شده را به غذای شورتان اضافه کنید

 

5.دور ریختن آب شور غذا

بسته به نوع غذایی که می پزید، می توانید از روش های مختلفی برای از بین بردن شوری غذا استفاده کنید. اما اگر غذایی که پخته اید حاوی آب است مانند سوپ، آبگوشت، آش و یا حتی انواع خورش ها می توانید مقداری از آب آن را دور ریخته و بر حسب نوع غذا، مقداری آب و یا شیر به آن اضافه کنید. در این صورت مقداری از آب شور با آب شیرین جایگزین شده و از شوری غذا کم خواهد شد.

 

6. رفع شوری غذا با میوه

برای بعضی غذاها مانند خوراک گوشت و سبزی ها می توانید از میوه ها برای کاهش طعم شوری غذا کمک بگیرید. به طور مثال، چند تکه سیب یا آناناس انتخاب خوبی خواهد بود.

 

7.رفع شوری غذا با نوشابه

اضافه کردن مقداری نوشابه به خورشت ها و غذاهای آبکی نیز راهکار دیگری برای رفع شوری غذا است.

 

8.افزودن یک قاشق سرکه

برای رفع شوری غذای پخته شده استفاده از سرکه بسیار تاثیر دارد. زیرا مواد اسیدی بخصوص سرکه مزه شور غذا را مخفی کرده و از شدت شوری آن می کاهد.

 

9.برطرف کردن شوری غذا با قاشق نقره

روش جالب دیگری که اصلا امتحان نکرده اید استفاده از قاشق نقره است. به این صورت که با استفاده کردن از قاشق نقره در حین طبخ غذا می توانید از شوری آن بکاهید.

۱۰.استفاده از دما

دما بر روی طعم غذا تاثیر زیادی دارد. شوری غذای سرد بیشتر مشخص است بنابراین اگر غذا را گرم سرو کنید شوری آن کمتر حس می شود.

 

11.مواد غذایی و سبزیجات شور شده را بشویید

ممکن است مواد غذایی و یا سبزیجاتی که در حال جوشیدن درون دیگ آب جوش هستند، با این که مدت زمان زیادی از پخت آن ها نگذشته باشد، شور شوند. در این صورت بهترین راه این است که آن ها را از ظرف خارج کرده و با گرفتن زیر آب شیر، نمک اضافی آن ها را بشویید.

فقط دقت کنید این کار می تواند باعث آسیب زدن به بافت سبزی بخار دیده، پخته و سرخ شده شود. اما بعضی وقت ها تنها راه چاره و رهایی از شوری، شستن آن است که در این صورت می توانید از این ترفند استفاده کنید.

 

12.رفع شوری غذا با استفاده از خامه

اگر سبزیهای بخارپز شما شور شده اند، می توانید آنها را در مقداری مخلوط آب جوش و خامه بریزید تا کمی از نمکشان کم شود. البته می توانید آنها را با خامه هم سرو کنید، گرچه کمی کالری غذا را بیشتر می کنند.

 

13.سرو غذا به همراه ترشی

اگر با هیچ یک از روش های گفته شده نمی توانید شوری غذا را کم کنید و یا فرصت کافی برای انجام مراحل گفته شده ندارید، توصیه ما به شما این است که غذا را به همراه ترشی سرو کنید. چراکه خوردن ترشی به همراه غذا باعث می‌شود طعم آن خیلی حس نشده و شور بودن غذا برای کسی آشکار نشود.طعم ترش ترشی و هم چنین سرکه موجود در آن به نوعی طعم غالب است که به شما کمک می کند در این شرایط دست و پای خود را گم نکرده و در بهترین حالت مهمانی خود را برگزار کنید.

 

14.افزودن دورچین غذا

شاید برای غذا‌هایی مانند خوراک گوشت و مرغ، هیچ راه‌حلی برای کاهش شوری آن‌ها قابل استفاده نباشد. در این صورت می‌توانید آن‌ها را به همان حال گذاشته و مقداری دورچین به غذا اضافه کنید. در این صورت هنگام خوردن غذا، مقداری دورچین با غذای اصلی ترکیب می‌شود و باعث می‌شود شوری غذا خیلی حس نشود. برای مثال می‌توانید مقداری هویج، گل کلم، لوبیا، کلم بروکلی و یا مواد غذایی دیگر را به صورت دورچین در کنار غذا قرار دهید.

 

ترفندهای رفع شوری غذا 770x480

 

جلوگیری از شور شدن غذا

بهتر است از ابتدا حواستان به غذا بوده و آن را بچشید. همچنین یکی از نکاتی که می‌تواند از شور شدن غذا جلوگیری کند این است که نمک را مرحله به مرحله به غذا اضافه کنید. چون اگر غذا کم نمک باشد، در هر زمان می‌توانید نمک آن را تنظیم کنیم. پس در این صورت غذا هرگز شور نمی‌شود. همچنین لازم است همیشه در نمکدان را چک کنید و از محکم بودن آن مطمئن شوید. در بیشتر مواقع، شل بودن نمکدان باعث می‌شود در آن باز شده و یکدفعه حجم بسیار زیادی نمک داخل غذا ریخته می‌شود.

نمک های معمولی ریز بوده و امکان کنترل آن در حین استفاده نیست بنابراین می توانید نمک درشت در تهیه غذاها بکار برید. نمک درشت از شور شدن غذا جلوگیری می کند زیرا میزان زیادی نمک باید برای شور کردن غذا باید بریزید.

یکی دیگر از دلایل شور شدن غذاها این است که مواد شور در انها استفاده می شود. بسیاری از ترکیبات داخل قوطی کنسرو ها و غذاهای صنعتی دارای نمک می باشند. پس بهتر است از قبل کمی طعم آنها را بچشید یا از مواد استفاده شده در آنها اطلاع پیدا کنید.

 

شور شدن برنج

شور شدن برنج در ۳ مرحله اتفاق می افتد :

• اگر قبل از آبکش کردن متوجه شدید : یک عدد سیب زمینی را پوست بگیرید و داخل قابلمه برنج در حال جوش بیندازد.

• اگر زمان آب کشی متوجه شدید : می تواند آب بیشتری روی برنج داخل آبکش بریزید تا نمک برنج به حد مورد نظرتان برسد.

• اگر بعد از آب کشی متوجه شوری شدید : باید خورشت تان را بی نمک بپزید تا در کنار هم شوری آن کمتر شود. چون راهی ندارید.

همچنین یکی از روش های ساده رفع شوری برنج با قند است. برای اینکار کافیست یک تکه قند را در بین برنج بگذارید و ۲۰ ثانیه منتظر بمانید، این قند شوری برنج را خواهد گرفت.

 

سخن پایانی

امیدوریم که غذاهای خوشمزه‌ای که آماده می‌کنید شور نشود. اگر فوت‌وفن دیگری برای از بین بردن شوری غذا استفاده می‌کنید، تجربه خودتان را با ما به اشتراک بگذارید.

 

بیشتر بخوانید:

مواد غذایی که قبل از پخت نباید شست

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا