آبان تتر
سلامت

پیاز چطور سلامت چشم را بهبود می‌دهد

قطعا شنیده‌اید که پیاز می‌توانند از بروز بسیاری از بیماری‌ها جلوگیری کنند.

صبح بخیر _ قطعا شنیده‌اید که پیاز می‌توانند از بروز بسیاری از بیماری‌ها جلوگیری کنند. با این حال شاید برای‌تان جالب باشد که پیاز تاثیر فوق العاده ای بر سلامت چشم‌ها هم دارد. در این نوشتار به فواید پیاز بر سلامت چشم پرداخته ایم تا با خواندن این مطلب بهتر و بیشتر از این ماده مغذی استفاده کنید.

فواید پیاز بر سلامت چشم

در دنیای امروزی که ابزار دیجیتال بر زندگی آدم‌ها تاثیر گذاشته است، همه بلا استثناء سرشان با گوشی و تلفن گرم است. به همین دلیل خیلی زود با بیماری های چشمی مانند خشکی چشم و ضعف در بینایی رو به رو می‌شوند. از طرفی عدم مصرف رژیم غذایی مناسب و حتی آلودگی هوا می‌تواند بر سلامت چشم‌ها تاثیر بگذارد. از همین رو مصرف پیاز خیلی مهم است. زیرا این ماده غذایی حاوی ترکیبی به نام سلنیوم است که ویتامین E تولید کرده و منجر به تقویت سلامت و بینایی چشم‌ها می‌شود.

پیاز حاوی فلاونوئیدها و آنتی‌اکسیدان‌هاست که به درمان دیابت، بیماری های قلبی و سرطان کمک می‌کنند. در واقع این ماده غذایی حاوی ۸۹ درصد آب، ۹ درصد کربوهیدرات و ۱ درصد فیبر، با مقادیر کمی پروتئین و چربی است. از طرفی پیاز ویتامین C، فولات، ویتامین B6 و پتاسیم هم دارد.

پیاز، یکی از قدیمی‌ترین سبزیجات کشت شده در جهان و یکی از مواد پر مصرف در ترکیب غذاها است. شما می‌توانید این ماده غذایی را در انواع سوپ‌ها، به شکل سوخاری و حتی در ترکیب غذاهای کبابی مصرف کنید.

پیاز در طب سنتی

در تمدن های باستانی، پیاز از اهمیت زیادی برخوردار بود. در مصر نمادی از ابدیت شناخته می‌شد و دارویی برای بیماری های چشم به حساب می‌آمد. پیاز خواص خنک کنندگی و سم زدایی دارد. به همین دلیل در طب چینی به عنوان یک داروی مهم شناخته می‌شود.

نحوه استفاده از پیاز در دوران باستان به این شکل بود:

مصر باستان: کاشت پیاز در مصر به ۲۵۰۰ سال قبل از میلاد بر می‌گردد. مصریان از این ماده مغذی و مفید برای درمان بیماری های چشمی استفاده می‌کردند.

یونان و روم باستان: فیلسوفان مشهوری مانند بقراط و پلینی بزرگ، پیاز را به دلیل ارزش داروییش ارزشمند می‌دانستند. آن‌ها اغلب برای کاهش مشکلات بینایی، تقویت و بهبود سلامت چشم مصرف می‌کردند.

طب سنتی چینی: پیاز در طب سنتی درست مانند مصر برای درمان بیماری‌های چشمی مفید شناخته می‌شود.

فواید پیاز برای سلامت چشم

تحریک چشم و ریزش اشک نباید مانع حدف پیاز از رژیم غذایی‌تان شود. زیرا پیاز هرچقدر تند باشد، فعالیت آنتی اکسیدانی آن نیز بیشتر است.

ترکیبات ارگانیک گوگرد موجود در پیاز می‌تواند کلسترول، خطر حمله قلبی و سکته را کاهش دهد.

غنی از آنتی اکسیدان ها: پیاز حاوی آنتی اکسیدان هایی مانند کورستین و ترکیبات گوگرد است که می تواند به محافظت از چشم در برابر استرس اکسیداتیو و بیماری های چشمی مرتبط با افزایش سن کمک کند.

خواص ضد التهابی: پیاز دارای اثرات ضد التهابی است که منجر به درمان التهاب و آلرژی چشم می‌شود.

پتانسیل درمان گلوکوم: برخی مطالعات نشان می‌دهد که پیاز به کاهش فشار داخل چشم کمک کرده و درمان کننده بیماری گلوکوم است.

تقویت سیستم ایمنی: پیاز منبع خوبی از ویتامین C است که باعث تقویت سیستم ایمنی بدن شده و به طور غیر مستقیم بر سلامت چشم تاثیر می‌گذارد.

سم زدایی: تصور بر این است که ترکیباتی مانند آلیسین موجود در پیاز به سم زدایی کلی بدن کمک می‌کند.

بهترین راه برای اضافه کردن پیاز به رژیم غذایی

خوردن پیاز به صورت خام خیلی مفید است، اما می‌توانید برای مصرف بیشتر این ماده مغذی، آن را به شکل سوخاری مصرف کنید، درون خورشت یا سوپ و حتی ترشی بریزید.

چه کسانی نمی‌توانند پیاز بخورند؟

واکنش آلرژیک: افرادی که به پیاز حساسیت دارند و دچار مشکلات آلرژیک می‌شوند. برخی از افراد ممکن است به پیاز حساسیت داشته باشند و با علائمی مانند بثورات پوستی، ناراحتی گوارشی و در موارد شدید آنافیلاکسی رو به رو شوند.

حساسیت گوارشی: پیاز حاوی فروکتان هایی است که ممکن است باعث ناراحتی گوارشی در افراد مبتلا به سندرم روده تحریک پذیر (IBS) یا برخی بیماری های گوارشی دیگر شود.

نوزادان: به دلیل سیستم گوارشی نابالغ نباید به کودکان پیاز بدهید.

حقایق جالب در مورد پیاز

 

تاریخچه کاشت پیاز: پیاز بیش از ۵۰۰۰ سال است که کشت می‌شود و یک ماده غذایی اصلی در ترکیب غذاها است.

دور کردن ارواح شیطانی: در برخی فرهنگ‌ها اعتقاد بر این بود که پیاز ارواح شیطانی و بیماری‌ها را دفع می‌کند.

قدیمی ترین سبزی جهان: پیاز یکی از قدیمی ترین سبزیجات کشت شده در جهان است.

اشک و ترفند: خرد کردن پیاز ماده‌ای آزاد می کند که می تواند چشم را تحریک کرده و باعث سرازیر شدن اشک چشم‌هایتان شود. اما اگر قبل از خرد کردن آن‌ها را برای چند دقیقه درون فریزر قرار دهید، هنگام خرد کردن دیگر اشک نخواهید ریخت.

 

بیشتر بخوانید:

این دمنوش‌ها قاتل عفونت در بدن هستند

منبع
خبرنامه

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا