روانشناسی

طرز برخورد با کسانی که شما را تحقیر می کنند (۸ راهکار موثر)

برخی از افراد، آگاهانه یا ناخودآگاه، اغلب نگرش هایی دارند که می تواند به دیگران آسیب وارد کند. این موارد می تواند از حرکات تحقیرآمیز و انتقاد مداوم گرفته تا نظرات کنایه آمیز، متغیر باشد.

صبح بخیر _ برخی از افراد، آگاهانه یا ناخودآگاه، اغلب نگرش هایی دارند که می تواند به دیگران آسیب وارد کند. این موارد می تواند از حرکات تحقیرآمیز و انتقاد مداوم گرفته تا نظرات کنایه آمیز، متغیر باشد. اینها همه اشکالات رفتاری هستند که واقعاً تأثیر منفی بر آرامش آدم ها می‌گذارند. با این حال، در حالی که نمی‌توانیم دیگران را از این کار منع کنیم، نحوه واکنش ما هنگام وقوع این اتفاقات می‌تواند تفاوت ایجاد کند.

روش های زیر واقعا اثرگذار خواهند بود. به علاوه، همیشه در ذهن داشته باشید که هیچ کس به هیچ دلیلی حق این را ندارد که شما را تحقیر کند. بنابراین در صورت لزوم هر جایی که درست دیدید این روند را متوقف کنید. راهکارهای مقابله با تحقیر به شرح زیر است:

۱. از روی آوردن به خشم خودداری کنید

برخورد با کسانی که شما را تحقیر می کنند: عصبانی نشوید
برای برخی افراد، اولین واکنش پس از مواجهه با نگرش تحقیر آمیز خشم است و این در واقع می تواند رایج ترین واکنش باشد زیرا ما تحقیر را به عنوان یک نگرش تهدید آمیز درک می کنیم. اما همانطور که ممکن است حدس بزنید، این دقیقاً همان کاری است که نباید انجام دهیم. برای اینکه خشم ما را در وضعیت آسیب پذیری قرار می دهد. دلیلش هم این است که نشان می‌دهیم طرف مقابل در تحقیر ما موفق بوده است. ثانیاً عصبانیت منجر به درگیری بیشتر می شود. وقتی از روی عصبانیت رفتار می‌کنیم، واقعاً به درستی فکر نمی‌کنیم و ممکن است به همان چیزی تبدیل شویم که در وهله اول احساس بدی به ما می‌دهد.

۲. از موقعیت فاصله بگیرید

گاهی اوقات، افراد واقعاً از رفتار خود آگاه نیستند، بنابراین ممکن است نظرات منفی بدهند که می تواند نگرش مثبت دیگران را تغییر دهد بدون اینکه حتی متوجه باشند. در واقع، آنها ممکن است فقط ترس ها و تعصبات خود را به ما نشان دهند. در حالی که توصیه نمی شود اجازه دهید که این اتفاق رخ دهد، می توانید کاری ساده تر انجام دهید به این دلیل که شاید اصلا منظور آن شخص شما نیستید. بنابراین بهتر است فاصله بگیرید. با این کار می توانید همدلی بیشتری نسبت به طرف مقابل داشته باشید و در عین حال اجازه ندهید نظرات او به شما آسیب برساند.

۳. برای پاسخ دادن وقت بگذارید

وقتی نوبت به واکنش می رسد، زمان بسیار ارزشمند است. زمانی که احساس می کنید نظر یا اقدامی که توسط شخص دیگری انجام شده شما را آزرده خاطر کرده است، بهترین کار این است که یک نفس عمیق بکشید و اجازه دهید کمی زمان بگذرد. انجام این کار به شما دیدگاه بیشتری نسبت به اتفاقی که اخیراً رخ داده است می دهد و کمک تان می کند بهتر تصمیم گیری کنید. ممکن است به جای اینکه به صورت ناگهانی پاسخ بدهید، یک جواب مسالمت آمیز پیدا کنید.

۴. توهین را بپذیرید یا رد کنید، اما با رفتار دوستانه

برخی از افراد تمایل دارند بسیار انتقادی باشند، از القاب آزاردهنده استفاده کنند، یا به خصوصیات فیزیکی یا شخصی دیگران اشاره کنند و نوعی واکنش یا سطحی از ناراحتی را برانگیزند. با این حال، این ما هستیم که باید تصمیم بگیریم که چگونه این نظرات را دریافت کنیم و به آنها واکنش نشان دهیم. برای جلوگیری از هرگونه درگیری و خنثی کردن این نوع پرخاشگری ها می توانید از ۲ گزینه زیر استفاده کنید.

نظر فرد را بپذیرید: با آرامش به شخص مورد نظر بفهمانید که آنچه می‌گوید درست است و شما مشکلی ندارید.
نظر را رد کنید: با رویکردی مثبت، مهربان اما قاطعانه، اجازه دهید طرف مقابل بداند آنچه می‌گوید اشتباه است، اما شما را آزار نمی‌دهد.

۵. توضیح بخواهید

گاهی اوقات، توهین ها چندان واضح و قابل تشخیص نیستند و حتی می توان آنها را به عنوان تعریف و تمجید پنهان کرد، اما این بدان معنا نیست که حتی در چنین شرایطی نمی توانیم جلوی آنها را بگیریم. تنها کاری که باید انجام دهید این است که توضیحی بخواهید که چرا آن شخص فلان حرف را گفته است یا منظورش از آن چیست. در بهترین حالت، منظور توهین نبوده و همه اینها فقط یک سوء تفاهم بوده است، اما اگر توهین بود، حداقل می توانید به جای ایجاد رنجش، دوستانه ناراحتی خود را مطرح کنید.

۶. فردی که شما را آزار می دهد نادیده بگیرید

در اینجا نکته مفید دیگری وجود دارد که باید به خاطر داشته باشید: زمانی که شخصی از مرزهای خود فراتر می رود: به سادگی او را نادیده بگیرید. به این ترتیب، احتمالاً طرف مقابل متوجه خواهد شد که قرار نیست وقت خود را صرف نظرات توهین آمیز یا منف

ی او کنید. این اقدام همچنین راهی است که به آنها بفهمانید هیچ تأثیری روی شما نداشته اند. حتی می‌توانید با حذف جزئیاتی که از نظرتان نامناسب است، مکالمه را ادامه دهید. با انجام این کار، در واقع بدون گفتن یک کلمه، مرزها را تعیین می کنید.

۷. از حس شوخ طبعی خود استفاده کنید

استفاده از شادی و شوخ طبعی می تواند جایگزین خوبی در زمان و مکان مناسب باشد. با پاسخ دادن شوخ طبعانه به طرف مقابل، ریزپرخاشگری ها را به موقعیت های خنده دار تبدیل کنید. این رفتار یک راهکار خوب برای روشن کردن این است که قرار نیست وارد بازی کوچک آنها شوید و به نوبه خود می تواند به کاهش تنش کمک کند. با این حال، به خاطر داشته باشید که اگر طرف مقابل رفتار شما را اشتباه بگیرد، ممکن است نتیجه معکوس داشته باشد.

۸. فاصله ایمن را از افراد سمی حفظ کنید

در مورد طرز برخورد با کسانی که شما را تحقیر می کنند باید این واقعیت را مد نظر داشته باشید که گاهی اوقات، به سادگی با افرادی روبرو می شوید که فقط به دنبال درگیری هستند. آنها را خیلی سخت قضاوت نکنید – به هر حال، گاهی اوقات، این ما هستیم که ممکن است نتوانیم احساسات خود را کنترل کنیم و در نهایت از کاه، کوه بسازیم. در هر صورت، بهترین کار این است که به طور سالم از این افراد فاصله بگیریم. ما می توانیم برای مدت کوتاهی از تماس با آنها اجتناب کنیم، یا اگر مجبور به ملاقات با آنها هستیم، فقط در شرایط خاصی این کار را انجام دهیم تا باعث درگیری بزرگ نشویم. این اقدامات احتیاطی می تواند به ما در حفظ سلامت روان و آرامش ما کمک کند.

بیشتر بخوانید:

ضربه‌های روانی بر روی ما چه تاثیری دارد

منبع
خبرنامه

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا