آبان تتر
سلامت

۸ علائم کمبود ویتامین دی (D) که باید جدی بگیرید!

ویتامین D، یک ویتامین بسیار مهم در فرایند حیاتی بدن است که بر خلاف سایر ویتامین‌ها عملکردی همانند هورمون‌ها دارد و تک تک سلول‌های بدن دارای گیرنده‌ای برای دریافت آن هستند.

صبح بخیر _ ویتامین D، یک ویتامین بسیار مهم در فرایند حیاتی بدن است که بر خلاف سایر ویتامین‌ها عملکردی همانند هورمون‌ها دارد و تک تک سلول‌های بدن دارای گیرنده‌ای برای دریافت آن هستند. از این رو کمبود ویتامین D می‌توان عواقب جبران‌ناپذیری برای بدن به جای گذارد. پس در این مطلب از اکالا بلاگ با ما همراه باشید تا علائم کمبود ویتامین دی (D) را برایتان شرح دهیم.

وقتی پوست شما در معرض نور خورشید قرار می‌گیرد، بدن شما این ویتامین مهم را با مصرف کلسترول تولید می‌کند. ویتامین D همچنین در برخی از غذاها مانند ماهی‌های چرب و لبنیات غنی شده نیز یافت می‌شود، اگر چه باید این نکته را خاطر نشان کرد که دریافت مقادیر مناسب این ویتامین از رژیم غذایی بسیار دشوار است.

اما برخی اوقات نیز عواملی باعث بروز خطر کمبود ویتامین دی می‌شوند که به شرح زیر هستند:

داشتن پوست تیره
کهولت سن
داشتن اضافه وزن یا چاقی
مصرف کم ماهی یا لبنیات
زندگی کردن در مناطقی که دور از خط استوا هستند و در طول سال آفتاب کمی وجود دارد.
استفاده مداوم و همیشگی از کرم ضد آفتاب هنگام بیرون رفتن از خانه
ماندن در خانه و بیرون نرفتن برای مدت طولانی
اکثر مردم متوجه نیستند که بدنشان دچار کمبود ویتامین D شده است، زیرا علائم این کمبود معمولاً شدید نیست. شما ممکن است آن‌ها را به راحتی تشخیص ندهید، حتی اگر آن‌ها تأثیر منفی قابل توجهی بر کیفیت زندگی شما داشته باشند.

در ادامه به ۸ مورد از شایع‌ترین علائم کمبود ویتامین دی (D) در بدن اشاره خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

۱- مبتلا شدن به بیماری و عفونت بیش از حد معمول
یکی از مهمترین نقش‌های ویتامین D در بدن شما، تقویت سیستم ایمنی بدن است تا بدن بتواند با ویروس‌ها و باکتری‌هایی که عامل مبتلا شدن به انواع بیماری‌ها هستند، مقابله کند.

این ویتامین به طور مستقیم بر روی سلول‌هایی که مسئول مبارزه با عفونت‌ها در بدن شما هستند، اثر می‌گذارد. اگر معمولاً بیمار شوید، به ویژه بیماری‌هایی نظیر سرماخوردگی یا آنفولانزا، کمبود ویتامین D ممکن است یکی از عوامل اصلی این حالت در شما باشد.

خلاصه: ویتامین D نقش بسیار مهمی در عملکرد سیستم ایمنی بدن ایفا می‌کند. یکی از شایع‌ترین علائم کمبود این ویتامین در بدن، افزایش خطر ابتلا به بیماری یا عفونت است.

۲- خستگی و ضعف
احساس خستگی و ضعف در افراد می‌تواند دلایل بسیاری داشته باشد و کمبود ویتامین D می‌تواند یکی از اصلی‌ترین آن‌ها باشد که متأسفانه، این عامل اغلب به عنوان یک علت احتمالی برای عارضه احساس خستگی شدید نادیده گرفته می‌شود.

مطالعه‌های موردی نشان داده‌اند که پایین بودن شدید مقدار ویتامین D خون می‌تواند تا حدود زیادی باعث بوجود آمدن عارضهٔ خستگی در افراد شود که ممکن است تأثیرات منفی شدیدی بر کیفیت زندگی آن‌ها بگذارد.

خلاصه: احساس خستگی مفرط و ضعف می‌تواند از نشانه‌های کمبود ویتامین D در بدن باشد. مصرف مکمل‌های حاوی این ویتامین ممکن است به بهبود و افزایش سطح انرژی افراد تا حدود زیادی کمک کند.

۳- افسردگی
بوجود آمدن برخی از احساسات مربوط به بیماری افسردگی نیز ممکن است از نشانه‌های کمبود ویتامین D باشد. با بررسی بعضی از مطالعه‌ها و آزمایش‌های انجام شده در همین زمینه، محققان متوجه شدند که کمبود ویتامین D، به ویژه در بزرگسالان مسن می‌تواند تا حدودی باعث بوجود آمدن افسردگی شود.

برخی از مطالعه‌های کنترل شده نیز تا حدود زیادی نشان داده‌اند که مصرف مکمل‌های دارای مقدارهای مناسب از ویتامین D توسط افرادی که به کمبود این ویتامین مبتلا بودند، به بهتر شدن و درمان حالات مربوط به افسردگی در آن‌ها کمک می‌کند، از جمله افسردگی فصلی که در ماه‌های سرد سال رخ به علت نبود نور کافی رخ می‌دهد.

خلاصه: بروز حالت افسردگی می‌تواند به دلیل کمبود مقدار ویتامین D خون افراد باشد و برخی از مطالعه‌ها نشان داده‌اند که استفاده از مکمل‌های دارای این ویتامین می‌توان تا حدود زیادی باعث بهبود احساسات در افراد شود.

۴- استخوان درد و درد کمر
بروز درد در استخوان‌ها و همچنین ناحیه کمر می‌تواند نشانه کم شدن سطح ویتامین D در خون به میزان پایین‌تر از حد نرمال باشد. دانشمندان و پزشکان متوجه شدند افرادی که دچار کمبود این ویتامین در بدنشان هستند، احتمالا بوجود آمدن کمر درد در آن‌ها بسیار بیشتر از سایرین است.

از جمله دردهای شدید کمر که باعث بوجود آمدن مشکلات و اختلالات فراوانی در فعالیت‌های روزمره آن‌ها می‌شود. در یک مطالعه کنترل شده، افراد مبتلا به کمبود ویتامین D تقریباً دو برابر بیشتر از افرادی که مقدار ویتامین D خون آن‌ها در محدوده طبیعی بود، درد استخوان در پاها، دنده‌ها یا مفاصل خود را تجربه می‌کنند.

خلاصه: سطح ویتامین D خون پایین می‌تواند یکی از عامل‌ها یا عامل اصلی ایجاد درد در استخوان و کمردرد باشد.

۵- کند شدن سرعت بهبودی زخم
کم شدن سرعت بهبودی زخم‌ها و جراحت‌ها در بدن مثلاً بعد از عمل یا جراحت ممکن است نشانه‌ای از کمبود ویتامین D در بدن شما باشد. همچنین به نظر می‌رسد افرادی که دچار کمبود شدید ویتامین D هستند، مقداری بیشتری در معرض علائم التهابی هستند که می‌تواند روند بهبودی و درمان آن‌ها را تا حدودی به خطر بیندازد.

متأسفانه در مورد تأثیر مکمل‌های ویتامین D در بهبود زخم‌های افراد مبتلا به بیماری دیابت که همزمان از کمبود ویتامین D نیز رنج می‌برند، تاکنون تحقیقات بسیا کمی انجام گرفته است.

با این حال، نتایج به دست آمده از یک مطالعه در این زمینه نشان داده است که هنگامی که به بیماران مبتلا به کمبود ویتامین D که دارای زخم پای دیابتی هستند، مکمل‌های دارای مقدارهای مناسبی از ویتامین D داده می‌شود، اندازه زخم به طور متوسط تا حدود ۲۸ ٪ کاهش می‌یابد.

خلاصه: کم بودن مقدار ویتامین D خون بدن افراد ممکن است باعث بوجود آمدن روند بهبودی بسیار ضعیف و نامناسب پس از انجام جراحی، آسیب دیدگی یا مبتلا شدن به عفونت شود.

۶- از دست دادن استخوان
ویتامین D نقش مهمی در جذب کلسیم و فرایند استخوان سازی دارد. بسیاری از افراد مسن که به بیماری‌های مربوط به استخوان مانند پوکی استخوان مبتلا هستند معتقدند که نیاز به مصرف کلسیم بیشتری دارند. با این حال، آن‌ها ممکن است دچار کمبود ویتامین D نیز باشند.

کم شدن چگالی مواد معدنی استخوان می‌تواند تا حدودی نشانگر این واقعیت باشد که استخوان‌های شما کلسیم و سایر مواد معدنی را از دست داده‌اند. این افراد به خصوص خانم‌های مسن بیشتر در معرض خطر شکستگی استخوان‌ها قرار دارند.

با این حال، مصرف کافی ویتامین D و حفظ مقدار متعادل این ویتامین در خون می‌تواند یک راهکار و روش مناسب برای محافظت کردن از توده استخوانی و کم‌تر شدن خطر شکستگی استخوان باشد.

خلاصه: کاهش چگالی مواد معدنی در استخوان‌ها ممکن است نشانه‌ای از کمبود ویتامین D در بدن باشد. دریافت مقدار کافی از این ویتامین برای حفظ توده استخوانی با افزایش سن بسیار حائز اهمیت است.

۷- ریزش مو
ریزش مو در بسیاری از موارد به استرس نسبت داده می‌شود که مطمئناً یک دلیل شایع و رایج این پدیده است. با این حال، هنگامی که ریزش مو شدید باشد، ممکن است از نشانه‌های کم شدن سطح ویتامین D خون باشد، هر چند تا به امروز مطالعه‌ها و آزمایش‌های بسیار کمی در این مورد انجام گرفته است.

همچنین کمبود ویتامین D در بدن ممکن است منجر به مبتلا شدن به آلوپسی آره آتا یا طاسی منطقه‌ای همراه شود و یک عامل خطر برای بروز این بیماری به حساب می‌آید. یک مطالعه بر روی افراد مبتلا به آلوپسی آره آتا نشان داد که پایین آمدن سطح ویتامین D خون می‌تواند باعث بوجود آمدن ریزش شدید مو شود.

خلاصه: ریزش مو در الگوهای ریزش موی زنانه یا در هنگام مبتلا شدن به بیماری خود ایمنی آلوپسی آره آتا می‌تواند نشانه‌ای از وجود کمبود در سطح ویتامین D خون افراد باشد.

۸- بوجود آمدن برخی دردهای عضلانی
علل درد ماهیچه‌ها معمولاً مشخص نیست. شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد کمبود ویتامین D می‌تواند یک علت احتمالی بروز برخی از دردهای عضلانی در کودکان و بزرگسالان باشد.

چند مطالعه نشان داده‌اند که مصرف مکمل‌های ویتامین D با مقدار بالا قادر است انواع مختلفی از دردها را در افرادی که از کمبود این ویتامین در بدنشان رنج می‌برند، تا حدودی تسکین دهد.

خلاصه: نشان داده شده است که بین بوجود آمدن دردهای مزمن و پایین بودن سطح ویتامین D خون رابطه مشخصی وجود دارد، که ممکن است به دلیل واکش‌های بین ویتامین و سلول‌های عصبی تشخیص دهنده دهنده درد باشد.

بیشتر بخوانید:

این آجیل‌ها رابخورید تا توانایی مغزی‌تان بیشترشود

منبع
healthline

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا