دانستنی هاویژه ها

گوسفند عربستانی که نیم میلیارد قیمت دارد

گوسفند «نجدی»؛ گوسفند عربستانی که نیم میلیارد قیمت دارد و مخصوص پختن «مریق» و «حمیس» است

صبح بخیر _  نَجدی یا نِجدی نژادی از گوسفندان اهلی است که عمدتاً در منطقه نجد در شبه جزیره عربستان یافت می‌شود. اگرچه گوسفند نجدی عمدتاً در عربستان سعودی پرورش می‌یابد، اما در کویت، اردن و عمان نیز وجود دارد. البته این نکته نیز هست که آن‌ها همچنین ممکن است در بسیاری از مکان‌های دیگر، از جمله جده عربستان، یافت شوند.

نجدی ظاهری متمایز دارد که حتی در «مسابقات زیبایی گوسفندان» عربستان سعودی تجلیل شده است. این مراسم و مسابقات بی شباهت به نمایش‌های دامپروری و نیز حراجی‌های فروش گوسفند در غرب نیست. آن‌ها یک نژاد بسیار بلند قامت هستند که به طور متوسط ۷۶-۸۶ سانتی متر تا کتف قد دارند. این نژاد گوسفند صورت‌های بینی‌مانند بلند و رومی با گوش‌های افتاده دارند. میش‌ها معمولا بدون شاخ هستند و قوچ‌ها شاخدارند، اما ممکن است شاخ بریده یا خراشیده شود. آن‌ها به طور کلی سیاه با صورت و پا‌ها و دم سفید هستند.

 

میش‌های برتر نجدی می‌توانند به قیمت ۲۰۰۰۰ تا ۳۰۰۰۰ ریال سعودی (۵۳۰۰ -۱۰۰۰۰ دلار آمریکا) به فروش برسند، در حالی که قوچ‌هایی که می‌توانند بیشتر جفت‌گیری کنند می‌توانند هزاران دلار قیمت داشته باشند.

 

نجدی‌ها به شدت برای زندگی در شرایط بیابانی سازگار هستند، اگرچه نسبت به برخی از نژاد‌ها مانند عواسی در برابر خشکسالی کمتر مقاوم هستند. اگرچه گوشت آن ممکن است به صورت محلی مصرف شود، اما این گوسفند شگفت‌انگیز به ویژه به دلیل شیر، گوشت و پشم بلند و صاف آن بسیار ارزشمند است. به این ترتیب گوسفند نجدی یک گوسفند چندمنظوره است که هم برای گوشت، هم شیر و پشم پرورش داده می‌شود.

 

بر اساس آماری که منتشر شده افزایش وزن روزانه گوسفند نجدی ۳۶۰ تا ۳۷۰ گرم است و به طور متوسط در هر سه روز یک کیلو وزن اضافه می‌کنند. میانگین وزنی یک میش بالغ به طور متوسط ۸۰ تا ۹۰ کیلوگرم و وزن متوسط هر قوچ نجدی تا ۱۲۰ کیلوگرم هم می‌رسد.

 

بر اساس گفته‌های پرورش‌دهندگان گوسفند نجدی در عربستان، گوسفند‌های نجدی امروزه بسیار زیباتر از گوسفند‌های ۱۰ سال پیش هستند. در سال‌های گذشته مسابقات زیبایی برای شتر و بز و حتی گوسفند انجام می‌شده چرا این موضوع یکی از سنت‌های قدیمی پادهشاهی عربستان محسوب می‌شود. در حال حاضر همین مسابقه گا‌ها به دلیل پیروزی برخی قبایل در پرورش گوسفند منجر به نفاق و کینه توزی می‌شود.

بیشتر بخوانید:

 

فیل‌ها یکدیگر را به «اسم» صدا می‌زنند

 

منبع
راز بقا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا