آبان تتر
گوناگون

منظرۀ باورنکردنی کوه‌های رنگین‌کمانی در چین+عکس

وجود ترکیبات مختلف آهن و سایر مواد معدنی، این کوهستان را به منظره‌ای جادویی تبدیل کرده که نوارهای مختلف رنگی درست مثل یک رنگین‌کمان زمینی در امتداد آن گسترده‌اند.

کوه‌های رنگین‌کمانی چین که در پارک زمین‌شناسی ژانگیه دانکسیا در استان گانسو واقع شده‌اند، یکی از شگفت‌انگیزترین پدیده‌های زمین‌شناختی دنیا هستند. این کوه‌ها به خاطر رنگ‌آمیزی خیال‌انگیز و ماورائی‌شان معروفند؛ رنگ‌هایی که مثل رنگین‌کمانی هزاررنگ در نشیب و فراز کوه‌ها و تپه‌ها امتداد یافته‌اند.

 اما چه چیزی این رنگین‌کمان زمینی را ایجاد کرده است؟ کوه‌های رنگین‌کمانی از سنگ‌های ماسه‌ای مربوط به عصر کرتاسه تشکیل شده‌اند؛ زمانی قبل از شکل‌گیری کوهستان هیمالیا. رسوبات ماسه و گل و لای به همراه مقادیر زیادی آهن و سایر مواد معدنی کلید شکل‌گیری رنگ‌های مختلف در این مکان بوده است.

5
5

این مکان در ابتدا دشتی صاف و هموار بوده که در دوره‌های بعدی یعنی حدود ۵۵ میلیون سال قبل، در اثر لغزیدن صفحۀ زمین‌شناختی هند به سمت صفحۀ اوراسیا دچار برجستگی و چین و شکن شده که وضعیتی کوهستانی را در آن شکل داده است.

6
6

این بالا آمدن سنگ‌ها باعث شده که آن‌ها از زیر لایه‌های خاک بیرون بیایند و قابل مشاهده باشند؛ سنگ‌هایی که به خاطر مواد معدنی مختلفی که در آن‌ها وجود دارد، ترکیبی از رنگ‌های گوناگون را ایجاد کرده‌اند.

8
8

رنگ غالب در این کوهستان‌ها قرمز است که به خاطر وجود اکسید آهن در سنگ‌ها شکل گرفته است. به علاوه وجود سولفید آهن موجب شکل‌گیری رنگ زرد شده و کانی‌های سیلیکات نیز طیف‌های مختلف رنگ سبز را به این منظره افزوده‌اند.

9
9

منبع
فرادید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا