آبان تتر
آشپزی وخانه داری

علت لرزش و صدای آبمیوه‌گیری چیست

هیچ‌چیزی نمی‌تواند آزاردهنده‌تر از این باشد که هنگام کار‌کردن با دستگاه آبمیوه‌گیری متوجه لرزش و صدای ناهنجار آن باشیم.

صبح بخیر _ هیچ‌چیزی نمی‌تواند آزاردهنده‌تر از این باشد که هنگام کار‌کردن با دستگاه آبمیوه‌گیری متوجه لرزش و صدای ناهنجار آن باشیم. در‌ چنین شرایطی، حتی ممکن است از خیر آبمیوه دلخواهمان بگذریم و دیگر این کار را انجام ندهیم.

بااین‌حال، اگر با دلایل وقوع چنین مشکلی آشنا شویم،‌ می‌توانیم برایش راه‌حل مناسبی پیدا کنیم. به‌همین‌دلیل، در این مقاله عمده‌ترین دلایل لرزش آبمیوه‌گیری را بررسی خواهیم کرد و سپس با در‌نظر‌گرفتن دلایل اصلی این مشکل، می‌توانید مشکلات احتمالی را رفع کنید.

معمولاً مشکل لرزش و صدای آبمیوه‌گیری به‌‌دلیل وجود تفاله و جمع‌شدن مواد در صافی و فاصله‌ای است که بین تیغه و به‌اصطلاح گلوگاه دستگاه پیش‌ آمده است. در‌ادامه مقاله، دلایلی را توضیح می‌دهیم که باعث به‌وجود آمدن این مشکلات می‌شوند.

چرا دستگاه آبمیوه‌گیری لرزش و صدای غیر‌استاندارد دارد؟

ایراد در قسمت موتور دستگاه
خرابی فیلتر‌ها
قرار‌گیری نادرست آبمیوه‌گیری روی سطوح
پرشدن مخزن دستگاه از تفاله‌ها و خالی‌‌نکردن به‌موقع آن

کوپلینگ بین موتور و تیغه

طبیعتاً موتور یکی از قطعات اصلی‌ آبمیوه‌گیری محسوب می‌شود. این قطعه‌ی مهم نیروی گردش تیغه‌ها را تأمین می‌کند و به‌نوعی قلب آبمیوه‌گیری است. تیغه‌های آبمیوه‌گیری نقش بسیار مهمی در گرفتن آب میوه و سبزیجات ایفا می‌کنند. درصورت ایجاد اختلال در تیغه‌ها، عملکرد آبمیوه‌گیری نیز دچار مشکل خواهد شد.

با خراب‌شدن موتور یا ایجاد مشکل در عملکرد آن، برخی از میوه‌های سفت مانند هویج در محفظه‌ی دستگاه گیر‌ و به‌سختی از لبه تیغه‌ها عبور می‌کنند. در این حالت، موتور تمام تلاش خود را برای به‌ چرخش درآوردن تیغه می‌کند؛ اما از‌آن‌جا‌که قدرت کافی برای این کار را ندارد، لرزش زیاد به‌همراه صدای ناهنجار را تولید خواهد کرد. بنابراین، در‌صورت عملکرد درست موتور، دیگر دستگاه دچار لرزش نخواهد شد.

یکی از کار‌هایی که هنگام بروز مشکل صدا و لرزش در آبمیوه‌گیری باید انجام دهید، این است که در ابتدا باید کوپلینگ بین موتور و تیغه را باز کنید. در‌ادامه نکاتی را شرح داده‌ایم که برای رفع این مشکل باید رعایت کنیدو

برای بازکردن کوپلینگ از پیچ‌گوشتی کمک بگیرید. با انجام این کار، به‌راحتی کوپلینگ از روی شفت موتور جدا می‌شود.
به میزان ساییدگی که میان گلویی و تیغه به‌وجود آمده است، دقت کنید و واشر را در‌ فضای بین آن‌ها قرار‌دهید.
با افزون واشر، فضای ایجادشده براثر ساییدگی بین گلویی و تیغه بپوشانید. بعد‌ از این کار، اگر مجدداً از دستگاه استفاده کنید، هیچ‌گونه لرزش یا صدایی را متوجه نخواهید شد.
درنهایت علاوه‌بر انجام کار‌های گفته‌شده، با «سوهان تخت» می‌توانید زیر گلویی را صاف کنید تا صدا و لرزش دستگاهتان قطع شود.

خرابی موتور آبمیوه‌گیری

ممکن است علت صدا و لرزش ساییده‌شدن واشر بین گلویی و تیغه باشد. این امر موجب خرابی و آسیب جدی موتور دستگاه می‌شود. اگر به وجود این مشکل پی‌ نبریم، واشر کاملاً متلاشی می‌شود. همان‌طور‌که پیش‌تر توضیح دادیم، تنها با استفاده از پیچ‌گوشتی و خرید واشر جدید می‌توانید این مشکل را حل کنید. دقت کنید که اگر به مسائل فنی آشنایی ندارید، از متخصصان ماهر برای تعویض واشر دستگاه کمک بگیرید.

جمع‌شدن تفاله در دستگاه

بسیاری از میوه‌ها و سبزیجات تفاله‌های زیادی هنگام روشن‌شدن دستگاه ایجاد می‌کنند. شاید برای برخی از افراد تخلیه مکرر و پشت‌سر‌هم تفاله‌ها کار سختی باشد و این‌ کار را پس از اتمام آبمیوه‌گیری انجام دهند.

در چنین شرایطی، اگر دستگاهتان از موتور قدرتمندی برای آبمیوه‌گیری برخوردار نباشد، حتماً دچار مشکل خواهد شد؛ چرا‌که تفاله‌ها سنگین می‌شوند و فشار زیادی روی دستگاه ایجاد‌ می‌کنند و حتی به داخل تیغه‌ها نفوذ خواهند کرد. در‌نتیجه، موتور هم فشار زیادی برای به‌ چرخش درآوردن تیغه متحمل می‌شود. همین موضوع باعث ایجاد لرزش زیادی در دستگاه آبمیوه‌گیری خواهد شد.

یکی از بهترین روش‌ها برای استفاده از دستگاه آبمیوه‌گیری‌، تخلیه سریع تفاله‌ها قبل از پر‌شدن کامل مخزن آن است. بهترین شکل ممکن این است که بعد‌ از مدتی کار‌کردن و پر‌شدن تقریبی مخزن تفاله‌، دستگاه را خاموش و سریعاً تفاله‌ها را تخلیه کنید. این کار هم برای استراحت موتور آبمیوه‌گیری بسیار مفید است و هم باعث می‌شود تا دستگاه فشار زیادی را هنگام کار‌کردن تحمل نکند.

فراموش نکنید که کارکردن بیش‌از‌حد موتور دستگاه یکی از دلایل شایع‌ خرابی و لرزش آبمیوه‌گیری محسوب می‌شود

خرابی فیلتر آبمیوه‌گیری

قراردادن صحیح قطعات دستگاه آبمیوه‌گیری روی یکدیگر بسیار اهمیت دارد. برای مثال، اگر دنده‌های دستگاه آبمیوه‌گیری به‌خوبی زیر فیلتر قرار نگیرد، ممکن است به ایجاد لرزش‌های شدید در دستگاه منجر‌ یا به‌مرور‌زمان باعث خراب یا از رده خارج شدن فیلتر دستگاه آبمیوه‌گیری‌تان شود. این مسئله می‌تواند روی عملکرد دستگاه آبمیوه‌گیری‌ تأثیر زیادی بگذارد.

یکی از دلایل اصلی‌ لرزش‌های آبمیوه‌گیری، ممکن است خراب‌شدن فیلتر باشد. گاهی اوقات مشکل فیلتر با بررسی کلی رفع می‌شود؛ اما گاهی نیز ممکن است فیلتر دستگاه به‌طورکلی خراب‌ شده و به تعمیر نیاز داشته باشد.

برای اینکه بخواهید از سالم‌بودن آبمیوه‌گیری‌ مطمئن شوید، اجزای آن را می‌توانید جدا‌ و آن‌ها را به‌خوبی بررسی کنید. روی فیلتر دستگاه نباید برجستگی یا ناهماهنگی وجود داشته باشد. به‌عبارت‌دیگر، تمام بخش‌های فیلتر آبمیوه‌گیری‌ باید یک‌دست و سالم باشند.

اگر احساس کردید در بخش کوچکی از فیلتر آبمیوه‌گیری‌ مشکلی وجود دارد، باید آن را تعویض کنید. توصیه می‌کنیم که پس از هر‌بار استفاده از دستگاه، حتماً فیلتر آن را با آب خنک و مسواک مخصوص بشویید. نباید روی فیلتر تفاله‌ای باقی بماند و به‌مرور‌زمان سفت شود. اگر دستگاهتان قدیمی است یا مسواک مخصوص برای پاک‌کردن فیلتر ندارد، از مسواک‌های عادی برای این کار می‌توانید استفاده کنید.

هنگام شست‌و‌شوی فیلر دستگاه، سعی کنید حتماً آن را با آب خنک یا سرد بشویید. معمولاً آب گرم باعث انبساط تیغه‌های تیز دستگاه می‌شود و به‌مرور‌زمان آن‌ها را کُند می‌کند. پس بهتر است برای شست‌و‌شوی آن از آب خنک استفاده کنید.

بعد از چند‌ بار شست‌و‌شوی فیلتر دستگاه با مسواک، آن را در جایی قرار‌دهید تا خشک شود و پس از آن، فیلتر خشک‌شده را روی دستگاهتان قرار دهید. سعی کنید حتماً فیلتر را به‌درستی در دستگاه قرار‌ دهید و مطمئن شوید که دنده‌های زیر آن به‌خوبی در جای خودش قرار گرفته‌‌اند.

در زمان بروز مشکل در فیلتر، باید مراحل زیر را طی کنید:

ابتدا دو‌شاخه آبمیوه‌گیری را از پریز برق جدا کنید و از خاموش‌بودن دستگاه مطمئن شوید.
سپس فیلتر دستگاه را باز کنید.
فیلتر دستگاه آبمیوه‌گیری روی جمع‌کننده آب قرار گرفته است. باید مطمئن شوید که جای قرار‌گیری فیلتر درست است.
باید دقت‌کنید که دنده‌های پایین فیلتر در جای اصلی خود روی شفت اصلی باشند.
اگر جای فیلتر و دنده‌ها درست نبود، محل قرار‌گیری فیلتر را تغییر دهید.
دقت کنید که هنگام امتحان‌کردن دستگاه، به دستان خود آسیبی وارد نکنید.

قرارگرفتن آبمیوه‌گیری در جای نامناسب

همان‌طورکه گفتیم، موتور نقش مهمی در چرخش تیغه‌های تیز آبمیوه‌گیری ایفا می‌کند. به‌طورکلی، موتور دستگاه نوعی طراحی شده است که حداکثر قدرت را برای چرخاندن تیغه‌های دستگاه داشته باشد.

معمولاً استانداردهای طراحی در برندهای معتبر و نام‌آشنای دستگاه‌های آبمیوه‌گیری هم باید د‌ر نظر گرفته شوند. برای مثال، دستگاه با قرار‌گرفتن روی سطح صاف و تراز به‌خوبی و بدون کوچک‌ترین مشکل کار کند؛ اما زمانی‌که دستگاه روی سطح ناصاف قرار‌ بگیرد، نیروی جاذبه تأثیر زیادی روی قدرت چرخشی موتور می‌گذارد.

همین موضوع باعث می‌شود تا موتور در جهت ناهموار به چرخش آید و دستگاه به لرزش در بیفتد. به‌همین‌‌دلیل، در اکثر دستورالعمل‌های استفاده از دستگاه‌های آبمیوه‌گیری، درباره این موضوع توضیحاتی به زبان‌های مختلف داده می‌شود.

اگر دستورالعمل دستگاه را با دقت بخوانید، احتمالاً بحث قرار‌گرفتن دستگاه روی سطح صاف و هموار را پیدا‌ می‌کنید. در‌نتیجه، اگر می‌خواهید آبمیوه‌گیری‌تان بدون مشکل و لرزش کار کند، حتماً آن را روی سطحی کاملاً صاف و هموار قرار‌ دهید.

جمع‌بندی

تمام نکات مهم مربوط به علت لرزش دستگاه آبمیوه‌گیری را توضیح دادیم. در اکثر مواقع، می‌توانید خودتان به‌راحتی با استفاده از روش‌های گفته‌شده در این مطلب، از لرزش بیش‌از‌حد دستگاه جلوگیری کنید. بااین‌حال، هنگامی‌که تمام این روش‌ها برایتان مفید واقع نشدند، حتماً دستگاه را به تعمیرکاران ماهر و مجرب بسپارید تا بررسی‌های تخصصی را روی آن انجام دهند و نهایتاً مشکل را رفع کنند.

بیشتر بخوانید:

نکات ایمنی هنگام نصب بخاری گازی دودکش‌دار + فیلم

طریقه افزایش طول عمر اتو + فیلم

منبع
زومیت

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا