آبان تتر
آشپزی وخانه داری

طرز تهیه دمپخت کازرونی

کازرون خیلی قشنگیا داره! کنار همش غذاهاشم خوشمزه‌ هستن

دمپخت کازرونی یا دمپخت شیرازی یکی از خوشمزه‌ترین غذاهایی است که می‌توانید با پلو و گوشت تهیه کنید. وجود کلم قمری و لوبیای چشم بلبلی در این غذا طعم و مزه‌ی فوق‌العاده و عطر دلچسبی به آن می‌دهد.

images
images

مواد لازم برای دمپخت کازرونی:

ماده غذایی مقدار
برنج ۴ پیمانه
گوشت گوسفندی و دنبه ۵۰۰ گرم
شوید تازه یا خشک ۳۰۰ گرم
سیر خشک یا سیر تازه یک بوته
ترخون خشک یا ترخون تازه ۳ قاشق غذاخوری
کلم قمری یک عدد
پیاز متوسط دو عدد
لوبیا چشم بلبلی نصف پیمانه
نمک، فلفل سیاه، زردچوبه و پودر دارچین به مقدار لازم

قدم اول:

برنج را با مقداری آب و نمک خیس کنید.

پیازها را بشویید و نگینی خرد کنید.

لوبیاهای چشم بلبلی را خیس کنید و کنار بگذارید.

کلم قمری را بشویید و پوست بگیرید و نگینی خرد کنید.

سیر را هم چه تازه و چه خشک، خرد کنید و آماده استفاده بگذارید.

قدم دوم:

نصف پیازها را در روغن تفت بدهید. بعد از اینکه سبک شدند گوشت‌ها را که به تکه‌های درشت‌تر از خورشی خرد کرده‌اید اضافه کنید و تا تغییر رنگ آن را تفت بدهید. یادتان نرود که دنبه‌ها را هم خرد کرده و اضافه کنید. دنبه عطر و طعم خیلی خوبی به این پلو می‌بخشد. حالا وقتش است که لوبیاهای زیبا را داخل قابلمه بریزید و به تصویری که در کنار پلو و گوشت خلق می‌کند فکر کنید! کلم قمری‌های خرد شده هم در نوبت هستند که به بقیه مواد اضافه بشوند. همه مواد را خوب با هم مخلوط کنید و ادویه‌ها را که شامل فلفل سیاه، پودر دارچین، زردچوبه و نمک است را روی مواد ریخته و هم بزنید تا عطر آنها بلند شود. بعد از اینکه بافت یکسانی از آنها به دست آمد حدود ۴-۵ لیوان آب داخل قابلمه بریزید و در آن را ببندید و اجازه بدهید بپزند.

کلم قمری

قدم سوم:

سبزی‌ها اگر تازه هستند خرد کنید و مقداری تفت بدهید تا آب آنها کشیده شود. بعد از این کار سبزی‌ها را به قابلمه مواد گوشتی اضافه کنید و هم بزنید. قرار است دو سه جوش با هم بزنند و بعد سروقت برنج بروید.

قدم چهارم:

حالا نوبت برنج است. آب برنج خیس شده را خالی کنید و به قابلمه اضافه کنید. تمام مواد با هم دست دوستی می‌دهند تا یک بزم جانانه راه بیندازند! در نظر داشته باشید که وقتی برنج را اضافه می‌کنید آب قابلمه کافی باشد. مثل دم کردن برنج معمولی است، منتها حواستان باشد که این پلو هم سبزی دارد و هم آب آن جوش است. پس بیش از حد آب نریزید و کمتر از میزان لازم هم آب نداشته باشد. نصف بند انگشت آب روی سطح برنج باشد کافی است. باز هم در طی عملیات پخت سرکشی به برنج را فراموش نکنید.

قدم پنجم:

وقتی آب برنج کشیده شد اگر هنوز برنج‌ها خوب پخته نشده بود، شعله را خیلی کم کنید در قابلمه را بگذارید تا با بخار برنج‌ها بپزند. روغن پلو را اندازه کنید و منتظر بمانید ۴۵ دقیقه بعد دم بکشد.

این دمپخت خوشمزه و خوشبو را حتما درست کنید و اعضای خانواده را از لذت خوردن آن بهره‌مند سازید که یکی از فوق‌العاده‌های آشپزی ایرانی است!

 

 

منبع
راهنماتو

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا