آبان تتر
آشپزی وخانه داری

طرز تهیه ته چین گرمساری

ته چین گرمساری یکی از انواع غذاهای خوشمزه لذیذ و اصیل گرمسار است که به روش‌های مختلف با مواد متنوعی درست می‌شود

صبح بخیر _ ته چین گرمساری یکی از انواع غذاهای خوشمزه لذیذ و اصیل گرمسار است که به روش‌های مختلف با مواد متنوعی درست می‌شود این غذای خوش طعم برای پذیرایی و مهمانی‌ها مناسب است، ته چین گرمساری که طرفداران زیادی دارد خیلی راحت درست می‌شود.

مواد لازم 
برنج ۴ پیمانه
گوشت ۳۵۰ گرم
کشمش به مقدار لازم
پیاز ۳ عدد
آب ۱ لیوان
زعفران دم کرده به مقدار لازم
کره ۴۰ گرم
روغن نصف فنجان
چوب دارچین ۱ عدد
هل ۵ عدد
نعنا و ریحان و شوید تازه برای تزئین به مقدار لازم
لیمو ترش تازه برش خورده شده برای تزئین ۱ عدد
فلفل سبز شیرین برای دورچین ۷ تا ۸ عدد

طرز تهیه ته چین گرمساری

مرحله ۱: دم کردن زعفران
برای تهیه ته چین گرمساری ابتدا مقداری زعفران را داخل یک ظرف کوچک بریزید، کمی آب جوش به آن اضافه کنید و بگذارید تا زعفران دم بکشد و غلیظ شود، مقدار زعفران بستگی به ذائقه و سلیقه خودتان دارد و هرچه مقدار آن بیشتر باشد رنگ، طعم و عطر غذا بهتر می‌شود.

مرحله ۲: اضافه کردن ادویه‌ها به گوشت‌ها و مخلوط کردن آن‌ها
سپس گوشت گوسفندی را که مقداری چربی داشته باشد در اندازه‌های مناسب برش بزنید و داخل یک ظرف قرار دهید بعد ادویه‌ها را که شامل نمک، فلفل سیاه ،زردچوبه، پودر غوره، زیره سیاه و پودر گوجه است به گوشت‌ها اضافه کنید و با آنها خوب مخلوط کنید.

مرحله ۳: مخلوط کردن ادویه‌ها و اضافه کردن زعفران دم کرده به گوشت‌ها
ادویه‌ها را با دست به گوشت‌ها بمالید و ماساژ دهید تا ادویه‌ها کاملاً به خورد گوشت‌ها برود و آنها را مزه‌دار کند، بعد زعفران دم کرده غلیظ را که آماده شده است روی گوشت‌ها بریزید و با آنها خوب مخلوط کنید تا رنگ، عطر و طعم زعفران به خورد گوشت‌ها برود.

مرحله ۴: ریختن پیاز خرد شدا روی گوشت‌ها و قرار دادن آن‌ها در یخچال
سپس پیاز را پوست بگیرید، در اندازه‌های کوچک‌تر خرد کنید و روی گوشت‌ها بریزید تا پیازها کاملاً سطح آن‌‌ها را بپوشانند، سپس روی ظرف را با سلفون یا نایلون بپوشانید و گوشت‌ها را داخل یخچال قرار دهید، اجازه دهید تا به مدت دو ساعت استراحت کنند و کاملا مزه‌دار شوند.

مرحله ۵: خیس کردن برنج در آب و نمک

بعد برنج را داخل یک ظرف بریزید مقداری آب به آن اضافه کنید، مقداری نمک داخل ظرف بریزید و هم بزنید تا خوب با هم مخلوط شوند اجازه دهید تا برنج به مدت ۲ ساعت داخل آب و نمک خیس بخورد، در این فاصله پیاز را پوست بگیرید و به شکل خلالی و باریک خرد کنید.

مرحله ۶: خرد کردن پیازها، تفت دادن آن‌ها و اضافه کردن زردچوبه به پیازها
بعد در یک تابه مقداری روغن بریزید، تابه را روی حرارت ملایم قرار دهید تا روغن داغ شود، سپس پیازها را در تابه بریزید با روغن داغ تفت دهید تا سبک و شیشه‌ای شوند، بعد مقداری زردچوبه به پیازها اضافه کنید و کمی تفت دهید تا زردچوبه رنگ باز کند.

مرحله ۷: اضافه کردن کشمش به مواد داخل تابه و تفت دادن آن‌ها
زردچوبه را با پیازها تقریباً به مدت یک دقیقه تفت دهید تا پیازها طلایی رنگ شوند، سپس مقداری کشمش را که از قبل شسته‌اید، کمی خیس خورده‌اند و بافت آنها نرم شده است در تابه روی مواد بریزید، کمی تفت دهید تا رنگ آنها تغییر کند و خوب سرخ شوند.

مرحله ۸: جوشاندن آب در قابلمه و اضافه کردن دارچین و هل به آن
بعد تابه را از روی حرارت بردارید و کنار بگذارید سپس در یک قابلمه مقداری آب بریزید، بعد قابلمه را روی حرارت متوسط قرار دهید تا آب شروع به جوشیدن کند، سپس مقداری چوب دارچین و چند دانه هل به آب در حال جوش اضافه کنید تا عطر دارچین و هل پخش شود.

مرحله ۹: جوشاندن برنج در آب جوش و آبکش کردن برنج‌ها

سپس برنج‌های خیس شده را داخل قابلمه بریزید، اجازه دهید تا به مدت ۶ تا ۷ دقیقه در آب بجوشند، قد بکشند و بافت آنها کمی نرم شود، بعد از آن قابلمه را از روی حرارت بردارید و برنج را آبکش کنید، سپس برنج‌ها را داخل سبد بریزید و کنار بگذارید.

مرحله ۱۰: ریختن روغن و زعفران و آب در قابلمه
بعد در یک قابلمه دیگر مقداری روغن بریزید کمی زعفران دم کرده به آن اضافه کنید، هم بزنید تا خوب با هم مخلوط شوند، کمی هم آب به مخلوط روغن و زعفران دم کرده اضافه کنید، سپس یک لایه برنج داخل قابلمه روی ترکیب روغن، زعفران دم کرده و آب بریزید.

مرحله ۱۱: ریختن گوشت و پیاز و برنج در قابلمه
سپس گوشت‌های مزه‌دار شده را روی برنج قرار دهید و بچینید بعد از آن مقداری از پیازهای مزه‌دار شده که در ظرف گوشت‌ها قرار داشتند را روی گوشت‌ها بریزید و پخش کنید، بعد دوباره یک لایه برنج روی مواد بریزید، سپس سطح آن را صاف کنید.

مرحله ۱۲: اضافه کردن مخلوط پیاز و کشمش به برنج و ریختن زعفران روی برنج‌ها
سپس وسط برنج را کمی گود کنید بعد مخلوط پیازهای تفت داده شده با کشمش را وسط برنج بریزید بعد مقدار زیادی زعفران دم کرده غلیظ را روی برنج بریزید و پخش کنید تا عطر و طعم زعفران کاملاً به خورد برنج‌ها برود و رنگ آن در برنج پخش سود.

مرحله ۱۳: برش دادن کره و ریختن آن‌ها روی برنج دم انداختن ته چین
بعد مقداری کره را در اندازه‌های کوچک برش بزنید و دور تا دور قابلمه روی برنج‌ها بچینید سپس در قابلمه را با دم‌کنی ببندید و اجازه دهید تا برنج‌ها و گوشت‌ها به مدت ۳ ساعت روی حرارت ملایم بپزند، کاملاً مغز پخت و آماده شوند و ته چین گرمساری جا بیفتد.

مرحله ۱۴: ریختن ته چین گرمساری در ظرف مناسب و تزئین کردن آن

بعد از این زمان قابلمه را از روی حرارت بردارید، ته‌چین گرمساری را داخل ظرف مناسب سرو بریزید، با چند برگ نعنا ریحان و شوید تازه آن را تزئین کنید، سپس یک لیمو ترش تازه را تمیز بشورید، به شکل حلقه‌ای برش بزنید و در کنار ظرف سرو قرار دهید.

مرحله ۱۵: سرو کردن ته چین گرمساری
برای تزئین ته‌چین گرمساری طبق سلیقه خودتان عمل کنید می‌توانید مقداری فلفل سبز شیرین را تمیز بشورید، به عنوان دورچین در کنار ظرف سرو قرار دهید بعد از آن ته چین گرمساری را به عنوان یک غذای خوش طعم و پرطرفدار همراه با سالاد، ترشی، انواع دورچین و مخلفات سرو کنید.

 

بیشتر بخوانید:

اسنک مرغ و سیب زمینی، یک فست فود خانگی خوشمزه

منبع
در نهایت

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا