ترفندستان

درخشش و تمیزی اجاق گاز با مواد طبیعی و خانگی

پاک کردن گاز یکی از تمیزکاری‌هایی است که باید به صورت مرتب انجام شود.

صبح بخیر _ پاک کردن گاز یکی از تمیزکاری‌هایی است که باید به صورت مرتب انجام شود. کافی است غذای سرخ‌کردنی داشته باشید تا ذرات روغن روی گاز پخش شود، یا غذایی از قابلمه سر برود. تمیز کردن اجاق گاز کار چالش‌برانگیزی می‌تواند باشد، اما اگر مواد پا‌کننده مناسب و روش پاک کردن را بدانید، کار راحت‌تر می‌شود.

تمیز کردن اجاق گاز را با مواد طبیعی

نکاتی که قبل از تمیز کردن گاز باید رعایت کنید:

به طور کلی برای تمیز کردن گاز، جدای از روشی که انتخاب کرده‌اید، باید چندین نکته را رعایت کنید:

اگر از گاز به تازگی استفاده کردید، اجازه دهید تا دما پایین آید تا کاملا خنک شود.
قبل از شروع تمیز کردن، سرشعله‌ها، ولوم‌ها و چدن‌ها را از اجاق گاز جدا کنید.
با کمک یک دستمال خشک، تکه‌های درشتی که از غذاها روی گاز به جا مانده است را تمیز کنید.
روش‌های تمیز کردن اجاق گاز با مواد طبیعی
بسیاری از افراد برای تمیز کردن اجاق گاز از مواد شیمیایی پاک‌کننده استفاده می‌کنند، اما بهتر است برای حفظ سلامتی خود از مواد طبیعی پاک کننده بیشتر استفاده کنید. در ادامه این مواد را معرفی می‌کنیم.

۱- استفاده از جوش شیرین
برای استفاده از جوش شیرین معمولا باید زمانی اقدام کنید که کثیفی گاز زیاد باشد. برای این کار با نسبت مساوی جوش شیرین، نمک و آب را باهم مخلوط کنید تا حالت خمیری پیدا کنید. سپس یک آبپاش را از آب داغ پر کنید و روی سطح گاز اسپری کنید تا مرطوب شود. خمیر درست شده را روی تمام قسمت‌های گاز بمالید و اجازه دهید برای ۱۵ دقیقه بماند.

بعد از گذشت ۱۵ دقیقه با یک پارچه خمیر جوش شیرین را به حالت دایره‌ای روی سطح گاز بکشید و مجدد کمی صبر کنید تا تمام کثیفی‌ها از بین برود. در آخر با یک دستمال تمیز نم‌دار گاز را پاک کنید.

۲- استفاده از سرکه
یکی دیگر از موادی که برای تمیز کردن گاز می‌توانید استفاده کنید، سرکه است. بهتر است زمانی از سرکه استفاده کنید که گاز کثیفی چندانی ندارد. برای این کار در یک آبپاش مقدار سرکه بریزید و آن را روی سطح گاز اسپری کنید. اجازه دهید دقایقی سرکه روی گاز بماند تا چربی‌ها را حل کند. سپس با کمک یک دستمال تمیز تمام قسمت‌های گاز را پاک کنید.

۳- استفاده از آب جوش
اگر هیچ ماده طبیعی و شیمیایی در خانه نداشتید نگران نباشید. برای تمیز کردن گاز بدون هیچ ماده‌ای هم راهکار وجود دارد. شما می‌توانید تنها با استفاده از آب جوش گاز را پاک کنید. برای این کار روی سطح گاز آب جوش بریزید و چند دقیقه صبر کنید تا در کثیفی‌ها اثر کند. سپس با یک اسفنج نرم روی تمام قسمت‌های گاز بکشید تا چربی و کثیفی‌ها از بین برود.

۴- استفاده از لیمو
لیمو به دلیل داشتن اسید یکی از پاک‌کننده‌ها به حساب می‌آید. برای تمیز کردن گاز با کمک لیمو کافی است تا مقداری از آب آن را روی سطح گاز بریزید و با یک دستمال تمیز آن را پخش کنید. اگر کثیفی گاز به اندازه‌ای بود که با لیمو پاک نشد، جوش شیرین را هم اضافه کنید. به این صورت که ابتدا مقداری جوش شیرین را روی گاز پخش کنید و بعد روی آن لیمو بچکانید. اجازه دهید چند دقیقه بماند و بعد با یک دستمال تمیز گاز را پاک کنید.

روش‌های تمیز کردن چدن گاز با مواد طبیعی

بعد از پاک کردن سطح گاز، نوبت به تمیز کردن چدن آن می‌رسد. برای تمیز کردن چدن گاز هم می‌توانید از مواد طبیعی استفاده کنید. در ادامه روش تمیز کردن را توضیح می‌دهیم.

۱- استفاده از آب جوش
اگر چدن‌ها چربی و کثیفی زیادی ندارند، می‌توانید آنها را با آب جوش تمیز کنید. برای این کار چدنها را درون سینک یا یک لگن بگذارید و آب جوش را روی تمام قسمت‌های آن بریزید و کمی صبر کنید. بعد از گذشت چند دقیقه چربی‌ها به کمک آب جوش از بین می‌رود. چدن‌ها را از آب خارج کنید و با یک دستمال پارچه‌ای خشک کنید.

۲- استفاده از سرکه
برای تمیز کردن چدن گاز با استفاده از سرکه، ابتدا به کمک مسواک یا اسکاچ، چربی و سوختگی‌ها را جدا کنید. سپس در یک لگن یا در سینک، ترکیبی از سرکه، آب گرم و نمک درست کنید و روی چدن‌ها بریزید. اجازه دهید برای یک تا ۲ ساعت چدن‌ها در محلول بماند و بعد آنها را آبکشی و خشک کنید.

۳- استفاده از جوش شیرین
اگر به یک پاک کننده قوی نیاز دارید جوش شیرین را با سرکه ترکیب کنید و آن را روی چدن‌ها بمالید. سپس اجازه دهید برای حداقل ۱۵ دقیقه بماند تا اثر کند. سپس چدن‌ها را بشویید و اجازه دهید تا خشک شود. همچنین می‌توانید از ترکیب جوش شیرین و آب برای چربی‌های کمتر استفاده کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا