روانشناسیویژه/توضیح دار

چند ترفند برای کاهش استرس رفتن به مدرسه در کودکان

آغاز مهر و شروع استرس رفتن به مدرسه در کودکان!

صبح بخیر _ آغاز مهر و شروع استرس رفتن به مدرسه در کودکان! معمولا با آغاز سال تحصیلی، بسیاری از کودکان با استرس رفتن به مدرسه مواجه می‌شوند و تمایلی به حضور در مدرسه ندارند. اگر کودک شما نیز استرس رفتن به مدرسه را دارد و نمی‌دانید چه کار کنید، با ما همراه باشید.

اگر فرزندتان از رفتن به مدرسه امتناع می‌کند و استرس شدیدی از رفتن به مدرسه دارد، با انجام راهکارهای زیر می‌توانید به کودک کمک کنید تا بر استرس خود غلبه کند.

علت استرس را جویا شوید
یکی از اولین و مهم‌ترین کارها برای کاهش استرس کودکان در ارتباط با مدرسه، شناخت دقیق دلایل این استرس است. برای این کار می‌توانید در فرصت‌های مختلف به طور صمیمانه و دوستانه با فرزندتان حرف بزنید و درباره اتفاقات روزمره مدرسه از او سوال بپرسید. توجه داشته باشید که نباید کودک را تحت فشار قرار دهید تا بلافاصله به سوالات شما پاسخ دهد.

بهتر است به او فرصت دهید تا خودش هر زمانی که دوست داشت به طور خودجوش درباره مدرسه و احساساتش صحبت کند. با این کار می‌توانید علت استرس کودک را بفهمید و به رفع آن کمک کنید.

مثلا اگر متوجه شدید که اذیت شدن توسط همکلاسی‌ها، دلیل اصلی استرس فرزندتان است، می‌توانید با معلم یا مسئولان مدرسه صحبت کنید و از آن‌ها بخواهید تا به این موضوع رسیدگی کنند.

بیش از حد روی نمره تمرکز نکنید
یکی از عوامل مهمی که باعث استرس کودکان از رفتن به مدرسه می‌شود، تمرکز بیش از حد بر روی نمره است. به جای اینکه فقط روی نمرات تمرکز کنید، بهتر است به کودک بگویید که تلاش او از اهمیت بیشتری نسبت به نمره برخوردار است. همچنین، باید به کودک بگویید که گرفتن نمره کم جزوی از مراحل تحصیل است و باعث می‌شود که او ضعف‌های خود را بشناسد و روی آن‌ها کار کند.

در انجام تکالیف به فرزند خود کمک کنید
یکی از دلایلی که می‌تواند استرس رفتن به مدرسه در کودکان را تشدید کند، حجم بالای تکالیف است. برای کاهش این استرس، یک برنامه منعطف برای انجام تکالیف در نظر بگیرید تا هم کودک بین تکالیف استراحت داشته باشد و هم به موقع تکالیفش انجام شود. همچنین، بهتر است در هنگام انجام تکالیف کنار فرزند خود باشید تا اگر در انجام تکالیف مشکل داشت به او کمک کنید.

انتظارات خود از کودک را کاهش دهید
انتظارات بیش از حد والدین از فرزندان، یکی از عوامل اصلی استرس کودکان هنگام رفتن به مدرسه است. زمانی که از کودک انتظار داشته باشید همیشه بهترین باشد و نمره کامل بگیرد، در واقع بذر ترس و اضطراب را در وجود او می‌کارید.

به جای ایجاد این فشارها بهتر است انتظارات واقع‌بینانه‌تری از کودک داشته باشد. برای مثال، به جای اینکه از او بخواهید همیشه نمره ۲۰ بگیرد، می‌توانید او را تشویق کنید تا نسبت به نمره قبلی‌اش نمره بهتری بگیرد.

روتین صبحگاهی داشته باشید
داشتن یک روتین صبحگاهی می‌تواند به طور قابل توجهی به کاهش استرس کودکان در هنگام رفتن به مدرسه کمک کند. برای این منظور، مثلا صبح‌ها کمی زودتر از خواب بیدار شوید و همراه کودکتان میز صبحانه را آماده کنید و حرف‌های شاد و مثبت بزنید.

خواب کودک را تنظیم کنید
شاید عجیب به نظر برسد، اما کمبود خواب می‌تواند باعث استرس رفتن به مدرسه در کودکان شود. برای کاهش استرس کودک در هنگام رفتن به مدرسه توصیه می‌شود که که کودک را به زود خوابیدن در شب عادت دهید.

برای این کار بهتر است چند هفته قبل از شروع مدرسه، هر شب حدود ۱۵ دقیقه زودتر از شب قبل کودک را بخوابانید. خواب کافی به کودک کمک می‌کند تا صبح‌ها انرژی بیشتری داشته باشد و کمتر احساس اضطراب کند.

از تفریح و استراحت غافل نشوید
برخی والدین تصور می‌کنند که با آغاز سال تحصیلی، کودکان باید تمام وقت خود را صرف درس خواندن کنند. اما این باور غلط می‌تواند باعث افزایش استرس رفتن به مدرسه در کودکان شود. به همان اندازه که درس خواندن مهم است، اختصاص دادن زمانی برای بازی و استراحت نیز ضروری است.

پیشنهاد می‌شود یک روز مشخص در هفته مثلا پنجشنبه یا جمعه را به کودک اجازه دهید تا از درس دور شود و به دیدن کارتون، بازی کردن و هر کاری که دوست دارد بپردازد. این کار به تقویت روحیه کودک کمک کرده و از استرس او از رفتن به مدرسه می‌کاهد.

از کودک قدردانی کنید
یکی از موثرترین راهکارها برای کاهش استرس کودکان در رابطه با رفتن به مدرسه، قدردانی کردن از تلاش‌های آن‌هاست. وقتی کودکان احساس کنند که در همه حال تلاش‌هایشان دیده می‌شود و مورد تقدیر قرار می‌گیرد، اعتماد به نفسشان افزایش می‌یابد و در نتیجه، اضطرابشان از رفتن مدرسه کاهش پیدا می‌کند.

لوازم تحریر مورد علاقه کودک را بخرید
یکی از روش‌های موثر برای کاهش استرس کودکان در ابتدای سال تحصیلی، خرید لوازم‌التحریر مورد علاقه آن‌ها است. خرید یک کوله‌پشتی زیبا، دفترهای رنگارنگ، مداد و پاک‌کن‌های فانتزی باعث ایجاد هیجان در کودک شده و به این ترتیب، استرس ناشی از شروع مدرسه را کاهش می‌دهد.

مدرسه را عوض کنید
یکی دیگر از عواملی که می‌تواند باعث ایجاد استرس در کودکان موقع رفتن به مدرسه شود، رفتار نامناسب معلمان و سایر اعضای مدرسه است. اگر تلاش‌های شما برای کاهش استرس کودکتان نتیجه‌ای نداشت، بهتر است نگاهی به رفتار کادر آموزشی مدرسه بیاندازید. اگر متوجه شدید که محیط مدرسه عامل اصلی استرس کودکتان است و او به همین دلیل از رفتن به مدرسه امتناع می‌کند، بهتر است مدرسه را عوض کنید.

منبع
اکالا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا