اخبار ویژهدانستنی ها

۵ ماده غذایی که بیشترین پلاستیک را دارند

خطر رو به رشد میکروپلاستیک ها مشهود است زیرا آنها به طور فزاینده ای در بافت های انسانی و غذاهای رایج یافت می شوند.

صبح بخیر _ خطر رو به رشد میکروپلاستیک ها مشهود است زیرا آنها به طور فزاینده ای در بافت های انسانی و غذاهای رایج یافت می شوند. یک مطالعه اخیر میکروپلاستیک را در بافت بینی اجساد شناسایی کرد. غذاهایی وجود دارند که حاوی حجمی از پلاستیک هستند و ما آنها را مصرف می کنیم.

خطر میکروپلاستیک ها در حال افزایش است زیرا هر روز پلاستیک های بیشتری به مواد غذایی راه پیدا می کنند و سلامت ما را از جهات مختلفی تحت تاثیر قرار می دهند. مطالعه جدیدی که اخیرا در مجله JAMA Network Open منتشر شد، نشان داد که قطعات و الیاف پلاستیکی ریز در بافت بینی جسد انسان یافت شده است. گفته می شود که قطعات میکروپلاستیک در حباب بویایی، بخشی از بینی که بوهایی را که در قاعده مغز قرار می گیرد، تشخیص می دهد، کشف شده است.

مطالعات انجام شده در گذشته نیز نشان داده است که میکروپلاستیک ها و نانوپلاستیک ها راه خود را به ریه، کبد، بیضه ها و آلت تناسلی، خون انسان، ادرار و مدفوع، شیر مادر و حتی جفت باز می کنند.

میکروپلاستیک ها همچنین از طریق غذا به بدن ما راه پیدا می کنند. در اینجا به ۵ ماده غذایی که دارای حداکثر میکروپلاستیک هستند اشاره می کنیم.

شکر و نمک
رایج ترین چاشنی های آشپزخانه مقدار قابل توجهی میکروپلاستیک را در خود پنهان می کنند که ممکن است از طریق بسته بندی پلاستیکی یا نگهداری در ظروف پلاستیکی به مواد غذایی راه پیدا کند. مطالعه‌ای با عنوان «میکروپلاستیک‌ها در نمک و شکر» که توسط سازمان تحقیقات زیست‌محیطی Toxics Link انجام شد، ۱۰ نوع نمک را آزمایش کرد که شامل نمک خوراکی، نمک سنگ و نمک دریایی جدا از پنج نوع شکر خریداری شده از بازارهای آنلاین و محلی بود. در این مطالعه میکروپلاستیک‌ها در تمام نمونه‌ها به شکل‌های مختلف از جمله فیبر، گلوله، نوار و قطعات یافت شد و اندازه این میکروپلاستیک‌ها از ۰.۱ میلی‌متر تا ۵ میلی‌متر متغیر بود. مطالعه دیگری که در سال ۲۰۲۳ انجام شد نشان داد نمک صورتی هیمالیا استخراج شده از زمین دارای بیشترین میزان میکروپلاستیک است و پس از آن نمک سیاه و نمک دریایی.

چای کیسه ای
چای کیسه ای یکی از مجرمان اصلی است که می تواند بدن انسان را در معرض میکروپلاستیک ها قرار دهد. پلاستیک‌های موجود در آن‌ها ممکن است صدها سال طول بکشد تا در طبیعت تجزیه شوند و اندازه قطعات آن می‌تواند بین ۱ میکرومتر تا ۵ میلی‌متر یا MPs4 باشد. چیزی که داستان را بدتر می کند دمای بالای آب هنگام فرو بردن کیسه های چای در آن است که می تواند منجر به انتشار مواد مضر شود. دوستداران چای باید مراقب استفاده از کیسه های چای باشند زیرا ممکن است خود را در معرض میلیاردها ذره پلاستیکی قرار دهند که بسیاری از آنها می توانند به سلول های انسان نفوذ کنند.

برنج
برنج یک عنصر اصلی در رژیم غذایی ماست و همین می تواند قرار گرفتن ما در معرض میکروپلاستیک ها را نیز افزایش دهد. یک مطالعه دانشگاه کوئینزلند نشان داد که به ازای هر نصف فنجان یا ۱۰۰ گرم برنج مردم، ۳ تا ۴ میلی گرم پلاستیک مصرف می کنند. برنج فوری می تواند خطر را چندین برابر افزایش دهد زیرا ممکن است ۱۳ میلی گرم میکروپلاستیک در هر وعده وجود داشته باشد. برای کاهش آلودگی پلاستیک، مهم است که برنج را قبل از استفاده به طور کامل بشویید.

غذاهای دریایی
دوستداران غذاهای دریایی باید از مقدار عظیمی از میکروپلاستیک ها که می توانند از طریق فاضلاب به اقیانوس رفته و توسط حیوانات دریایی مصرف شوند، آگاه باشند. میکروپلاستیک های انباشته شده در حیوانات می توانند به بدن انسان راه پیدا کنند. یک مطالعه در سال ۲۰۲۰ روی میکروپلاستیک ها در انواع مختلف غذاهای دریایی پلاستیک را در هر نمونه پیدا کرد.

آب بطری شده
در مطالعه‌ای که اخیراً در مجله Proceedings of the National Academy of Sciences منتشر شده است، آب آشامیدنی می‌تواند تا ۲۴۰۰۰۰ قطعه پلاستیکی را ذخیره کند. یک تکنیک تصویربرداری منحصر به فرد برای شناسایی هزاران قطعه ریز پلاستیک در بطری های آب یک بار مصرف معمولی استفاده شد. این مطالعه نشان داد که حدود ۹۰ درصد از این قطعات پلاستیکی ریز نانوپلاستیک‌ها هستند که می‌توانند در سلول‌ها و بافت‌های انسان جذب شوند و همچنین از سد خونی مغزی عبور کنند. هر بار که درب بطری را باز و بسته می‌کنید، میکروپلاستیک‌های بیشتری وارد آب می‌شوند.

بیشتر بخوانید:

چرا زعفران گران ترین ادویه دنیاست

منبع
خبرنامه

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا