ترفندستان

۱۴ ترفند طلایی برای از بین بردن جای خراش سطوح مختلف

برای از بین بردن خراش روی سطوح مختلف باید از روش‌های متفاوتی استفاده کنید.

صبح بخیر _ برای از بین بردن خراش روی سطوح مختلف باید از روش‌های متفاوتی استفاده کنید. کشیده شدن اجسام نوک تیز روی سطوح شیشه‌ای، فلزی، چوبی، پلاستیکی و چرمی موجب می‌شود تا خطوطی عمیق و سطحی روی آن‌ها ایجاد شود.

چطور خط و خش روی سطوح مختلف را از بین ببریم؟

اگر روی بدنه ماشینتان خش‌هایی زننده ایجاد شده یا به دنبال راهی برای از بین بردن خش روی یخچال، ماشین لباسشویی یا حتی ظروف چوبی و سطوح فلزی هستید، بهتر است در ادامه این بخش با ما همراه باشید.

۱- از بین بردن خش از روی سطوح شیشه‌ای
اگر روی سطوح شیشه‌ای خش ایجاد شده است، می‌توانید مقداری خمیر دندان بدون گرانول و بدون ماده سفید کننده بردارید و آن را روی یک پارچه بریزید. حالا بدون این که سطح مورد نظر یا پارچه را خیس کنید، آن را به صورت دورانی روی سطح مورد نظر بکشید. حدود ۱۰ ثانیه این کار را ادامه دهید و بعد سطح شیشه‌ای را بشویید یا با یک پارچه نمناک تمیز کنید. برای از بین بردن خش عینک نیز می‌توانید از همین روش استفاده کنید.

راهکار بعدی برای حذف خراش‌های ایجاد شده روی سطوح شیشه‌ای استفاده از مقداری روغن گیاهی یا وازلین است. در این روش باید مقداری روغن گیاهی یا وازلین روی پارچه میکروفیبر بریزید و بعد آن را روی خراش‌ها بکشید. این کار به از بین بردن خراش‌های شیشه به صورت موقتی کمک می‌کند.

می‌توانید برای حذف خراش‌های روی سطح شیشه‌ای مقداری جوش شیرین را با آب ترکیب کنید تا حالت خمیری پیدا کند. حالا این خمیر پولیش را روی شیشه بمالید و با پارچه نخی روی آن بکشید. در انتها سطح مورد نظر را با یک پارچه نمناک تمیز کنید.

۲- از بین بردن خط و خش سطحی و عمیق بدنه ماشین
در اولین روش برای از برطرف کردن خطوط ایجاد شده روی بدنه ماشین باید مقداری خمیر دندان بدون ماده سفید کننده و گرانول را روی یک دستمال میکروفایبر مرطوب بریزید. حالا با فشار آرام دستمال را روی بدنه ماشین بکشید. این کار را نهایتا ۲ تا ۳ بار تکرار و بعد سطح مورد نظر را با دستمال پاک کنید تا خش‌ها برطرف شوند.

راهکار بعدی برای این کار استفاده از پولیش است. در این روش باید مقداری پولیش مخصوص رنگ ماشین تهیه کنید. سپس سطح مورد نظر را به خوبی بشویید و خشک کنید. حالا مقداری از مایع پولیش را روی سطح مورد نظر بریزید و بعد با یک پارچه نرم و تمیز آن را پخش کنید.

۳- از بین بردن خراش‌های سطوح چوبی
اگر روی سطوح چوبی و ظروفی که از جنس چوب هستند خراش ایجاد شده است، می‌توانید یک پنبه را به مقداری روغن جلا آغشته کنید و آن را روی خراش بمالید تا برطرف شود. راهکار بعدی برای رفع این مشکل استفاده از یک عدد گردو است. در این روش باید مغز گردو را روی محل آسیب دیده بمالید. چند دقیقه کوتاه صبر کنید و بعد محل مورد نظر را با یک پارچه تمیز کنید و در انتهای روی آن روغن جلای بی‌رنگ بزنید.

۴- برطرف کردن خش از سطوح پلاستیکی
اگر روی سطوح پلاستیکی شما خش‌های ریز ایجاد شده است، می‌توانید سشوار را با دمای کم روشن کنید و در مقابل سطح مورد نظر قرار دهید. هوای داغ موجب یکدست شدن سطح پلاستیک و از بین رفتن خش می‌شود. در صورت نیاز می‌توانید دمای سشوار را کمی افزایش دهید. بهتر است این کار را برای ۱۰ تا ۱۵ دقیقه ادامه دهید و بعد سطح مورد نظر را تمیز کنید.

برای از بین بردن خش روی سپر پلاستیکی سیاه می‌توانید محل مورد نظر را تمیز کنید و بعد مقداری پولیش خودرو روی آن بمالید. در ادامه سطح مورد نظر با یک پارچه تمیز کنید. برای رفع خط و خش طلق کیلومتر نیز می‌توانید از مقداری خمیر دندان استفاده کنید.

۵- از بین بردن خش از روی سطوح مختلف چرمی
برای این که خط و خش‌های ایجاد شده روی سطوح چرمی از بین برود، می‌توانید مقداری روغن زیتون یا روغن بچه را بردارید و با گوش پاک کن روی سطح خراش بکشید. در ادامه روغن را به صورت دایره‌ای روی سطح مورد نظر بمالید. سپس روغن را با یک پارچه تمیز کنید. می‌توانید این کار را چند بار تکرار کنید تا خطوط روی چرم کاملا محو شود.

استفاده از واکس مخصوص چرم نیز می‌تواند به کم رنگ شدن خش‌های روی چرم کمک زیادی کند. برای از بین بردن خش روی مبلمان چرمی نیز می‌توانید از این دو روش استفاده کنید.

۶- از بین بردن خط و خش ظروف چینی
برای این که خش‌های روی ظروف چینی را محو کنید، می‌توانید از کرم تارتار استفاده کنید. در این روش باید ظرف مورد نظر را بشویید و خوب خشک کنید. در ادامه مقداری کرم تارتار را با چند قطره آب ترکیب کنید تا حالت خمیری پیدا کند. حالا با یک اسکاچ نرم این خمیر را روی خش‌های ظرف چینی بمالید تا خطوط محو شوند.

۷- از بین بردن خش روی صفحه گوشی
از آن جایی که صفحه گوشی تلفن شما از جنس شیشه است، پس می‌توانید برای از بین بردن خطوط ایجاد شده روی آن از مقداری خمیر دندان استفاده کنید. در این روش باید گوشی را خاموش کنید و بعد کمی خمیر دندان روی پنبه بریزید. حدود ۱۰ دقیقه پنبه را روی محل خراش قرار دهید و بعد سطح گوشی را با یک پارچه میکروفیبر پاک کنید.

۸- از بین بردن خطوط روی سطوح مرمر
اگر میزهای پیشخوان یا کف و دیوارهای خانه شما از جنس سنگ مرمر است، می‌توانید از یک کاغذ سمباده برای از بین بردن خش روی آن استفاده کنید. در این روش باید یک کاغذ سمباده را به آرامی و به صورت حرکات دورانی روی سنگ بکشید و بعد سطح مورد نظر را بشویید و خشک کنید. در ادامه مقداری پولیش مرمر روی آن بزنید تا مثل روز اول براق شود.

۹- رفع خش از سطوح فلزی
برای محو کردن خطوط روی سطوح فلزی از جنس فولاد ضد زنگ می‌توانید از یک تکه بافر ناخن کمک بگیرید یا با مالیدن خمیر دندان روی سطح مورد نظر، خش را برطرف کنید. به خاطر داشته باشید که سطوح فلزی استحکام زیادی دارند و از همین رو ممکن است خش ایجاد شده روی آن‌ها با روش‌های خانگی برطرف نشود.

۱۰- از بین بردن خراش ام دی اف
برای از بین بردن خراش ایجاد شده روی سطوح ام دی اف می‌توانید سطح ام دی اف را با کمی آب مرطوب کنید و تا ۲ روز صبر کنید تا کمی متورم شود. در ادامه می‌توانید مقداری خاکستر سیگار روی آن بریزید تا خش‌ها برطرف شوند. استفاده از مداد آرایشی و واکس کفش نیز در از بین بردن خش‌های روی سطوح ام دی اف تا حد زیادی موثر است.

۱۱- از بین بردن خط و خش روی طلق چراغ ماشین
برای برطرف کردن کدری چراغ‌های ماشین می‌توانید مقداری خمیر دندان را روی یک برس یا مسواک بزنید و بعد آن را به آرامی روی طلق چراغ ماشین بکشید. این کار را برای چند دقیقه ادامه دهید و بعد سطح چراغ را با آب تمیز کنید تا براق شود. استفاده از پولیش مخصوص چراغ خودرو نیز یک روش دیگر برای از بین بردن خطوط ایجاد شده روی آن است.

۱۲- از بین بردن خش روی ماشین لباسشویی و یخچال
برای از بین بردن خش روی یخچال نقره‌ای و لباسشویی می‌توانید مقداری گریس روی یک اسفنج بریزید و بعد آن را روی سطح مورد نظر بمالید. در ادامه سطح یخچال یا لباسشویی را یا یک دستمال میکروفایبر پاک کنید.

۱۳- از بین بردن خش روی استیل
برای برطرف کردن خش عمیق روی استیل می‌توانید یک سمباده نرم را کمی با آب خیس کنید و سپس آن را به آرامی روی محل مورد نظر بکشید تا یکدست شود. اگر سطح استیل مورد نظر حساس و خش آن محدود است، بهتر است از خمیر پولیش مخصوص استیل برای رفع خراش استفاده کنید. در این روش باید مقداری خمیر پولیش یا روغن روی پنبه بریزید و آن را روی سطح مورد نظر بمالید تا خراش‌ها محو شوند.

۱۴- رفع خط و خش روی سپر ماشین
اگر خط و خش ایجاد شده روی سپر ماشین جزئی باشد، می‌تواند یک سمباده نرم با دقت روی خراش بکشید و سپس با یک مداد شمعی مشکی یا طوسی پر رنگ روی آن بکشید تا خطوط کاملا محو شوند. برای برطرف کردن خطوط عمیق باید از یک فرد متخصص کمک بگیرید.

در این مقاله به ۱۴ روش برای برطرف کردن جای خراش سطوح مختلف اشاره شد. به خاطر داشته باشید که قبل از استفاده از هر یک از این روش‌ها بهتر است آن را روی بخش کوچکی از لوازم امتحان و در صورتی که مشکلی ایجاد نشد از آن برای از بین بردن خراش‌های سطحی استفاده کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا