روانشناسی

۱۱ نکته که باید قبل از ۱۵ سالگی به فرزندمان بیاموزیم

آموزش برای کودکان فراتر از کلاس درس، کتاب‌های درسی و امتحانات است.

صبح بخیر _ آموزش برای کودکان فراتر از کلاس درس، کتاب‌های درسی و امتحانات است. در واقع تربیت و آموزش به کودکان یک توسعه کل نگر است که باعث می‌شود فرزندان شما به ابزارهایی مجهز شوند که نه تنها از نظر تحصیلی بلکه از نظر رشد شخصیتی نیز به مراتب بهتر دست پیدا کنند. به همین دلیل شما به عنوان والدین آن‌ها مکلف هستید قبل از جشن گرفتن ۱۵ سالگی کودکتان به آن‌ها مهارت‌های مهم زندگی را بیاموزید تا آن‌ها در بزرگسالی دچار چالش و مشکل نشوند. این مهارت‌ها از مرز موضوعات درسی فراتر هستند و جنبه‌های اجتماعی، عاطفی و عملی زندگی آن‌ها را نیز در بر می‌گیرند.

آنچه باید کودک ۱۵ ساله تان بیاموزد!

مهارت های مهم زندگی باید قبل از ۱۵ سالگی درست زمانی که کودکان شما تمرکز بالایی در آموختن دارد، به آن‌ها آموزش داده شوند تا بتوانند افرادی مسئولیت پذیرتر، همدل‌تر و تواناتر بار بیایند.

مهارت ها وآداب اجتماعی

istockphoto 990361064 612x612 1

آموزش اهمیت همدلی، احترام و ادب به کودکان، بستر ایجاد روابط معنادار است. فراگیری مهارت‌ها و آداب اجتماعی به آن‌ها کمک می‌کنند تا از پیچیدگی‌های روابط انسانی عبور کنند و بتوانند با درک بهتری با دیگران همراه شوند.

مهارت‌های رفتاری

درک تأثیر رفتار آن‌ها بر خود و اطرافیانشان امری اساسی است. کودکان می‌توانند با آموزش مهارت‌های رفتاری کنترل کردن واکنش‌های تکانشی، مدیریت خشم و انتخاب‌های مسئولانه را یاد بگیرند.

مهارت‌های ارتباطی

ارتباط موثر فراتر از کلمات یا سخن گفتن است. این مهارت می‌تواند شامل گوش دادن، درک و بیان افکار به ساده‌ترین روش و در وضاحت کامل است. این مهارت‌ها به فرزندان شما کمک می‌کنند تا بتوانند به راحتی ایده‌هایشان را با دیگران به اشتراک بگذارند و احساسات‌شان را به دیگران منتقل کنند. همچنین به همین اندازه مهم است که بتوانند دیدگاه‌های دیگران را نیز درک کنند.

آموزش مهارت‌های ناوبری

یاد دادن مهارت‌های ناوبری یعنی فرزند شما باید بتواند به خودش تکیه کند. کودکان باید یاد بگیرند که چگونه نقشه‌ها را بخوانند، دستورالعمل‌ها را دنبال کنند و برای هدفی برنامه ریزی کنند. علاوه بر این، آن‌ها باید اهمیت تعیین اهداف و ترسیم مسیری برای آینده‌شان را درک کنند.

مهارت‌های خانگی
spring cleaning 768x512

مهارت‌های اولیه خانگی مانند آشپزی، نظافت و مدیریت امور مالی برای خودکفایی هر کسی به ویژه فرزندان شما ضروری است. این مهارت‌ها به کودکان کمک می‌کنند تا خارج از منزل و خانه مسئولیت پذیرتر و خودکفاتر عمل کنند. فرزندان شما باید یاد بگیرند که به خودشان متکی باشند.

مهارت‌های سازمانی

مهارت‌های سازمانی برای مدیریت موثر زمان و وظایف حیاتی است. کودکان باید اولویت بندی را بیاموزند، برنامه ریزی کنند و نظم را در زندگی تحصیلی و شخصی‌شان حفظ کنند.

نظافت و بهداشت

رعایت نظافت و نظم شخصی نه تنها باعث ارتقای سلامت جسمانی می‌شود، بلکه به کودک‌تان یاد می‌دهد که برای احترام به خود باید منظم‌تر رفتار کند. با پرورش این عادات سالم مطمئنا فرزند شما زندگی عالی و آرامی خواهد داشت.

کنار آمدن با احساسات

هوش هیجانی یک مهارت حیاتی است که به کودکان کمک می‌کند تا احساسات‌شان را درک، مدیریت و به صورت سازنده در مورد آن‌ها صحبت کنند. همچنین باعث می‌شود تا کودک شما با دیگران همدردی کند و روابط عمیق و قوی ایجاد پایه‌گذاری کند.

مهارت‌های حل مسئله

زندگی مملو از چالش‌هاست و مهارت‌های حل مسئله برای غلبه بر این چالش‌ها و مشکلات ضروری است. آموزش چگونگی تجزیه و تحلیل مشکلات، طوفان فکری راه حل‌ها و تصمیم گیری آگاهانه به کودکان شما کمک می‌کند تا در رویارویی با پیچیدگی‌ها و چالش‌ها آماده باشند و تصمیم درست را بگیرند.

آموزش مهارت‌های هدف گذاری و تصمیم‌گیری
age by age guide to talking to kids about sex 768x432

تعیین اهداف جهت و مسیر زندگی کودکان شما را شکل می‌دهد. کودکان باید یاد بگیرند که اهداف کوتاه مدت و بلند مدت تعیین کنند، سپس بتوانند اهداف‌شان را به مراحل قابل اجرا تقسیم کنند و پیشرفت‌شان را در مسیر تحقق اهداف زیر نظر بگیرند.

علاوه بر این، زندگی پر از انتخاب‌هاست، آن‌ها باید توانایی تصمیم گیری آگاهانه را که بر تمام جنبه‌های زندگی‌شان تاثیر می‌گذارد، داشته باشند. خیلی مهم است که به کودکان آموزش دهیم که چگونه گزینه‌های پیش رویشان را تجزیه و تحلیل کنند و با در نظر گرفتن پیامدها و ارزش‌هایشان در زندگی، تصمیم بگیرند.

مدیریت زمان

زمان یک منبع محدود است و مدیریت موثر آن به کودکان نشان می‌دهد که باید از لحظات زندگی‌شان بیشترین و بهترین بهره را ببرند. یادگیری نحوه مدیریت و کنترل زمان برای کارها، اجتناب از به تعویق انداختن کارها و حفظ تعادل سالم بین کار و زندگی جزء مهم‌ترین مهارت‌هایی است که باید حتما به فرزندانتان بیاموزید.

کلام پایانی

این مهارت‌ها در مجموع پایه‌ای قوی برای رشد و شکل گرفتن یک شخصیت مسئول و موفق برای کودکان شما هستند. با انتقال این مهارت‌ها و همراهی فرزندانتان کودکانی تربیت می‌کنید که می‌توانند از پس همه چالش‌ها و مشکلات زندگی‌شان بر بیایند. مطمئنا در آینده از شما تشکر خواهند کرد.

 

بیشتر بخوانید:

فرصت های بر آب رفته چگونه از روزمرگی‌های زندگی خلاص شویم

منبع
خبرنامه

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا