دانستنی ها

۸ حیوان که حتی بیش از دو قرن عمر می کنند

چندین حیوان طول عمر بسیار طولانی دارند و برخی از آنها بیش از یک قرن زندگی می کنند

صبح بخیر _ چندین حیوان طول عمر بسیار طولانی دارند و برخی از آنها بیش از یک قرن زندگی می کنند! این نمونه‌ها تنوع قابل توجه حیات روی زمین و سازگاری‌های شگفت‌انگیز را نشان می‌دهند که به گونه‌های خاصی اجازه می‌دهد برای دوره‌های بسیار طولانی زندگی کنند.

حیواناتی که بیش از ۱۰۰ سال عمر می کنند
فهرست زیر را بخوایند و برای‌مان بنویسید کدام یک را از قبل می‌دانستید:

۱. نهنگ کماندار
این نهنگ های عظیم که در آب های قطب شمال و زیر قطب شمال یافت می شوند، به خاطر طول عمر استثنایی خود شناخته شده اند. تخمین زده می شود که برخی از آنها بیش از ۲۰۰ سال زندگی می کنند و آنها را به یکی از پر عمرترین پستانداران روی زمین تبدیل می کند.

۲. لاک پشت غول پیکر گالاپاگوس

این لاک‌پشت‌های نمادین که بومی جزایر گالاپاگوس هستند، به خاطر طول عمرشان مشهور هستند. مسن ترین فرد شناخته شده Adwaita بود که در اسارت زندگی می کرد و در زمان مرگ بیش از ۲۵۰ سال تخمین زده می شد.

۳. اوشن کواهوگ
این گونه از صدف که در اقیانوس اطلس شمالی یافت می شود، یکی از طولانی ترین زندگی‌ها را دارد که تا کنون علم شناخته شده است. این گونه ها بیش از ۵۰۰ سال عمر می کنند و پیر ترین صدف ثبت شده حدود ۵۰۷ سال تخمین زده شده است.

۴. خارپشت دریای سرخ
این خارپشت های دریایی که در امتداد سواحل اقیانوس آرام آمریکای شمالی یافت می شوند، طول عمر بسیار بالایی دارند. برخی از آنها بیش از ۲۰۰ سال زندگی می کنند و همین آنها را به یکی از بی مهرگان دریایی تدارای بیشترین طول عمر بدیل می کند.

۵. کوسه گرینلند
این کوسه‌های بزرگ که در آب‌های سرد اقیانوس اطلس شمالی یافت می‌شوند، به دلیل سرعت رشد آهسته و طول عمر طولانی‌شان شناخته می‌شوند. تخمین زده می شود که برخی از آنها بیش از ۴۰۰ سال زندگی می کنند و همین آنها را به یکی از مهره داران دارای درازترین طول عمر روی زمین تبدیل می کند.

۶. لاک پشت غول پیکر آلدابرا
مشابه لاک پشت غول پیکر گالاپاگوس، این لاک پشت ها بومی جزیره مرجانی آلدابرا در اقیانوس هند هستند. در حالی که تخمین های دقیق سنی متفاوت است، اعتقاد بر این است که برخی از آنها بیش از ۱۵۰ سال زندگی کرده اند.

۷. ماهی کوی

این کپورهای زینتی که در اصل در ژاپن پرورش داده شده اند، می توانند چندین دهه در شرایط مطلوب زندگی کنند. برخی از ماهی های کوی که به خوبی از آنها مراقبت شده است، بیش از ۱۰۰ سال زندگی می‌کنند، با گزارش‌هایی از رسیدن برخی از آنها به سن ۲۰۰ سال یا بیشر.

۸. طوطی ماکائو
چندین گونه از ماکائوها، مانند ماکائو آبی و طلایی (Ara ararauna) و ماکائوی سرخ ماکائو (Ara macao) بیش از ۱۰۰ سال در مراقبت مناسب زندگی می کنند. این طوطی های رنگارنگ بسیار باهوش هستند و می توانند پیوندهای محکمی با مراقبان انسانی خود ایجاد کنند که به طول عمر آنها در اسارت کمک می کند.

چرا موجودات اعماق دریا عمر طولانی دارند؟

حیوانات اعماق دریا طول عمر قابل توجهی دارند، پدیده ای که دانشمندان و علاقه مندان به طبیعت را به یک اندازه مجذوب خود کرده است. عمر طولانی این موجودات به متابولیسم آهسته آنها نسبت داده می شود که ارتباط نزدیکی با شرایط سرد و پایدار زیستگاه های آنها در اعماق دریا دارد. برای مثال، کوسه‌های گرینلند و کوهوگ اقیانوسی قرن‌ها زندگی می‌کنند که سن آنها به بیش از ۵۰۰ سال می‌رسد. این حیوانات اغلب در آب های سرد قطب شمال یافت می شوند، جایی که قوام محیط به سرعت متابولیسم آهسته آنها و در نتیجه طول عمر طولانی آنها کمک می کند.

علاوه بر این، بسیاری از گونه‌های اعماق دریا بی‌تحرک هستند و به کف اقیانوس چسبیده‌اند، که باعث کاهش بیشتر نیازهای متابولیکی آنها می‌شود و از آنها در برابر شکار و نوسانات محیطی که بر آب‌های کم عمق تأثیر می‌گذارد محافظت می‌کند. این سازگاری جذاب به ساکنان اعماق دریا اجازه می دهد تا بیشتر از بسیاری از گونه های دیگر زنده بمانند و آنها را به موضوع تحقیقات و تحسین مداوم تبدیل می کند.

بیشتر بخوانید:

پرنده‌ای عجیب که انتهای نوکش دندان دارد

منبع
خبرنامه

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا