روانشناسی

۵ عادت ساده که شما را شادتر می کند

همه ما دوست داریم شادتر باشیم، نه؟ دکتر لوری سانتوس، دانشمند شناختی و استاد روانشناسی در دانشگاه ییل، پنج نکته علمی را به اشتراک می گذارد که ثابت شده است شما را به شادی واقعی نزدیک تر می کند.

صبح بخیر _ همه ما دوست داریم شادتر باشیم، نه؟ دکتر لوری سانتوس، دانشمند شناختی و استاد روانشناسی در دانشگاه ییل، پنج نکته علمی را به اشتراک می گذارد که ثابت شده است شما را به شادی واقعی نزدیک تر می کند. جالب اینجاست که ما به ندرت کارهایی را که فکر می کنیم خوشحال مان می کنند انجام می دهیم. مثلا به خود می گوییم وقتی دستمزدمان افزایش پیدا می کند، وقتی تعداد معینی لایک در یک پست اینستاگرام دریافت می کنیم، وقتی آن شخص دست نیافتنی پیام می دهد یا وقتی چیزی شیک می خریم خوشحال خواهیم شد. اما اینها همه اوج شادی لحظه ای هستند، نه مسیرهایی به سوی رضایت واقعی!

 

پس واقعاً چه چیزی ما را خوشحال می کند؟ مثلا یک هیجان ناگهانی نیست که ما را شاد می کند، بلکه عادت های روزانه مان است که ممکن است کمی خسته کننده به نظر برسند. موارد قید شده در این نوشتار مبتنی بر علم هستند و ما را آگاهانه به سمت شادی واقعی هدایت می کنند.

 

اینها چیزهایی هستند که دکتر لوری سانتوس، دانشمند شناختی و استاد روانشناسی در دانشگاه ییل، مردم را تشویق می کند تا به عنوان بخشی از دوره بسیار محبوب (و رایگان) خود، علم بهزیستی، در نظر بگیرند. او می گوید: «حقیقت اینجاست: راز خوشبختی در اعمال و طرز فکر روزانه ما نهفته است. اما ما اغلب در مورد آنچه واقعا ما را خوشحال می کند گیج می شویم.”

 

دکتر سانتوس پنج نکته را معرفی کرده که همگی مبتنی بر علم هستند و با دانشجویانش در دانشگاه ییل نیز به اشتراک گذاشته است. همه اینها در مورد ایجاد عادت هایی است که شما را شادتر می کند، و همه آنها را می توان همین حالا انجام داد… زیرا خوشبختی در انتظار رسیدن چیزی از بیرون نیست، بلکه ناشی از کارهای شماست.

۱. نقاط مرجع خود را به دقت بررسی کنید

می دانیم که شما این را می دانید، اما یک یادآوری مهم: مقایسه دزد شادی است، راهی تضمین شده برای ایجاد احساس بی ارزشی و به طور کلی اتلاف کامل زمان. در ارزیابی خود در برابر بهترین و قابل مشاهده ترین موفقیت های دیگران و دفن کردن خود در “بایدها” هیچ خوبی و لذتی نمی توان یافت.

 

سانتوس توضیح می دهد: «مقایسه کردن خود با دیگران، چه از طریق رسانه های اجتماعی یا حضوری، می تواند بر روحیه شما تأثیر منفی بگذارد. “برای ایجاد شادی پایدار، این مقایسه ها را متوقف کنید و نقاط مرجع خود را مجددا تنظیم کنید.

 

به جای سنجش موفقیت خودتان با موفقیت دیگران، روی پیشرفت و دستاوردهای خود تمرکز کنید. اهداف شخصی خود را تعیین کنید که منعکس کننده ارزش ها و اولویت های شما باشد و نقاط عطف خود را هر چند کوچک جشن بگیرید. با تغییر دیدگاه خود از مقایسه های بیرونی به رشد درونی، احساس رضایت و شادی را در خود پرورش می دهید که در برابر فشارهای بیرونی مقاوم است. به یاد داشته باشید، خوشبختی به سفر زندگیخودتان مربوط می شود.

 

یک مطالعه جدید توسط دانشگاه بریستول نشان می‌دهد که ما می‌توانیم شاد بودن را یاد بگیریم، اما فقط در صورتی که به تمرین ادامه دهیم.

 

۲. برای خوشبختی اهداف تعیین کنید

سانتوس می‌گوید: «تعیین اهداف روشی قدرتمند برای افزایش شادی و تندرستی است، اما نکته کلیدی این است که این اهداف مشخص باشد. محققان بر ویژگی هدف و رویه ای که توسط روانشناس گابریله اوتینگن به نام روش WOOP توسعه یافته است تأکید می کنند: آرزو، نتیجه، موانع و برنامه. با تعریف واضح خواسته خود شروع کنید: آرزوی کلی شما چیست؟ به عنوان مثال: «من می‌خواهم از آن دسته افرادی باشم که هر روز مدیتیشن می‌کنند.» سپس نتایج مثبت را تجسم کنید و موانع احتمالی را شناسایی کنید. در نهایت، برنامه‌های «اگر… پس….» دقیقی ایجاد کنید تا به طور خودکار چالش‌ها و بهانه‌ها را مرور کنید. این رویکرد دستیابی به هدف را آسان تر می کند و شانس موفقیت شما را افزایش می دهد و آرزوهای شما را به واقعیت تبدیل می کند.

 

۳. روی تجربیات سرمایه گذاری کنید نه چیزها

آیا بخشی از بودجه تان برای خرید اقلام غیرضروری می رود؟ بهتر است پول تان را برای سپری کردن یک روز خوب بیرون از خانه با دوستان صرف کنید تا خرید یک جفت گوشواره، صرف نظر از اینکه آن گوشواره چقدر زیبا است!

 

سانتوس خاطرنشان می‌کند: «وقتی چک حقوق شما در پایان ماه می‌رسد، وسوسه‌انگیز است که یک جفت کفش جدید یا یک دارایی مادی دیگر بخرید که رضایت موقتی را فراهم می‌کند.» اما تحقیقات نشان می دهد که در هر سطح درآمدی، هزینه کردن برای تجربه و لذت ما را بیشتر از خریدهای مادی خوشحال می کند.

 

«به‌جای خرید آن هیجان زودگذر، سفری را با دوستان یا خانواده‌تان برنامه‌ریزی کنید، یا آن نمایش جدید را که همه از آن لذت می‌برند، تماشا کنید. تجربیاتی مانند اینها زندگی شما را غنی می کند، خاطرات ماندگاری ایجاد می کند و شادی کلی شما را افزایش می دهد. بنابراین، خرید لباس یا کفش بعدی را کنار بگذارید و روی لحظاتی سرمایه گذاری کنید که واقعاً مهم هستند.»

۴. برای شکرگزاری وقت بگذارید

 

بارها و بارها ثابت شده است که شکرگزاری برای سلامت روان ما مفید است تا حد زیادی به این دلیل که شکرگزاری بابت آنچه داریم به طور عمدی به مقابله با سازگاری لذت‌گرا کمک می‌کند. ما فرض می‌کنیم که دستاوردها یا دارایی‌های جدید باعث ایجاد شادی پایدار می‌شود، اما اما چیزهای خوب در زندگی اغلب تابع چیزی است که روانشناسان آن را سازگاری لذت‌گرایانه می‌نامند – ما فقط به چیزها عادت می‌کنیم. «این بدان معناست که تأثیر چیزهای خوب در زندگی می‌تواند به‌طور شگفت‌انگیزی کوتاه‌مدت باشد – سوگیری که روانشناسان آن را سوگیری تأثیر (impact bias) می‌نامند.

«برای مبارزه با سازگاری لذت‌گرایانه، می‌توانید از قدرت شکرگزاری  استفاده کنید: توجه به آنچه در زندگی خوب است و احساس شکرگزاری برای نعمت هایی که همین حالا دارید. تحقیقات نشان می دهند که نوشتن چیزهایی که به خاطر آنها سپاسگزار هستید – چیزی که اغلب به عنوان لیست قدردانی شناخته می شود – می تواند به طور قابل توجهی سلامت شما را در عرض چند هفته بهبود بخشد. بنابراین زمانی را برای توجه به همه چیزهای خوب در زندگی خود اختصاص دهید تا بتوانید بار دیگر تأثیر شادی را احساس کنید.

۵. رفتارهای قدیمی را از طریق محیط خود سیم کشی کنید

سانتوس می گوید: «محیط شما نقش مهمی در ایجاد عادات برای شادی ایفا می کند. «خود را با تأثیرات مثبت احاطه کنید و فضایی ایجاد کنید که از آرامش شما حمایت کند. این مفهوم که به عنوان حمایت از موقعیت شناخته می شود، تأکید می کند که دیده شدن و درگیر شدن در عادات مثبت اهمیت دارد.

 

به عنوان مثال، انتخاب های سالم را قابل مشاهده و به راحتی در دسترس قرار دهید، در مقابل وسوسه های منفی را از دیدتان دور نگه دارید. شما همچنین می توانید از افراد اطراف خود به عنوان پشتیبان موقعیت استفاده کنید: اطراف خود را با تأثیرات مثبت احاطه کنید و یک محیط اجتماعی ایجاد کنید که باعث شادی و رشد شخصی نیز می شود.

بیشتر بخوانید:

 

مشکل پنهان فردی که گوشی همسرش را چک می کند

 

منبع
خبرنامه

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا