ترفندستان

۲ روش‌ تمیز کردن و شستن موکاپات خانگی؛ اصولی و حرفه‌ای

تمیز کردن و شستن موکاپات و قهوه جوش روی طعم قهوه‌ای که آماده می‌کنید و همچنین ماندگاری دستگاه موثر است.

صبح بخیر _ تمیز کردن و شستن موکاپات و قهوه جوش روی طعم قهوه‌ای که آماده می‌کنید و همچنین ماندگاری دستگاه موثر است. اما چگونه موکاپات را تمیز کنیم؟

روش اصولی شستن و تمیز کردن موکاپات با باز کردن اجزای آن

تمیز کردن موکاپات به طور مستقیم با طعم قهوه‌ای که در آن آماده می‌کنید، مرتبط است. زمانی که این وسیله به درستی شسته نشود، طعم قهوه شما بیش از حد تلخ یا حتی ترش می‌شود یا بوی قهوه آن طور که باید، به نظر نمی‌رسد.

از آن جایی که جنس موکاپات معمولا آلومینیومی است، نباید از شوینده‌های قوی برای تمیز کردن آن استفاده کنید. از طرفی با شستشوی معمولی نیز ممکن است به راحتی نتوانید تمام منافذ آن را تمیز کنید.

به طور کلی بهتر است هر بار بعد از استفاده از موکاپات، آن را تمیز کنید. اما برای جلوگیری از رسوب زدایی بهتر است حداقل ماهی یک بار آن را به روشی حرفه‌ای و به طور کاملا دقیق تمیز کنید.

اگر استفاده زیادی از موکاپات نمی‌کنید، بهتر است سالی ۲ بار اقدام به تمیز کردن آن کنید. در ادامه این بخش به روش‌های تمیز کردن و شستن موکاپات خانگی اشاره شده است.

۱- بقایای قهوه را به طور کامل پاکسازی کنید
برای شروع باید قهوه داخل موکاپات را به طور کامل تخلیه کنید. برای این کار باید قسمت بالا، پیستون و سایر قسمت‌های دستگاه را از هم جدا کنید. حالا می‌توانید بقایای قهوه را به طور کامل تخلیه کنید. برای برداشتن قهوه می‌توانید از قاشق چوبی کوچک استفاده کنید.

استفاده از ابزار یا قاشق فلزی ممکن است به سطح دستگاه آسیب وارد کنید. به خاطر داشته باشد که در این مرحله نباید قهوه را داخل سینک بریزید، زیرا این کار موجب گرفتگی راه آب می‌شود.

بیشتر بخوانید: ترفندهای تمیز کردن و رسوب زدایی اسپرسو ساز خانگی

۲- اجرای موکاپات را به صورت جداگانه بشویید
بعد از تخلیه کامل قهوه، باید مقداری آب جوش در موکاپات بریزید تا ذرات قهوه چسبیده به داخل آن به طور کامل در آب حل شوند. در ادامه همه قسمت‌های جدا شده موکاپات را به خوبی با آب گرم بشویید.

جدا کردن همه قسمت‌های موکاپات کار ساده‌ای است، اما اگر این کار برایتان سخت است، می‌توانید از دفترچه راهنمای محصول مورد نظرتان کمک بگیرید. در زمان باز کردن قطعات حتما به روش بستن و محل قرارگیری اجزا دقت کنید تا در زمان سر هم کردن، به مشکل برنخورید.

۳- اجزای موکاپات را رسوب زدایی کنید
اگر به دلیل استفاده طولانی و عدم تمیز کردن به موقع، داخل موکاپات پر از رسوب شده است، می‌توانید با استفاده از مواد طبیعی مثل سرکه و جوش شیرین آن را رسوب زدایی کنید.

برای این کار باید مقدار مساوی سرکه و جوش شیرین را با هم مخلوط کنید و در یک ظرف بریزید. در ادامه یک دستکش به دست کنید و سپس یک اسفنج را به این ترکیب آغشته کنید. حالا با کمک اسفنج این ترکیب را روی همه قسمت‌های موکاپات بمالید.

حدود ۵ دقیقه صبر کنید تا جرم و رسوبات موکاپات از بین بروند. سپس اجزای موکاپات را با استفاده از اسفنج خیس پاک کنید و در ادامه آن را با آب داغ بشویید. بعد از اتمام کار متوجه می‌شوید که همه رسوبات و همچنین بوی بد آن از بین رفته است.

۴- موکاپات را سر هم کنید
بعد از این که همه قسمت‌های موکاپات را به طور کامل شستید، باید آن‌ها را روی یک پارچه پهن کنید تا کاملا خشک شوند. باقی ماندن رطوبت در دستگاه موجب زنگ زدگی و ایجاد کپک می‌شود. در ادامه همه قسمت‌های دستگاه را درست مثل اول سر هم کنید.

تمیز کردن موکاپات با سرکه و بدون باز کردن اجزای آن

یک روش رایج و ساده برای تمیز کردن و شستن موکاپات بدون باز کردن اجزا این است که مقداری سرکه داخل آن بریزید و سپس آن را درست مثل زمانی که قهوه دم می‌کنید، روی حرارت ملایم قرار دهید.

در این روش باید از مخلوط ۲ قسمت آب و ۱ قسمت سرکه استفاده کنید. سپس موکاپات را روی حرارت قرار دهید و برای چند دقیقه بجوشانید. در ادامه شعله گاز را خاموش کنید و صبر کنید تا ترکیب آب و سرکه خنک شود. حالا موکاپات را با آب پر کنید و یک بار دیگر روی حرارت قرار دهید.

در انتها دستگاه را با آب گرم بشویید. قسمت‌های بیرونی موکاپات را با اسفنج آغشته به سرکه تمیز کنید. سپس دستگاه را آب بکشید و روی پارچه قرار دهید تا خشک شود.

نکاتی که باید در مورد تمیز کردن و شستن موکاپات خانگی بدانید

در ادامه به چند نکته طلایی در مورد تمیز کردن و شستن موکاپات خانگی اشاره خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

در زمان تمیز کردن دستگاه باید هم قسمت‌های داخلی و هم قسمت‌های بیرون آن را بشویید و تمیز کنید.
برای تمیز کردن قسمت شیشه‌ای موکاپات به هیچ عنوان از سیم یا شوینده‌های شیمیایی استفاده نکنید.
تا زمانی که اجزای موکاپات به طور کامل خشک نشده‌اند، آن‌ها را به هم متصل نکنید.
بعد از هر بار استفاده از موکاپات، آن را به سرعت با آب گرم بشویید و خوب خشک کنید.
برای تمیز کردن موکاپات نباید از شوینده‌های شیمیایی استفاده کنید.
به هیچ عنوان موکاپات را داخل ماشین ظرفشویی قرار ندهید و آن را فقط با دست بشویید.
برای رسوب زدایی موکاپات می‌توانید به جای ترکیب سرکه و جوش شیرین تنها از سرکه نیز استفاده کنید.
برای این که اجزای موکاپات به طور کامل خشک شود، می‌توانید از باد سشوار استفاده کنید. در این روش نباید سشوار را روی حرارت داغ قرار دهید.
اگر موکاپات شما از جنس پلی استر است، بهتر است آن را تنها با آب سرد بشویید.
مهم‌ترین علت سوختن قهوه در موکاپات مسدود شدن سوپاپ و همچنین زیاد کردن شعله گاز است. برای تمیز کردن آثار سوختگی از موکاپات می‌توانید از ترکیب سرکه و جوش شیرین برای چند بار استفاده کنید تا دستگاه به طور کامل تمیز شود.
رعایت نکات مهم در زمان شستشو و همچنین خشک کردن دستگاه بعد از شستشو از ایجاد رسوب و بوی بد در آن جلوگیری می‌کند و عمر دستگاه را افزایش می‌دهد. شما از چه روشی برای شستن موکاپات استفاده می‌کنید؟

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا