سلامتویژه/توضیح دار

۱۰ نکته خانه داری که باعث می‌شود بدن خانم خانه دار سالم بماند

مراقبت از بدن در زمان انجام کارهای خانه اهمیت زیادی بر سلامت خانم‌های خانه دار دارد

صبح بخیر _ مراقبت از بدن در زمان انجام کارهای خانه اهمیت زیادی بر سلامت خانم‌های خانه دار دارد. اما نکات خانه داری که باعث میشه بدن خانم خانه دار سالم بمونه چیست؟

توجه به نکات ریز خانه داری و کمک گرفتن از ترفندهای ساده مراقبت از بدن در زمان انجام کارهای منزل به شما کمک می‌کند تا از بدنتان بهتر مراقبت کنید و بعد از این کارها دچار مشکل نشوید. در ادامه این بخش به مهم‌ترین نکات خانه داری برای سلامت خانم‌های خانه دار اشاره شده است.

۱- در زمان شستن ظروف یکی از پاها را بالاتر قرار دهید

برای این که در زمان شستن ظروف فشار کمتری به کمرتان وارد شود، می‌توانید درب کابینت را باز کنید و ابتدا پای راستتان را داخل کابینت قرار دهید تا کمی بالاتر از پای چپ قرار بگیرد. اگر داخل کابینت بلندتر نیست یا امکان انجام این کار را ندارید، می‌توانید یک صندلی کوتاه جلوی پایتان قرار دهید.

سپس هر چند دقیقه یک بار جای پایتان را عوض کنید. با این کار ساده تا حدود ۵۰ درصد فشار کمتری به کمر و زانوهایتان وارد می‌شود.

۲- برای کاهش فشار به کمر در زمان استفاده از جاروبرقی یا تی زدن درست بایستید

برای این که در زمان جارو کشیدن، خمیده نشوید و به عضلات کمر فشار وارد نشود، قبل از هر کاری دسته جارو را بلند کنید. این کار موجب می‌شود تا بدون نیاز به خم شدن به راحتی فضای خانه را جارو بزنید. نکته دوم این است که در زمان جارو زدن باید یک پا را جلو و پای دیگر را عقب قرار دهید.

به خاطر داشته باشید که در زمان جارو زدن کمر باید کاملا صاف باشد. در زمان چرخش نیز باید در جهت پایی که جلو قرار دهید بچرخید تا فشار کمتری به کمر وارد شود.

۳- در زمان گردگیری بنشینید

در زمان گردگیری بخش‌های مختلف خانه به جای این که خم شوید و قسمت‌های زیرین را تمیز کنید، بهتر است یک صندلی در مقابل محل گردگیری قرار دهید و سپس روی صندلی بنشینید و به راحتی گردگیری را انجام دهید.

۴- از دستکش استفاده کنید

مهم‌ترین نکته برای مراقبت از پوست و ناخن برای زنان خانه دار استفاده از دستکش است. اگر دوست ندارید بعد از چند سال پوست دست‌هایتان پیر و چروکیده شود و به دنبال راهی برای محافظت از ناخن‌هایتان در برابر شکستگی و آسیب هستید، بهتر است در زمان کار کردن، شستن ظروف و گردگیری از دستکش استفاده کنید.

با این روش خاک و مواد شیمیایی با پوست و ناخن شما تماس پیدا نمی‌کنند و آسیب نمی‌بینند.

۵- از ماسک استفاده کنید

برای جلوگیری از مشکلات تنفسی و سلامت بدنتان سعی کنید در زمان کار گردگیری و استفاده از مواد شوینده و تمیز کننده از ماسک استفاده کنید. با این راهکار مواد شیمیایی وارد سیستم تنفسی شما نمی‌شوند و از بسیاری از بیماری‌ها در امان می‌مانید.

۶- تهویه‌ها را روشن و پنجره‌ها را باز کنید

برای این که هوای منزل در زمان استفاده از مواد تمیز کننده آلوده نشود، بهتر است در زمان تمیز کاری درب و پنجره‌ها را باز کنید و تهویه را روشن کنید. این کار موجب به جریان افتادن هوای تازه در خانه می‌شود و از آلوده شدن هوا جلوگیری می‌کند.

۷- از پاک کننده‌های سازگار با محیط زیست استفاده کنید

مطالعات نشان می‌دهد که استفاده از پاک کننده‌ها و اسپری‌های تمیز کننده شیمیایی برای سلامتی مضر هستند و در بسیاری از موارد خطر قرار گرفتن در معرض این مواد، از دود سیگار نیز بیشتر است.

بهتر است تا حد امکان برای تمیز کاری منزل به جای استفاده از اسپری‌های تمیز کننده شیمیایی از تمیز کننده های غیر سمی و سازگار با محیط زیست استفاده کنید.

استفاده از جوش شیرین، سرکه و آب یک ترکیب فوق العاده برای تمیز کردن سطوح و ضد عفونی کردن قسمت‌های مختلف خانه است و بدون هیچ خطر و آسیبی لکه‌ها را تمیز و سطوح را پاکسازی می‌کند. فراموش نکنید که هیچگاه نباید مواد شوینده و پاک کننده‌ها را با هم ترکیب کنید.

مخلوط کردن سفید کننده با سرکه و مواد شوینده موجب ایجاد گازهای سمی می‌شود و ممکن است عوارض جبران ناپذیری ایجاد کند.

۸- بعد از انجام کارهای منزل آب بنوشید

نوشیدن آب برای سلامتی ما اهمیت زیادی دارد و به بهبود عملکرد اندام‌های حیاتی بدن و همچنین جلوگیری از کم آبی کمک می‌کند. بهتر است بعد از نظافت منزل و تمیز کاری سطوح حتما مقداری آب بنوشید و مراقب باشید تا بدن شما دچار کم آبی نشود.

۹- از خم شدن اجتناب کنید

یکی دیگر از نکات خانه داری برای سلامت خانم‌های خانه دار این است که برای برداشتن لوازم مختلف از روی زمین نباید خم شوید. برای این کار باید کمرتان را صاف نگه دارید و بعد زانوها را خم کنید و کارتان را انجام دهید. خم کردن کمر برای برداشتن لوازم از روی زمین موجب می‌شود تا فشار زیادی به کمر وارد شود و به مرور دچار کمردرد شوید.

۱۰- از کرم نرم کننده استفاده کنید

سعی کنید هر روز بعد از تمیز کاری منزل، شستن ظروف و گردگیری سطح دست‌هایتان را با آب و صابون بشویید و سپس از مقداری نرم کننده روی پوست دست استفاده کنید. این کار مانع خشکی و حساسیت پوست می‌شود و از بروز مشکلات پوستی جلوگیری می‌کند.

در این مقاله به ۱۰ نکات خانه داری برای سلامت خانم‌های خانه دار در زمان تمیز کاری منزل اشاره شد. به خاطر داشته باشید که در زمان انجام کارهای منزل به هیچ عنوان عجله نکنید و همیشه از پوشش و دستکش مناسب استفاده کنید و با کمک ترفندهایی که در این مقاله ذکر شد، از بدن خود در برابر آسیب‌های احتمالی محافظت کنید

بیشتر بخوانید:

هنگام دوش گرفتن این کار ها ممنوع است

منبع
مجله اکالا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا