روانشناسی

۱۰نشانه افرادی که بسیار باهوش هستند

افراد خیلی باهوش نشانه‌های زیادی دارند که بخشی از آن مربوط به زبان بدن‌شان است. در این مقاله ۱۰نشانه بدنی افراد باهوش را با شما در میان گذاشته‌ایم.

صبح بخیر _ همه ما دوست داریم باهوش به نظر برسیم. اما آیا به زبان بدن‌مان توجه داریم؟

 هوش صرفاً حل معادلات پیچیده نیست. هوش فکر کردن به ظرایف و و دیدن نشانه‌های فیزیکی‌است که اغلب آدم‌ها نادیده می‌گیرند. در این مقاله می‌خواهیم زبان بدن آدم‌هایی باهوش را با شما در میان بگذاریم:

۱.بدن‌شان بازتابی از اعتماد‌به‌نفس‌شان است

تاکنون متوجه شده‌اید که بعضی‌ها بدون اینکه کله‌ای حرف بزنند، باهوش به نظر می‌رسند. این ناشی از حالت قرار گرفتن بدن‌شان است. افرادی که هوش بالایی دارند اغلب حالات بدن‌شان حاکی از اعتماد به نفس است. آن‌ها راست می‌ایستند، شانه‌هایشان عقب است و سرشان را بالا نگه می‌دارند. به نظر می‌رسد که خیلی یواشکی دارند به شما می‌گویند: «می‌دونم دارم چی می‌گم!»

این حالت بدن با غرور و تکبر بی‌مورد فرق دارد. این حالت از بدن اغلب احترام و توجه را جذب می‌کند. افرادی که حالت بدن قدرتمند و گشوده دارند، نه تنها خیلی با اعتماد به نفس به نظر می‌رسند بلکه از نظر دیگران بسیار رقابتی‌تر به نظر می‌رسند.

وقتی در اتاقی مملو از آدم‌های زیاد هستید به اطراف نگاه کنید و ببینید که می‌توانید از روی حالت بدن افراد حدس بزنید که باهوش هستند یا نه؟

۲.ارتباط چشمی

آدم‌های خیلی باهوش ارتباط چشمی‌ برقرار می‌کنند و این ارتباط چشمی را حفظ می‌کنند. این نگاه خیره یا معذب‌کننده نیست. بلکه بسیار متمرکز و دعوت‌کننده است و نشان می‌دهد که آن‌ها حواس‌شان کامل به اطراف‌شان است. برقرار ارتباط چشمی در حین مکالمه می‌تواند هوش شما را به رخ بکشد.

۳.قدرت لمس

آیا می‌دانستید که لمس هم می‌تواند حاکی از هوش باشد؟ آدم‌های خیلی باهوش ارتباط لمسی برقرار و همدلی‌شان را با نوازش کردن افراد ابراز می‌کنند. آن‌ها ممکن است خیلی آرام و آهسته دستشان را روی شانه‌تان بگذارند یا وقتی دارید درباره موضوع احساسی صحبت می‌کنید دست‌شان را روی شانه‌تان می‌گذارند. این رفتار بسیار ساده و ظریف می‌تواند درک عمیق از هوش عاطفی باشد. درواقع با این حرکت می‌گویند: «می‌فهممت و کنارتم!»

اما یادتان باشد که کسی که زیاد این حرکت را با اغراق و لمس زیاد انجام می‌دهد، با هوش اشتباه نگیرید.

۴.دست‌های ابرازکننده

آیا تاکنون با کسی که از دست‌هایشان حین صحبت کردن زیاد استفاده می‌کند مواجه شده‌اید؟ استفاده از دست‌ها در حین صحبت کردن معمولاً دلیلی بر هوش بالاست. افراد باهوش اغلب حین صحبت کردن زیاد دست‌هایشان را حرکت می‌دهند. این روش درواقع شیوه‌ غیرکلامی برای تأکید بر نکته‌های کلامشان است.

علم پشت این قضیه نیز جذاب است. تحقیقات نشان می‌دهند که استفاده از دست‌ها در هنگام صحبت کردن نشانه‌ای از توانایی شناختی است. این عمل می‌تواند به ما کمک کند که افکارمان را سازماندهی کنیم و با وضوح بیش‌تری آن‌ها را بیان و اطلاعات را بعداً به یاد بیاوریم.

۵.حالات چهره کنترل‌شده

یکی از نشانه‌های غیرکلامی مرتبط با زبان بدن که اغلب نادیده گرفته می‌شود، حالات کنترل‌شده چهره است. افراد خیلی باهوش اغلب استاد مدیریت احساسات‌شان هستند و این مدیریت احساسات اغلب به ابراز احساس توسط چهره نیز مرتبط است. آن‌ها قادر هستند تا حتی در موقعیت‌های استرس‌زا خونسردی‌شان را حفظ کنند و رفتار یکپارچه نشان دهند. معمولاً نمی‌بینید که دست‌پاچه شوند یا کنترل رفتارشان را از دست بدهند و بگذارند که احساسات بر رفتارشان مستولی شود.

کنترل نحوه ابراز احساسات ناشی از هوش عاطفی بالاست. یعنی می‌توانند احساسات خودشان و شما را هم درک کنند و هم مدیریت کنند.

۶.شنونده فعال هستند

در جهان پر از هیاهوی امروز، توانایی گوش دادن و حقیقتاً شنیدن حرف‌های دیگران، یک ویژگی نادر و زیباست. افراد خیلی باهوش اغلب این خاصیت و ویژگی را نمایش می‌دهند. آن‌ها صرفاً منتظر نوبت‌شان برای صحبت کردن نیستند بلکه فعالانه در آنچه دیگری دارد می‌گوید مشارکت می‌کنند و واکنش‌های کامل به حرف‌های او نشان می‌دهند.

می‌توانید این رفتار را در تکان‌های ظریف سر به نشانه تأیید یا علاقه‌مندی ببینید. آن‌ها پرسش‌های فکر‌شده می‌پرسند و پاسخ‌هایی می‌دهند که کاملاً نشان می‌دهد که شنونده حرف‌های شما بوده‌اند.

شنیدن فعالانه نشانه احترام است. این کار نشان می‌دهد که فرد همدلی و درک بالایی دارد. همه این ویژگی‌ها در افرادی با هوش بالا مشاهده می‌شود.

۷.وول نمی‌خورند یا خیلی کم وول می‌خورند

بعضی‌ها را دیده‌اید که روی میز ضرب می‌گیرند یا با در خودکار بازی می‌کنند یا مدام دارند تلفن‌شان را چک می‌کنند؟ به نظر می‌رسد که یک لحظه هم قرار ندارند. اما افراد باهوش می‌توانند ساعت‌ها بی‌حرکت بمانند و حرکت‌های کنترل‌شده دارند. درواقع تکان‌های غیرضروری بدن ناشی از ضعف اعصاب یا بی‌قراری است. از آن طرف، حرکت‌های بسیار ظریف و حداقلی نشان‌دهنده راحتی شما با خودتان و توانایی کنترل اضطراب است.

۸.همیشه توچشم‌ترین آدم جمع نیستند

یکی از نکته‌هایی که ممکن است شما را شگفت‌زده کند آن است که آن‌ها تو‌چشم‌ترین آدم جمع نیستند. افرادی خیلی باهوش همیشه آن‌هایی نیستند که در بحث‌های سلطه پیدا می‌کنند و بلندبلند در جمع حرف می‌زنند. درحقیقت، آن‌ها اغلب کنار می‌کشند و می‌گذارند که بقیه حرف بزنند. آن‌ها می‌دانند که می‌توانند از هر کسی با گوش دادن به حرف‌هایش چیز تازه‌ای یاد بگیرند. اصلاً معنایش این نیست که خجالتی یا درونگرا هستند. نه، آن‌ها درباره اینکه چه زمانی باید به بحث کمک کنند، گزینشی عمل می‌کنند. وقتی که شروع به صحبت می‌کنند حرف‌هایشان بسیار آزموده‌شده و بابصیرت است.

وقتی در جمعی هستید صرفاً به آن کسی که بیش‌تر از همه حرف می‌زند و توجه جلب کرده است، توجه نکنید. به آن شخصی توجه کنید که کم‌تر حرف می‌زند و ساکت نشسته و گوش می‌دهد.

۹.همه حرکات‌شان حساب‌شده است

افراد باهوش، همه حرکات‌شان، از کوچک تا بزرگ، حساب‌شده و هدفمند است. اصلاً نمی‌بینید که باشتاب و عجله به سراغ کاری بروند. درعوض، خیلی خونسرد، کنترل‌شده و هدفمند به سراغ کارها می‌روند. چه نوشیدن یک جرعه قهوه باشد چه ورق زدن کتاب، هر حرکت‌شان با طمأنینه و با نوع خاصی از شکوه و متانت انجام می‌شود.

این حرکات فکر‌شده و آرام به دیگران القا می‌کند که این فرد، فرد باهوشی است و نمی‌تواند تصمیم‌های تکانشی بگیرد.

۱۰.برای حریم شخصی دیگران احترام قائل هستند

یکی از مهم‌ترین چیزهایی که باید درباره آدم‌های خیلی باهوش به خاطر داشته باشیم، احترامی است که آن‌ها برای فضای شخصی دیگران قائل هستند. آن‌ها درک می‌کنند که همه آدم‌ها یک حریم راحت و امن دارند و نمی‌خواهند به این حریم امن تجاوز کنند. چه در مکالمه با کسی باشند و چه صرفاً در اتاق ایستاده باشند، فاصله مناسب را رعایت می‌کنند و به مرزهای شخصی دیگران احترام می‌گذارند. این درک و احترام برای فضای شخصی دیگران، نشانه‌ای از هوش عاطفی بالاست. این کار نشان می‌دهد که آن‌ها درک و آگاهی عمیقی از هنجارهای اجتماعی دارند و می‌توانند خیلی کارامد این هنجارها را حل‌وفصل کنند.

هوش بالا صرفاً مهارت و دانش نیست بلکه چگونگی درک دیگری و احترام گذاشتن به او نیز هست.

منبع
راهنماتو

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا