آشپزی وخانه داری

کود ۲۰-۲۰-۲۰ این گیاهان را نابود می‌کنید

«می‌خوای گیاهت رشد کنه؟ خب کود بهش بده!» برای رشد بیشتر گیاهان مخصوصا گیاهان آپارتمانی همیشه توصیه به کوددهی می‌شود.

صبح بخیر _ کودهای آماده که در اسامی مختلف در بازار موجود هستند کاربرد زیادی دارند و می‌توانند مشکلات گیاهان شما را برطرف کنند. یکی از این کودها به نام ۲۰-۲۰-۲۰ معروف است. اما آیا این کود برای تمام گیاهان مفید است؟!

کود ۲۰-۲۰-۲۰ چیست؟

بهتر است اول از همه بدانید که این کود چیست؟ چه کاری انجام می‌دهد؟ کود سه ۲۰ یکی از دم دستی‌ترین کودها برای تغذیه گیاهان است. حاوی ۲۰ درصد نیتروژن ۲۰ درصد فسفر و ۲۰ درصد پتاسیم است. به همین دلیل همه آن را به نام سه ۲۰ می‌شناسند.

معمولا توصیه می‌شود که هر ۱۵ روز یک بار به اندازه یک قاشق مرباخوری در ۴ لیتر آب حل بشوئد و گیاهان را با آن آبیاری کنید. به دلیل مواد مغذی موردنیاز رشد گیاهان، این کود عملکرد خوبی روی اکثر گیاهان می‌گذارد و شما بعد از مدتی شاهد افزایش رشد و برگ گیاهان خود خواهید بود. اما آیا گیاهی وجود دارد که این کود برایش مضر باشد؟ بله!

زاموفیلیا

گیاه زاموفیلیا به یکی از مقاوم‌ترین گیاهان آپارتمانی معروف است. معمولا دیربه دیر خاکش خشک می‌شود و نیاز به آبرسانی پیدا می‌کند. اگر به این گیاه کود سه ۲۰ بدهید باعث آسیب این گیاه می‌شود و به مرور دچار پوسیدگی می‌شود. علت آن هم به وجود غده‌های ذخیره آبش برمی‌گردد. کود ۲۰-۲۰-۲۰ در این غده‌ها جمع می‌شود و آب بیشتری در آنها می‌ماند و نابودی گیاه را رقم می‌زند.

شمعدانی

شمعدانی به گل‌های زیبایش مشهور است. در مقابل کود سه ۲۰ در افزایش برگ و تحریک ساقه آن موثر است. با خوراندن این کود به گیاه، باعث می‌شوید عملکرد گل‌دهی آن با مشکل روبه رو بشود و تمام انرژی این گیاه دوست داشتنی صرف برگ‌ها و ساقه‌هایش شده و دیگر از گل‌هایش خبری نخواهد بود.

گندمی

گندمی هم از گیاهان محبوب آپارتمانی است که ریشه‌هایی هویج مانند دارد. آب به مدت طولانی در این ریشه‌های هویجی باقی می‌ماند تا گیاه تغذیه خوبی داشته باشد. کود ۲۰-۲۰-۲۰ اگر به صورت مرتب به این گیاه داده بشود ریشه‌ها بیشتر از نیاز و ظرفیتشان آب را جذب و ذخیره می‌کنند و در نتیجه چه خواهد شد؟! ریشه‌ها دچار پوسیدگی می‌شوند و گیاه شما خراب خواهد شد. پس از این کود به گندمی ندهید! جانش را به خطر نیندازید!

کاکتوس‌ها

یکی از کم رشدترین و آهسته ترین گیاهان کاکتوسها هستند. کم آب مصرف می‌کنند و دیر خراب می‌شوند. در مقابل کود سه ۲۰ کارآیی افزایش رشد دارد و اگر شما به کاکتوس‌ها از این کود بدهید روند رشد آن‌ها را مختل می‌کنید و آسیب می‌بینند. پس اجازه بدهید کاکتوس عزیز و گرامی راه خودش را برود و با همان سرعت کم به سلامت رشد کند!

کروتون

کروتون برگ‌های رنگی زیبایی دارد. این گیاه و تمام گیاهانی که برگ‌هایشان رنگی است را درنظر بگیرید. با تغذیه این نوع گیاهان توسط کود سه ۲۰ کلروفیل سازی در آنها افزایش می‌یابد و ساختار گیاه تغییر می‌کند! چگونه؟ به این صورت که برگ‌ها از حالت رنگی درآمده و دیگر سبز رنگ خواهند شد. یکی از جذابیت‌های بزرگ این گیاهان از دست می‌رود. پس با این کود هویت این سبک گیاهان را به خطر نیندازید!

قاشقی

برگ‌های قاشقی از جذابیت‌های آن هستند. برگ‌های گوشتی زیبا که محل تجمع آب هستند. فکر می‌کنم دیگر برای خودتان قابل حدس باشد که با اجتماع آب در این برگ‌ها و از آن سمت کود ۲۰-۲۰-۲۰ که نگهداری آب را در گیاه تقویت می‌کند به مرور با پوسیدگی گیاه روبه رو خواهید شد. در اینجاست که به خیال خود به گیاهتان رسیدگی کردید، کود هم داده‌اید اما نابود شده است! و این برایتان ایجاد سوال می‌کند! جواب همین بود پس این کود را برای قاشقی استفاده نکنید.

 

بیشتر بخوانید:

برترین گیاهان خاص آپارتمانی ۲۰۲۴

منبع
راهنماتو

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا