روانشناسی

چگونه متوجه شویم فرزندمان استرس دارد

این سوال که چگونه متوجه شویم فرزندمان استرس دارد و چگونه مانع از بروز آن شویم ممکن است سوال خیلی از والدینی باشد که به تازگی متوجه ترس ها و نگرانی هایی در فرزند خود شده اند.

صبح بخیر _ بر اساس جدیدترین بررسی های صورت گرفته کودکان استرس و اضطراب را به شکلی متفاوت تجربه می کنند. بر اساس داده های جدید استرس از عارضه های شایع در بین کودکان و نوجوانان می باشد. در پاسخ به سوال چگونه متوجه شویم فرزندمان استرس دارد؟ باید اشاره کرد که پس از بروز استرس و نگرانی کودک حالات رفتاری و روانی مختلفی را تجربه می کند.

 

استرس در کودکان علائم مختلفی دارد به واسطه چنین علائمی می توان به میزان اضطراب کودک پی برد. بر اساس تحقیقات جدید حدود ۹۷ درصد از کودکان یک بار استرس و اضطراب را تجربه کرده اند. نشانه ها و علائم استرس در کودکان بسیار متفاوت می باشد. همچنین با بررسی چنین نشانه هایی می توان به استرس کودکان و نوجوانان پی برد.

 

علائم استرس در کودکان و نوجوانان چیست؟

 

فرزندمان استرس را می تواند در موقعیت های مختلف تجربه کند. استرس کودکان می تواند زنگ خطر بروز بیماری های مختلف و پیش زمینه ای را به صدا در بیاورد. پیش از هرگونه اقدامی جهت درمان باید علائم اضطراب را شناسایی کرد. استرس در بازه زیر ۱۴ سال علائم مختلفی را از خود نشان می دهد.

همچنین در صورت مشاهده علائم استرس، حتما باید در جهت کنترل آن اقدام کرد. استرس و اضطراب بی مورد در کودکان می تواند منجر بروز بیماری های مختلف جسمی و روحی شود. استرس در کودکان به شیوه های مختلفی بروز پیدا خواهد کرد. بر اساس جدیدترین بررسی های روانشناسی صورت گرفته؛ استرس در کودکان علائم زیر را از خود بروز می دهد. در صورت مواجه شدن با علائم ذیل باید جهت درمان به موقع مشکل اقدام کرد.

 

افزایش میزان تحریک پذیری

از علائم استرس کودکان می توان به افزایش میزان تحریک پذیری اشاره کرد.‌ به نوعی کودک در اثر اضطراب حالات مختلفی از خشم و عصبانیت را تجربه می کند. تحت چنین شرایطی باید در گام اول نسبت به آرام کردن کودک اقدام کرد. همچنین در این شرایط حساس کودک واکنش های شدید و پرخاشگرانه ای را از خود بروز می دهد. حتما باید در این دوران سرشار از استرس همراه کودک بود. در این صورت می توان استرس کودک را به راحتی کنترل کرد.

 

اختلال در خواب

از دیگر علائم استرس کودکان اختلال در خواب می باشد‌. به نوعی پس از تجربه این حس کودک خواب راحت و آرامی نخواهد داشت. استرس فرزندمان را در مییر تغییر حالات روحی و روانی می تواند قرار دهد. کودکی که از این مشکل رنج می برد؛ معمولا کابوس های شبانه وحشتناکی نیز خواهد دید.

 

تشخیص استرس در کودکان راه آسانی نیست چرا که شناخت صحیحی از احساسات خود ندارند و یا علاقه به گفت وگو در این زمینه ندارند. اما معمولا استرس در کودکان…

گوشه گیری

از دیگر نشانه های استرس کودکان می توان به گوشه گیری اشاره کرد. کودک در چنین مواقع حساسی تنهایی را انتخاب می کند. به نوعی در جمع همسالان خود دیگر شرکت نخواهد کرد. گوشه گیری در کودکان مبتلاء به استرس به قدری زیاد است که از چارچوب زندگی عادی خارج می شوند. همچنین کودک در این شرایط خاص فعالیت های انفرادی را انتخاب می کند. به نوعی فعالیت های گروهی می تواند میزان استرس کودک را افزایش دهد.

 

دردهای شکمی

از دیگر علائم بارز استرس کودکان می توان به دردهای شکمی اشاره کرد. استرس میزان اسپاسم و انقباض روده ها را افزایش می دهد. به نوعی در اثر استرس مشکلات گوارشی گوناگونی را کودک تجربه خواهد کرد. گاهی اوقات دردهای شکمی زندگی عادی کودک را نیز تحت الشعاع خود قرار می دهد. همچنین اغلب دردهای شکمی ناشی از استرس قسمت تحتانی شکم را درگیر می کنند.

 

سردردهای مزمن

از نشانه اصلی استرس کودکان می توان به سردردهای مزمن اشاره کرد. سردرد ناشی از استرس قسمت پیشانی و جلو سر را درگیر می کند. این سردرد زمانی درمان خواهد شد که فرد استرس نداشته باشد. در صورت تداوم استرس، سردرد ادامه پیدا خواهد کرد. اگر کودکی در موقعیت های حساس از سردردهای مزمن شکایت می کند؛ باید به طور جدی مسئله را مورد بررسی قرار داد. استرس احتمال بروز سردرد در کودکان را می تواند تا حد قابل توجهی افزایش دهد.

 

لجبازی

 

مهم ترین علائم استرس کودکان لجبازی و خودسری می باشد. به نوعی در اثر استرس کودک کنترل رفتار خود را از دست می دهد. به نوعی در این موقعیت حساس میزان لجبازی کودک بیشتر از هر زمانی افزایش پیدا می کند. همچنین اغلب رنج سنی بین ۹ تا ۱۲ سال در اثر استرس لجباز می شوند. والدین در این شرایط حساس با انتخاب یک مسیر راهبردی و امن می توانند میزان استرس کودک خود را کنترل کنند. در صورت عدم درمان این مشکل لجبازی جزئی از شخصیت کودک خواهد شد.

 

لرزش دست ها

از علائم بارز استرس کودکان می توان به لرزش دست اشاره کرد. استرس به صورت مستقیم روی محرک های عصبی مغز تاثیر می گذارد. تحت چنین شرایطی بدن لرزش در نقاط مختلف را تجربه خواهد کرد. اغلب لرزش در دست ها و زانوها بروز پیدا می کند. میزان لرزش بر حسی مقدار استرس فرد می تواند متغیر باشد.

 

همچنین در این شرایط حساس باید در اولین گام نسبت به رفع این مشکل اقدام کرد. تحت چنین شرایطی می توان برای درمان استرس به پزشک مراجعه نمود. روانشناس بر اساس شرایط کودک بهترین روش درمانی را انتخاب خواهد کرد.

بیشتر بخوانید:

 

واقعا همه‌ چیز ریشه در کودکی دارد

 

منبع
دلگرم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا