آبان تتر
روانشناسی

چه زمانی باید رابطه رو قطع کرد

برای اینکه یک رابطه به انتها برسد دلایل زیادی لازم دارد! گاهی اوقات هم با یکی دو علت این اتفاق می‌افتد ولی علت‌هایی که به خودی خود بسیار بزرگند.

صبح بخیر _ برای اینکه یک رابطه به انتها برسد دلایل زیادی لازم دارد! گاهی اوقات هم با یکی دو علت این اتفاق می‌افتد ولی علت‌هایی که به خودی خود بسیار بزرگند. اگر شما در آستانه جدایی قرار دارید، اگر در فکرتان روز و شب این مساله را مرور می‌کنید و با خودتان هر صبح به نتیجه می‌رسید که باید این رابطه را تمام کنید آیا کاملا یقین دارید؟

اگر هنوز با خودتان به قطعیت نرسیده‌اید لازم است که صادقانه چند سوال را از خود بپرسید و جواب آنها را خیلی دقیق بدهید! به چه کسی؟ به خودتان! هیچکسی جز شما نمی‌تواند به نتیجه برسد. پس جواب‌هایتان را بنویسید تا بتوانید خیلی منطقی به آنها نگاه کرده و نتیجه نهایی را بگیرید.

از خودتان بپرسید که انگیزه‌تان برای اینکه رابطه را به پایان برسانید و این قطع ارتباط صورت بگیرد چیست؟
آیا به خودتان فرصت کافی داده‌اید یا اینکه خیلی هیجانی به این تصمیم رسیده‌اید؟ آیا زمان گذاشته‌اید تا ببینید تحت تاثیر احساسات نیستید و کاملا منطقی به این نتیجه رسیده‌اید؟
از خودتان سوال کنید که اگر یک بار دیگر با این فرد در رابطه قرار بگیرید چه انتظاراتی از او خواهید داشت؟ جواب به این سوال خیلی مهم و تعیین کننده است. زیرا هم مشخص می‌کند که آیا شما باز هم دلتان می‌خواهد او را در رابطه با خود ببینید؟ و اینکه انتظاراتی که داشتید چه بوده است؟!

آیا به نظرتان شریک یا دوست شما حاضر است در رفتارهایش تغییری ایجاد کند؟ یا اینکه همیشه حق به جانب بوده و مقصر تمام موارد شما قلمداد شده‌اید؟ آیا اصلا طی مدتی که با هم در رابطه بوده‌اید در جهت بهتر شدن رفتارهایش تغییری کرده است؟ یا اعتقادی به این کار ندارد؟

آیا خودتان برای اینکه مشکلات رابطه از بین برود یا کمتر شود اقدامی کرده‌اید یا فقط منتظر طرف مقابل بوده‌اید؟ با خود صادق باشید. آیا شما واقعا قدمی برداشته‌اید و با موفقیت روبه رو نشده است یا اینکه سنگر خود را حفظ کرده‌اید و تکان نخورده‌اید؟!

آیا نسبت به پیامدهای جدایی و قطع رابطه آگاه هستید؟ آیا آماده تنها شدن و رهایی هستید؟ آیا می‌توانید بار ذهنی و عاطفی و خلایی که قرار است برایتان به وجود بیاید را تحمل کنید؟

آیا از نظر احساسی واقعا تمایلی به قطع رابطه دارید یا اینکه تنها به خاطر فشاری که دیگران به شما وارد می‌کنند این تصمیم را گرفته‌اید؟

آیا فرد مورد نظر شما آنقدر احساس مسئولیت دارد که فرصت جبران اشتباهاتش را به او بدهید؟ یا با این کار باز هم زمینه را برای تکرار کارهای خطایش فراهم می‌کنید؟

آیا حد و مرز لازم را در گذشته ایجاد کرده بودید؟ یا اینکه بدون هیچ مرزگذاری رابطه را شروع کردید و ادامه دادید؟ آیا اتفاقات تلخی که بینتان افتاد به علت عدم تعیین مرز توسط شما نبود؟ آیا در این زمینه خطایی متوجه شما می‌شود؟

آیا این جدایی موقت است و می‌خواهید مدتی از او فاصله بگیرید تا بهتر فکر کنید یا اینکه برای همیشه قید او را زده‌اید و نمی‌خواهید فرصت مجددی به او بدهید؟

این ۱۰ سوال را قبل از اینکه تصمیم به جدایی قطعی بگیرید از خود بپرسید. جواب دادن به این سوالات مشخص می‌کند که سطح انتظار، علاقه و حتی اشتباهات شما در طی این رابطه به چه میزان بوده است. پیش از هرگونه رفتار هیجانی و کاری که ممکن است پل‌های پشت سرتان را خراب کند به صورت کاملا منطقی فکر کنید و این سوالات به شما این اجازه را می‌دهند که به خوبی تمام ابعاد رابطه‌تان را بررسی کنید و به تصمیم درستی برسید.

 

بیشتر بخوانید:

راهکار‌های انگیزشی برای رفع افسردگی ( فیلم)

منبع
راهنماتو

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا