روانشناسی

چطور با جنبه باشیم؟

برای خیلی ها سواله که چطور با جنبه باشیم که در این مقاله بهش پرداخته شده و راهکارهایی ارائه شده که در این راستا میتونن مفید باشن.

صبح بخیر _ توی دنیای امروزی رفتار اجتماعیه ما میتونه بیشتر از هر چیزی مهم باشه چرا که انسان موجود اجتماعی هست و باید مهارت های اجتماعی رو از بر باشه ولی بودن توی جمع و جامعه میتونه برخی از اوقات یه سری بدی ها داشته باشه چرا که تاب آوریه بالایی میخواد یعنی شما نباید خیلی راحت دچار احساسات بشید و خودتون رو کنار بکشید چون بالاخره قرار نیست که همیشه همه چی به خوشیه ما باشه برخی از موقعیت ها هستن که ممکنه ما در طی اون ها احساس بدی بهمون دست بده مثلا شاید تو یه جمع که متشکل از همکارامون هست نشسته باشیم و در حال صحبت و یهو یه شوخی که دور از شان نبوده باهامون میشه البته که دقت کنید دور از شان نباشه و بعد ما بهمون بر میخوره و یهو اوقات همه رو تلخ میکنیم که مسلما در این بین یه سری ها خواهند گفت جنبه داشته باشیم و خب برای ما سوال پیش میاد که چطور با جنبه باشیم؟

البته که این نکته رو ذکر کنیم که گاهی از اوقات یه سری از افراد وجود دارن که با شوخی و خنده به آدم توهین میکنن و انتظار دارن که ما در برابرشون سکوت کنیم و حتی باهاشون بخندیم که خب این از نبود شعور کافی اون دسته از دوستان هست ولی در برخی از مواقع خود ما این رو تشخیص میدیم که از جنبه ی بالایی برخوردار نیستیم و بسیار حساس و شکننده ایم و با کوچک ترین حرف بهم میریزیم بنابراین باید به دنبال این باشیم که چطور با جنبه باشیم؟ چون زیادی حساس بودن بجز این که باعث میشه که ما نتونیم توی اجتماع به خوبی ظاهر بشیم هیچ فایده ی دیگه ای برامون نداره. حالا بریم سراغ دونستن این که چطور با جنبه باشیم؟

چطور با جنبه باشیم؟ عذرخواهی کردن رو از یاد نبر

بسیاری از ماها فک میکنیم که با عذرخواهی کردن باعث میشیم که شخصیتمون زیر سوال بره در حالی که عذرخواهی کردن رو میشه یکی از بهترین ویژگی ها در رفتارهای اجتماعی دونست که هرکسی از اون برخورداره نیست و تنها افرادی که دارای درک و بینش بالایی هستن این ویژگی رو دارن چون بالاخره لازمه که ما در برخی از اوقات در هر محیطی اعم از خانواده، دوستان و… معذرت خواهی کنیم و خب وقتی که یه اشتباه میکنیم حالت طبیعی این هست که بعدش بابت خطامون معذرت خواهی کنیم و به قولی از دل افراد دربیاریم.

بنابراین یکی از راه هایی که جنبه ی شما رو بالا میبره این هست که وقتی دچار یه خطا شدید برای جبران اون آماده باشید و حتما معذرتخواهی هم کنید. و از کلماتی مثل متاسفم استفاده کنید و حتی تغییر در رفتار و رویه ی خودتون هم یه نوع معذرت خواهی هست مثلا شاید رئیستون در نحوه ی انجام کاری بهتون تذکر بده و شما شیوه ی خودتون رو تغییر بدید.

 

یه جوری نرو تو لاک دفاعی که انگار هر آن میخواهی حمله کنی

یکی از راه هایی که با استفاده از اون میتونید میزان جنبه ی خودتون رو افزایش بدید اینه که از مواضع خودتون دور بشید چرا که رفتارهای تهاجمی در بیشتر مواقع اشتباه هستن و در نهایت روابط شما رو نشونه میگیرن و تحت تاثیر قرار میدن مثلا در صورتی که شما برای هر کاری عذر و بهانه دارید دلیل تراشی میکنید در نگاه و نظر دیگران اینطور به چشم میایید که انگار یه فردی هستید که از انتقاد حتی مثبت و سازنده فراریه و گوش شنوا نداره برای این که خودش رو تغییر بده و بهتر رفتار کنه که در اینجور مواقع به حالت عامیانه به این فرد بی جنبه گفته میشه!

حالا در مقابل برای این که شما اینطور به نظر نیایید باید چیکار کنید؟ باید با ذهن باز حرف های دیگران رو بشنوید و نفس عمیق بکشید و موضع گیری نداشته باشید و آماده ی این هم نباشید که هر آن و به خاطره هر حرفی ناراحت بشید و جیغ و داد کنید و حتی به خشونت متوسل بشید بنابراین صبر خودتون رو هم بالا ببرید.

بدگمان نباشید

یکی دیگه از راه های موثری که میتونه توی افزایش جنبه ی شما بهتون کمک کنه این هست که فاز منفی نداشته باشید و این فکر رو که مردم میخوان به شما آسیب بزنن و شما رو خراب کنن رو نداشته باشید به قولی سوء ظن داشتن ممنوع! مثلا شاید در برخی از مواقع که یکی از شما انتقاد میکنه این حس در شما به وجود بیاد که فرد مقابل شما سعی داره که شما رو یه فرد بی کفایت جلوه بده در صورتی که شاید خواسته ی اون فرد تنها ارتقا و بهبود شخصیت شما باشه البته لازمه که اینجا این نکته رو بگیم که در برخی از مواقع یه سری ها نیت بد دارن ولی در صورتی که حس کردید که داره درست میگه دیگه به نیت اون و این که چه جور آدمیه دقت نکنید و خیلی خونسرد حرفش رو بگیرید و بعد روی خودتون کار کنید.

چون بالاخره شاید با خودتون بگید که هر کسی لیاقت این که انتقاد کنه از شما رو نداره مگر این که خودش زندگیه کاملی داشته باشه ولی این فکرا رو دور بریزید حرف درست رو حتی اگه بچه هم بزنه باز درسته صرف نظر از سن و سالش پس براتون مهم نباشه که اون فرد خودش چقدر چاله چوله داره تو زندگیش در صورتی که چیزی که میگفت دبه نظرتون درست بود درون خودتون قبولش کنید.

 

بیشتر بخوانید:

زندگی مشترک خود را مثل روز اول زنده نگه دارید

منبع
شایانیوز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا