سلامت

چرا سکوت کردن، خوب است؟

نیازی که بشر به آن تشنه است سکوتی هست که نبودش به‌وضوح در زندگی‌ها پررنگ است

زندگی در عصر جدید با هزار هیاهو و سروصدا همراه است و برای کمی آرامش باید سر به کوه و بیابان بگذاریم! نیازی که بشر به آن تشنه است سکوتی هست که نبودش به‌وضوح در زندگی‌ها پررنگ است؛ اما تا به‌حال شده به دلیل سروصدای اطرافیان، هوش و حواسی برایتان نماند؟ یکی از عواملی که این تمرکز را می‌گیرد نبود سکوت است!

در این مطلب به مزایا و فواید سکوت می‌پردازیم، مسئله‌ای که در این هرج‌ومرج و هیاهوها گوهری نایاب است.

170581801
170581801

افزایش تمرکز

سکوت محیطی مناسب برای تمرکز ایجاد و به شما کمک می‌کند تا وظایفتان را به طور مؤثرتری انجام بدهید.

یکی از مهم‌ترین فواید سکوت در زندگی روزمره، توانایی و قدرت تمرکز است، آن هم در دنیای مدرنی که در معرض هزاران حمله امواج و اصواتی هستیم که به مغز وارد می‌شود پس این احتمال وجود دارد که تمرکز روی کارهای مختلف اغلب با کمی سروصدا پس‌زمینه همراه باشد.

افزایش خلاقیت

در آغوش گرفتن سکوت می‌‎تواند تخیل شما را قوی کند، شروع تفکر نوآورانه باشد و راه ایده و راه‌حل‌های جدید را باز کند برای شکوفایی خلاقیت، سکوت امر مهمی است و برخی از مطالعات درباره این موضوع صحبت کرده‌اند. مثلاً مقاله‌ای در Medium توضیح می‌دهد که دانشمندانی مثل انیشتین و نیوتن تقریباً بیشتر عمرشان را تنهایی کار کردند، مسئله‌ای که روانکاوها به آن اشاره می‌کنند این است که کار خلاق، بیشتر در تنهایی یا بعد از یک دوره تنهایی کامل می‌شود. وقتی دنیای بیرون را کنار می‌زنید و صرفاً روی هنرتان تمرکز می‌کنید، می‌توانید برخی از بهترین کارهای خلاقانه را تجربه کنید حتی اگر طوفان فکری با دیگران کلی مزایا داشته باشد!

افزایش خودآگاهی

با سکوت، می‌توانید حس عمیق‌تری از خودآگاهی را در خودتان پرورش بدهید و رشد شخصی و درون‌نگری را تقویت کنید. خیلی از حواس‌پرتی‌ها و صداها به دنیای ما سرازیر می‌شوند؛ وقتی که توجه شما به طور مداوم از بین می‌رود ممکن است هرگز کشف نکنید که چطور و به چه شکل زندگی‌تان بهبودیافته است. با این‌وجود شما می‌توانید آگاهی‌تان را با تمرین سکوت بهتر کنید. وقت‌گذاشتن برای خوداندیشی به شما کمک می‌کند تا متوجه شوید که آیا زندگی شما همان‌طور که می‌خواهید پیش می‌رود یا نه! هنگامی که از تغییرات

170581802
170581802

آرامش درونی

سکوت فضای آرامی را ایجاد می‌کند که باعث تقویت حس آرامش می‌شود، وقتی‌که با استرس‌ها و فشارهای زندگی دست‌وپنجه نرم می‌کنید، آرامشتان مختل می‌شود. استرس یکی از سخت‌ترین جنبه‌های زندگی مدرن است طوری که مؤسسه استرس آمریکا اعلام کرده که حدود ۷۷ درصد از مردم در ایالات متحده برخی از علائم فیزیکی استرس را در زندگی روزمره‌شان نشان می‌دهند، یک دوره سکوت هر روز به شما امکان می‌دهد تا استراحت کنید و سطح استرس را کم می‌کند.

 

منبع
ایرنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا