روانشناسی

نشانه های خستگی عاطفی و راه های رهایی از آن

عاشق شدن در ابتدا شبیه یک رویاست، اما با گذشت زمان، خستگی عاطفی می تواند به دلیل درگیری ها، نیازهای برآورده نشده و شکاف های ارتباطی رخ دهد.

صبح بخیر _ عاشق شدن در ابتدا شبیه یک رویاست، اما با گذشت زمان، خستگی عاطفی می تواند به دلیل درگیری ها، نیازهای برآورده نشده و شکاف های ارتباطی رخ دهد. مهم است که نشانه های خستگی عاطفی را بشناسید تا بتوانید به موقع به آن رسیدگی کنید.

نشانه های خستگی عاطفی در یک رابطه و چگونگی رهایی از آن

عاشق شدن می تواند در ابتدا مانند یک رویای شاد بی پایان به نظر می رسد. با این حال، پس از مرحله اولیه، کیفیت رابطه به عواملی مانند سرمایه گذاری عاطفی، اعتماد متقابل، احترام و درک بستگی دارد. چه اتفاقی می‌افتد وقتی کسی که عاشقش هستید بیشتر احساس می‌کند یک بار است تا یک تکیه‌گاه؟ حتی ممکن است این اتفاق بیفتد که یکی از شرکا بیش از حد روی رابطه سرمایه گذاری کند، در حالی که دیگری سرمایه گذاری نمی کند و همین هم می تواند باعث عدم تعادل شود.

همچنین ممکن است هر دو طرف با بحث های مداوم خسته شوند. این مرحله به عنوان خستگی عاطفی شناخته می شود.

فرسودگی عاطفی در یک رابطه به حالتی اطلاق می شود که در آن فرد احساس استرس، خستگی و غرق شدن در تعارضات مداوم یا نیازهای عاطفی برآورده نشده در یک رابطه می کند. وقتی یک شریک از نظر عاطفی در رابطه احساس خستگی و خلا می کند، منجر به احساس جدایی، تحریک پذیری و شکاف ارتباطی می شود. این روند می تواند یک موقعیت ترسناک و پرتنش برای طرف مقابل باشد.

بیایید دریابیم که آیا شریک زندگی شما از نظر عاطفی از رابطه خسته شده است یا خیرو نشانه های خستگی عاطفی به شرح زیر است:

در مورد رابطه احساس بلاتکلیفی دارد

اگر شریک شما در مورد رابطه بلاتکلیف است – اگر ایمان و اعتقاد خود را به رابطه از دست داده باشد – احتمال زیادی وجود دارد که از نظر عاطفی خسته شده باشد و نیاز به استراحت یا جدایی داشته باشد.

شکاف ارتباطی

اینکه شریک زندگی شما از برقراری ارتباط و رویارویی با شما اجتناب می کند، می تواند نشانه ای از خستگی عاطفی باشد. زمانی که فردی به یک رابطه علاقه ای ندارد یا خسته است، ممکن است از شریک زندگی خود فاصله بگیرد و از ارتباط اجتناب کند. این حالت نشانه روشنی از خستگی عاطفی است.

دعواهای مداوم

آیا شما و همسرتان بیش از حد معمول دعوا می کنید؟ ممکن است در مورد چیزهایی که حتی مهم نیستند دعوا کنید و این می تواند به یک دعوای بزرگ تبدیل شود. اگر شریک زندگی شما دائماً با شما دعوا می کند یا مشکل را حل نمی کند، نشانه آن است که از نظر عاطفی خسته شده است.

 

عدم صمیمیت

اگر شما و شریک زندگیتان صمیمیت فیزیکی و عاطفی ندارید، در بیان احساسی خود با مشکل مواجه هستید، یا اگر شریک زندگی شما از صمیمیت فیزیکی اجتناب می کند، ممکن است نشانه عدم صمیمیت و خستگی عاطفی باشد.

حرف از دوری می زند

آیا تا به حال شریک زندگی شما با اعلام اینکه در حال رفتن است یا نیاز به فضا یا استراحت دارد، رابطه را رها کرده است؟ این یک نشانه واضح و مستقیم است که شریک زندگی شما از نظر عاطفی خسته شده است و نمی خواهد ادامه دهد.

چطور خستگی عاطفی را بهبود دهیم؟
در اینجا چند نکته در مورد چگونگی بهبودی خستگی عاطفی وجود دارد:

دوری موقت
زن و شوهر می توانند کمی از هم دور شوند. این دوری به آن‌ها کمک می‌کند که بفهمند چه می‌خواهند، آن‌ها را از استرس و بار عاطفی رها می کند تا تصمیم بگیرند که چه چیزی برایشان بهتر است. خستگی عاطفی ممکن است موقتی باشد، می تواند با گذشت زمان از بین برود به ویژه زمانی که شریک زندگی شما زمان و مکان لازم را برای درک آنچه می خواهد، داشته باشد.

گفتکو کنید
ارتباط صادقانه و باز داشته باشید؛ ارتباط کلید یک رابطه موفق است. ارتباط آزاد می تواند همه چیز را حل کند و روابط را قوی تر و به درک بهتر یکدیگر کمک می کند.

صبور باشید
صبور بودن بسیار مهم است. شریک زندگی شما ممکن است فقط به مدتی تنهایی نیاز داشته باشد. به جای فکر کردن بیش از حد به موقعیت یا شروع دعوا، صبر کنید و به یکدیگر زمان بدهید.

به رابطه فکر کنید
هر دو شریک باید زمان بگذارند و به این فکر کنند که چه چیزی به رابطه شان کمک می کند و چه چیزی کمک نمی کند. آنها باید در مورد رابطه فکر کنند و در صورت لزوم تغییراتی ایجاد کنند.

مثبت باشید
داشتن ذهنیت مثبت در یک رابطه بسیار مهم است. به جای اشاره به نکات منفی، روی جنبه مثبت رابطه تمرکز کنید. یک طرز فکر مثبت می تواند خیلی چیزها را تغییر دهد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا