اخبار ویژهروانشناسی

مهم ترین ویژگی که زوج های موفق دارند

زوج های موفق یک راز مهم دارند

به گفته دو روانشناس معروف بالینی که سال هاست روی ثبات زناشویی، عشق، روابط و ازدواج کار می کنند، زوج های موفق یک راز مهم دارند

به گزارش صبح بخیر _ خانم “استر پرل” ، روان درمانگر و نویسنده اخیراً با روانشناسان بالینی جان و جولی گاتمن مصاحبه کرده است. دکتر. جان و جولی شوارتز گاتمن بیش از ۴۰۰۰۰ زوج را که در شرف شروع زوج درمانی بودند مورد مطالعه قرار داده اند. آنها همچنین می گویند که آنها بیش از ۳۵ سال است که ازدواج خوشبختی دارند. یکی از تمرکز اصلی گاتمن ها این است که چگونه روابط و عشق را پایدار کنند

به گفته گاتمن ها، یکی از ویژگی های مشترک موفق ترین زوج ها، توانایی آنها در “تعمیر” است. جولی گاتمن می‌گوید: «زوج‌هایی که واقعاً موفق بودند، آن‌هایی بودند که تعمیر می‌کردند. وقتی چیز اشتباهی می‌گفتند، وقتی حرف اشتباه را می‌گفتند، آن را اصلاح می‌کردند».

به گفته گاتمن، این تلاش برای اصلاح
لزوماً به معنای حرکات بزرگ نیست.
می تواند گفتن این جمله کوتاه باشد : “یک فنجان قهوه میل داری؟” این رفتار ، این واقعیت را برجسته می کند که در میانه مشاجره یا بلافاصله بعد از آن، در حالی که هنوز عصبانی هستید، به شخص مقابل فکر می کنید.

این با عذرخواهی متفاوت است، زیرا به گفته گاتمن، در واقع به این معناست : “تو هنوز برای من مهم هستی ” .
این تلاش برای ترمیم رابطه ، به عنوان “هر صحبت یا اقدامی که از کنترل خارج شدن وضعیت جلوگیری میکند ” تعریف می شود.

طبق تحقیقات گاتمن، شکست مکرر در تلاش‌های ترمیم رابطه ، می‌تواند نشانه‌ای از آینده‌ای ناخوشایند باشد. برعکس، اگر زوج ها یاد بگیرند که ترمیم کنند، ازدواج می تواند از موقعیت های دردناک خارج شود. بدون این، حتی اگر یکی از طرفین “برنده” شود، هر دو طرف در واقع بازنده خواهند بود .

 

بیشتر بخوانید:

راه های تشویق همسر برای مشورت کردن و فواید مشورت کردن

منبع
صبح بخیر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا