روانشناسی

مهم‌ترین علت لجبازی کودکان چیست؟

صبح بخیر _  مهم‌ترین علت لجبازی و بدقلقی کودکان بر هم خوردن آهنگ رشد مغزشان است و لزوم افزایش آگاهی والدین در این باره احساس می‌شود. متاسفانه امروزه فرزندان‌مان را طوری بزرگ می‌کنیم که ارتباط بین قسمت‌های مختلف مغزشان شکل نمی‌گیرد که به آن اختلال آهنگ رشد مغز می‌گویند. هر نوزاد با ۱۰۰ میلیون یعنی به اندازه ستاره های برخی کهکشان ها سلول مغز در سر متولد می‌شود و این سلول‌ها زمانی به دردمان می‌خورد که به یک سلول دیگر مرتبط شود.

نکاتی درباره نیمکره چپ و راست مغز کودک

نیمکره چپ مسئول ایمنی بدن است. کودکی که مدام سرما می‌خورد نقص نیمکره چپ دارد اما اگر کودک آلرژی و حساسیت بیش از اندازه داشته باشد نقص نیمکره راست دارد. مغز باید بدون اختلال باشد، تمام بچه‌های بدغذا کسانی هستند که مغز راستشان زیادی در حال بزرگ شدن است یعنی آهنگ رشد مغز به هم خورده است که باید غذا را تنظیم کنیم و به موقع به کودک بدهیم. تا ۴ سالگی حق گذاشتن هیچ برچسبی بر کودک را نداریم تنها می‌توانیم رفتار مغزی‌اش را پیش‌بینی یا پیشگیری کنیم. احساسات، عواطف، هوش هیجانی در نیمکره راست مغز قرار دارد و از بدو تولد به سرعت تمام در حال رشد است، اگر نیمکره راست خوب عمل نکند سمت چپ هم دچار مشکل خواهد شد.

چگونه کودکان بدقلق را درمان کنیم؟

یکی از مهم‌ترین علل نداشتن تمرکز و بدقلقی کودکان که ممکن است هزاران دلیل داشته باشد، این است که آهنگ رشد مغز را خانواده بدون اطلاع بر هم می‌زنند. بنابراین توصیه می‌شود که به فرزندان خود بگویید بازی‌های سنتی ایرانی انجام بدهند همچون لِی لِی؛ همچنین ورزش‌هایی مثل اسب‌سواری، شنا، تیراندازی، ورزش‌های بومی محلی و … که در دین اسلام سفارش و توصیه شده برای کودکان مفید است. همچنین حضور کودکان در فضای مجازی و کنار تلویزیون باید مدیریت شده باشد، اگر ما جدی باشیم کودک هم قوانین را خواهد پذیرفت. خانواده‌ها باید دانش خود را بالا ببرند نه این که کاسه چه کنم چه کنم به دست بگیرند، پیشگیری بهتر از درمان است، همه کودکان بااستعداد هستند و بهترین زمان کشف آن ۶ یا ۷ سالگی است.

 

بیشتر بخوانید:

نشانه‌های اولیه افسردگی را بشناسیم

منبع
آخرین خبر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا