سلامتویژه/توضیح دار

مزایا و خواص ماچا لاته

ماچا لاته (Matcha Latte) یک نوشیدنی ژاپنی سبز رنگ جالب است.

صبح بخیر _ ماچا لاته (Matcha Latte) یک نوشیدنی ژاپنی سبز رنگ جالب است. نوشیدنی‌های رنگی مثل ماچا لاته در فرهنگ ما ایرانی‌ها که به نوشیدن چای سیاه و نهایتا قهوهِ تلخ عادت کرده‌‌ایم، بسیار جذاب و خواستنی است. این نوشیدنی احتمالا طرفداران بیشتری بین دوستداران چای سبز داشته باشد، چون پودر برگ چای سبز که کمی ‌مزه تلخی دارد از مهم‌ترین ترکیبات این نوشیدنی است. اخیرا اسم این نوشیدنی را در برخی از سریال‌های پرطرفدار ایرانی شنیده‌‌ایم و به همین دلیل طرفداران آن از قبل بیشتر هم شده است.

در این مطلب ضمن معرفی این نوشیدنی، ترکیبات و مزایا و خواص، روش ساده تهیه آن و ترفندهای سرو این نوشیدنی را آموزش می‌دهیم.

معرفی ماچا لاته

این نوشیدنی که از پودر برگ چای سبز، شیر و یک ماده شیرین‌کننده دلخواه تهیه می‌شود برای اولین بار در قرن ۷ میلادی در چین ابداع شد. سپس در قرن ۱۲ میلادی توسط یک راهبه بودایی ژاپنی در این کشور معرفی شد و به یک کالای تجاری برای افراد در طبقه اشراف و ثروتمند ژاپنی تبدیل شد. به هر حال در باور عموم این نوشیدنی به عنوان یک نوشیدنی ژاپنی معرفی شده است و در سال‌های اخیر طرفداران پروپاقرص زیادی پیدا کرده است.

به طور کلی، این نوشیدنی از هم زدن پودر ماچا با آب داغ برای تهیه یک پایه فوم دار و ترکیب ان با شیر بخاردهی شده و ماده شیرین کننده تهیه می‌شود تا بافت خوشمزه و خامه‌ای داشته باشد.

مزایا و خواص ماچا لاته

این نوشیدنی سرشار از آنتی اکسیدان‌هایی است که به تثبیت رادیکال‌های آزاد مضر، به عنوان ترکیباتی که می‌توانند به سلول‌ها آسیب برسانند و باعث بیماری مزمن شوند کمک می‌کند، و حتی می‌تواند در کاهش وزن هم موثر باشد. در اینجا برخی از مزایای سلامتی احتمالی مصرف این نوشیدنی آورده شده است:

سرشار از آنتی اکسیدان: این نوشیدنی سرشار از کاتچین است. کاتچین دسته‌ای از ترکیبات گیاهی موجود در این چای است که به عنوان آنتی‌اکسیدان طبیعی عمل می‌کنند. آنتی‌اکسیدان‌ها به تثبیت رادیکال‌های آزاد مضر کمک می‌کنند، ترکیباتی که می‌توانند به سلول‌ها آسیب رسانده و باعث بیماری مزمن شوند.

ممکن است به محافظت از کبد کمک کند: برخی از مطالعات نشان داده‌اند که ماچا ممکن است به محافظت از سلامت کبد شما کمک کند.

سلامت قلب را افزایش می‌دهد: ثابت شده است که ماچا کلسترول بد و میزان لخته شدن خون را کاهش می‌دهد و همچنین فشار خون، تری گلیسیرید و کلسترول را بهبود می‌بخشد.

به کاهش وزن کمک می‌کند: ماچا حاوی کافئین و کاتچین* است که متابولیسم و در نتیجه میزان چربی‌سوزی فرد را افزایش می‌دهد.

توجه به این نکته مهم است که در حالی که این نوشیدنی فواید بالقوه زیادی برای سلامتی دارد، اما باعث درمان همه چیز نیست و باید به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی متعادل و در حد اعتدال مصرف شود.

روش تهیه ماچا لاته

طرز تهیه ماچا لاته خیلی هم عجیب و پیچیده نیست. در کل این نوشیدنی یک نوشیدنی ساده با ترکیبات ساده است.

پودر ماچا، شیر داغ، یک قاشق آب داغ و یک قاشق چایخوری شکر یا عسل را آماده کنید.
اول از همه ماچا را الک کنید و سپس در یک کاسه، پودر ماچا و آب داغ را هم بزنید. برای شیرین کردن این نوشیدنی می‌توانید عسل یا شکر را به آن اضافه کنید و هم بزنید. شیر را بخارپز کنید و آن را در کاسه ماچا بریزید و آنقدر هم بزنید تا حالت فوم‌دار پیدا کند. در نهایت، آن را سرو کنید و از نوشیدن آن لذت ببرید.

ترفندهایی برای سرو ماچا لاته

ترفندهای زیر به شما کمک می‌کند تا یک نوشیدنی عالی تهیه کنید:
استفاده از ماچا با کیفیت بالا: پودر ماچا با کیفیت بالا انتخاب کنید تا بهترین طعم و فواید لازم برای سلامتی را داشته باشد.·

پودر ماچا را الک کنید: الک کردن پودر ماچا قبل از هم زدن آن با آب داغ به جلوگیری از لُکه شدن و ایجاد بافت صاف نوشیدنی کمک می‌کند.

پودر ماچا را با آب داغ هم بزنید: با استفاده از یک همزن بامبو، در حرکات زیگزاگی پودر ماچا را با آب داغ هم بزنید تا مخلوط کف کند و یکدست شود.

شیر را گرم کنید: شیر را حرارت دهید تا بخار شود اما نجوشد.

کف شیر تهیه کنید: با استفاده از روش‌های مختلف برای فوم گیری و ایجاد کف شیر می‌توانید نوشیدنی عالی با بافتی کف‌دار تهیه کنید.

ماچا و شیر را با هم مخلوط کنید: شیر کف‌دار را با مخلوط ماچا داخل کاسه بریزید و هم بزنید تا ترکیب شود.

اضافه کردن شیرین‌کننده: در صورت تمایل، ماده شیرین‌کننده مورد‌علاقه خود را به نوشیدنی اضافه کنید.

 

بیشتر بخوانید:

سویاو آجیل درجلوگیری ازعود سرطان سینه موثرند

منبع
بن مانو

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا