روانشناسی

عزت نفس فرزندتان را با ۱۰ جمله طلایی تقویت کنید

همه ما والدین دوست داریم که در آینده فرزندانمان بزرگسالانی مسئولیت پذیر، موفق و شاد باشند.

صبح بخیر _ همه ما والدین دوست داریم که در آینده فرزندانمان بزرگسالانی مسئولیت پذیر، موفق و شاد باشند. دوران کودکی آنها بهترین زمان برای دادن ابزارهای لازم به آنها خواهد بود تا در نهایت بتوانند به هر چیزی که در ذهنشان است دست پیدا کنند. با تقویت عزت نفس فرزندان و کمک به آنها برای اعتماد به خود و مدیریت احساسات‌شان، در نهایت به آنها آمادگی خواهیم داد که با شجاعت و قاطعیت با “دنیای بزرگسالان” روبرو شوند. در این نوشتار ۱۰ جمله ضروری می‌بینید که هر پدر و مادری باید به فرزندشان بگویند تا عزت نفس او را تقویت کنند.

این جمله‌ها و عبارات ساده به نظر می‌رسند اما در واقع اثری شگفت انگیز بر فرزندان‌تان خواهند داشت:

می‌تونی رو من حساب کنی. من همیشه هستم!

هر وقت دیدید که بچه‌هایتان به خودشان شک دارند یا می‌خواهند کاری انجام دهند، اما انگار جرات انجام آن را ندارند، به آنها یادآوری کنید که شما کنارشان هستید و می‌توانند روی شما حساب کنند و در صورت نیاز از حمایت و کمک شما برخوردارند. فقط دانستن اینکه شما در کنار آنها هستید آنها را تشویق می‌کند تا تلاش کنند و ممکن است موفق شوند، حتی اگر لازم نشود به آنها کمک کنید.

هر حرفی داری به من بگو، حرفهات رو گوش می‌دم!

این جمله ارتباط نزدیکی با جمله قبلی دارد؛ نمی‌توانیم بگوییم «من کنارت هستم» اما وقتی می‌خواهند حرفی بزنند، گوش ندهیم. اگر گوش ندهید یک پیام کاملاً متفاوت می‌فرستید: “من کنارت نیستم”، “من برای تو وقت ندارم.”

لطفا کاری را که انجام می‌دهید متوقف کنید، برای شما فقط چند دقیقه طول می‌کشد، اما برای فرزندانتان به این معناست که به او اهمیت می‌دهید و او می‌تواند روی شما حساب کند. با دقت گوش کنید، داستان او را مسخره نکنید یا اهمیت آن را کمرنگ جلوه ندهید.

کاری که می‌توانید انجام دهید این است که به آنچه می‌گویند علاقه و هیجان نشان دهید و مثلا بگویید: «واقعا؟»، «وای»، «چه شگفت انگیز». بچه ها این رفتار را دوست دارند. این یک راه ایده آل برای شروع ایجاد ارتباط خوب با فرزندان و تقویت اعتماد آنها به شماست. بعدها با افزایش سن‌شان همچنان تجربیات و نگرانی های خود را با شما در میان خواهند گذاشت.

خیلی دوستت دارم

ما از آنها مراقبت می‌کنیم، هزینه تحصیل‌شان را می‌پردازیم، کلاس‌های بعد از مدرسه را ترتیب می‌دهیم، هر آنچه را که نیاز دارند برای‌شان می‌خریم، و حتی وقتی نگران آنها هستیم چشم روی هم نمی‌گذاریم. همه اینها و بسیاری بیشتر به این دلیل است که آنها را دوست داریم و آنها مهمترین دارایی‌مان در زندگی هستند. با این حال، برای یک کودک، رسیدن به این نتیجه ساده نیست. به همین دلیل است که متخصصان توصیه می‌کنند علاوه بر اینکه با اعمال خود محبت خود را به کودکان نشان می‌دهیم، باید عشق‌مان را به زبان هم بیاوریم.

جمله «دوستت دارم»، عزت نفس آنها را تقویت می‌کند و به آنها کمک می‌کند تا خود را همانطور که هستند دوست داشته باشند و بپذیرند.

منو می‌بخشی؟

همه ما به عنوان انسان اشتباه می‌کنیم و چه راهی بهتر از اینکه خودمان الگوی فرزندمان شویم تا یاد بگیرد اشتباهش را بپذیرد؟ وقتی کودکان می‌بینند که ما، ابرقهرمانان محبوبشان، غرور خود را کنار می‌گذاریم و طلب بخشش می‌کنیم، متوجه می‌شوند که این کار چقدر مهم است. بنابراین، هر زمان که فکر کردید مرتکب اشتباهی شده اید – صدای خود را خیلی بلند کرده اید، تنبیهی ناشایست اعمال کرده‌اید یا هر چیز دیگری، خیلی واضح عذرخواهی کنید. یاد دادن نحوه عذرخواهی کردن برای تقویت عزت نفس فرزندتان بسیار کمک کننده است.

من به تو ایمان دارم!

وقتی کوچک هستیم، دانستن اینکه مامان و بابا به ما اعتماد دارند و به ما ایمان دارند، باعث می‌شود به طور جادویی احساس کنیم که چقدر قدرتمند هستیم، زیرا آنها همه چیز را می‌دانند. و حتی اگر کاری که می‌خواهیم انجام دهیم بار اول درست از آب درنیامد، ادامه اعتماد آنها به ما کمک می‌کند ناامید نشویم و دوباره تلاش کنیم.

موضوع این نیست که به کودکان دروغ بگوییم و دائماً به آنها بگوییم که ما به آنها اعتماد داریم تا هر کاری را که لازم است انجام دهند، زیرا می‌دانیم که در برخی مواقع واقعاً قادر به انجام برخی امور نخواهند بود؛ اما با اعتماد کردن به آنها به آنها کمک می‌کنید تا اعتماد به نفس و عزت نفس خود را افزایش دهند. آنها باور خواهند کرد که می‌توانند (که اولین گام برای توانایی است) و به راحتی تسلیم نخواهند شد.

احساست رو درک می‌کنم!


این عبارت نشان دهنده همدلی و ارتباط با احساسات فرزندانمان است و برای آنها روشن می‌کند که می‌توانند روی درک و حمایت ما حساب کنند. هم برای کودکان و هم برای بزرگسالان، دانستن اینکه کسی ما را درک می‌کند باعث می‌شود احساس حمایت و آرامش بیشتری داشته باشیم.

هنگامی که کودکان احساس می‌کنند درک نمی شوند، ناامید می‌شوند و این ناامیدی می‌تواند آنها را به سمت ایجاد احساسات بسیار منفی سوق دهد که منجر به رفتارهای نامناسب یا پرخاشگرانه، عصبانیت های ناموجه، گریه های کنترل نشده و جیغ زدن و سایر موارد می‌شود.

با این حال، یک “من تو را درک می‌کنم” ساده و صادقانه در زمان مناسب می‌تواند تفاوت زیادی را ایجاد کند.

اگر لازمه گریه کن!

گریه یک فرآیند کاملا طبیعی است که هم کودکان و هم بزرگسالان در موقعیت های خاص آن را تجربه می‌کنند. البته که ما این کار را انتخاب نمی‌کنیم و به طور ناگهانی و ناخودآگاه رخ می‌دهد اما به محض اینکه احساس آرامش می‌کنیم، گریه را متوقف می‌کنیم. درخواست از کودکان برای اینکه گریه نکنند به این معناست که از آنها بخواهیم احساسات خود را سرکوب کنند و به این ترتیب هرگز یاد نمی‌گیرند که احساس‌شان را مدیریت کنند.

بنابراین، بهترین کاری که می‌توانید انجام دهید این است که به آنها اجازه دهید صحبت کنند، به آنها گوش دهید و حمایت خود را نشان دهید، و همیشه به دنبال کمک به آنها برای درک احساساتشان به روشی سالم و سازنده باشید. به این ترتیب برای تقویت عزت نفس فرزندتان گامی بزرگ خواهید برداشت.

به تو افتخار می‌کنم

این جمله بسیار قدرتمند است و والدین باید اغلب در کنار فرزندانشان، اما با آگاهی و در مواقعی که شرایط اقتضا می‌کند، برای تمجید و تعریف از تلاش و خودسازی کودک از آن استفاده کنند. روی نتیجه ای که به دست آورده اند تمرکز نکنید، بلکه روی کاری که برای رسیدن به آن انجام داده اند، مسیری که طی کرده اند، موانعی که بر آنها غلبه کرده اند و این واقعیت که تسلیم نشدند تمرکز کنید. اینها نگرش هایی هستند که باید فراتر از نتیجه ستایش شوند.

نظرت برای من مهمه

واضح است که ما همیشه بهترین‌ها را برای فرزندانمان می‌خواهیم، حتی اگر آنها متوجه نشوند یا ایده ما را دوست نداشته باشند. این بدان معنا نیست که “آنها باید همانطور که ما می‌گوییم عمل کنند” و به آنها اجازه ندهیم حرفی برای گفتن داشته باشند یا به دیدگاه آنها گوش ندهیم. گنجاندن نظر بچه‌هایمان در تصمیم‌گیری‌های خاص خانواده، عزت نفس آنها را تقویت می‌کند و باعث می‌شود آنها احساس شادی کنند و عضوی فعال از خانواده باشند.

علاوه بر گوش دادن با دقت، می‌توانیم از آنها دعوت کنیم تا در مورد دیدگاه خود استدلال کنند و توضیح دهند که چرا فکر می‌کنند فلان کار درست است. به آنها اجازه دهید نظرات خود را به اشتراک بگذارند.

تقویت عزت نفس فرزندان: خیلی ممنونم

حتما شنیده‌اید که می‌گویند «برای نعمت‌های کوچک شکرگزار باشید»، و چه راهی بهتر از الگو شدن برای فرزندتان که عملا از شما سپاسگزاری را یاد بگیرند؟ منظور ما یک “متشکرم” معمولی مودبانه نیست. معنای “خیلی ممنون” این است: من می‌دانم که شما چه کاری انجام داده اید، می‌خواهم بدانید که من بابت آن قدردان هستم. برای هر کار کوچک و درستی که انجام میدهند واضح از آنها تشکر کنید.

بیشتر بخوانید:

داد زدن سر بچه‌ها این بلاها را سرشان خواهد آورد

منبع
خبرنامه

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا