آشپزی وخانه داری

طرز تهیه انواع ته چین سیب زمینی

ته چین سیب زمینی یکی از غذاهای سنتی و خوشمزه ایرانی است که با برنج، سیب زمینی، ماست، تخم مرغ، زعفران و ادویه جات تهیه می شود. این غذا معمولاً به صورت مجلسی سرو می شود و می تواند به عنوان یک وعده غذایی کامل میل کنید.

صبح بخیر  _برای تهیه ته چین سیب زمینی روش های متفاوتی وجود دارد. ته چین سیب زمینی را می توانید با گوشت، گوشت چرخ کرده و با مرغ به صورت تکه ای و یا ریش شده و با سبزیجات تهیه کنید.

مواد لازم برای ته چین سیب زمینی :

سینه مرغ

۲ عدد

سیب زمینی

۲-۳ عدد

ماست

نصف پیمانه

برنج

۳ پیمانه

تخم مرغ

۱ عدد

روغن مایع

۳ قاشق غذا خوری

پیاز

۱ عدد

زعفران

به مقدار لازم

پودر دارچین

به مقدار لازم

نمک و فلفل و زردچوبه و برگ بو

به مقدار لازم

روش درست کردن ته چین سیب زمینی :

برای تهیه ته چین سیب زمینی ابتدا برنج را پاک کنید، بشویید و سپس خیس کنید. اگر می خواهید از گوشت تکه ای و یا مرغ استفاده کنید ابتدا آن ها را با پیاز و مقداری نمک و زردچوبه و برگ بو بپزید. بعد از پخت می توانید آن ها را ریش کنید و یا به صورت تکه ای نگه دارید.

سپس قابلمه ای مناسب را آب کنید و روی شعله ی گاز قرار بدهید. پس از جوش آمدن آب برنج را خالی کرده و آن را با مقدار مناسبی نمک به آن اضافه کنید. تا بجوشد و اطراف برنج نرم شود و وسط آن مقداری سفت باشد. اگر برنج زیاد بپزد ته چین شما چسبناک و برنج آن حالت خمیری پیدا می کند.

در حین پخت برنج، سیب زمینی ها را پوست بگیرید و به صورت ورقه ای یا طرح دار نازک خرد کنید. در ظرفی مناسب تخم مرغ را بشکنید و هم بزنید ماست را به آن اضافه کنید و به خوبی مخلوط کنید. مقداری نمک، فلفل سیاه، پودر داچین، روغن و زعفران آب کرده را به آن اضافه کنید و خوب مخلوط کنید.

برنج را آبکش کنید. چند قاشق از مواد ته چین بردارید و سپس نیمی از برنج را به مواد ته چین اضافه کنید و به آرامی مخلوط کنید. داخل قابلمه ای نچسب مقداری روغن بریزید و روی شعله ی گاز قرار بدهید. کف آن را با سیب زمینی کاملا بپوشانید. سپس برنج زعفرانی را روی آن بریزید و با قاشق صاف کنید و به آرامی فشار بدهید.

مرغ و یا گوشت پخته شده را روی آن بریزید و سپس روی آن را با برنج ساده بپوشانید و کامل فشار بدهید. مقدار مواد (ماست و تخم مرغ) را که کنار گذاشته بودید را دور تا دور برنج و قابلمه بریزید که در قسمت دیواره ی برنج نیز طلایی و خوش رنگ شود. در پایان بعد از پخت و طلایی شدن آن را برگردانید. اگر ته چین شما پخت و زیر آن را خاموش کردید و درب قابلمه بسته بود ته چین شما نرم می شود.

اگر از تابه های رژیمی دو طرفه استفاده می کنید همه ی برنج را با ماست و تخم مرغ مخلو کنید و روی آن را به جای برنج سفید از برنج های ته چینی بریزید و فشار بدهید و در پایان روی آن را سیب زمینی بچینید. درب تابه را ببندید زمانی که یک طرف ته چین طلایی شد و برنج دم کشید آن را برگردانید و درب آن را باز بگذارید تا ته چین شما نرم نشود و بعد از سرخ شدن آن را برگردانید تا طرف دیگر آن نیز خشک شود.

طرز تهیه انواع ته چین سیب زمینی

ته چین سیب زمینی با سیب زمینی رنده شده : ته چین سیب زمینی را می توانید از سیب زمینی رنده شده نیز استفاده کنید در این صورت سیب زمینی را پوست گرفته، شسته و با رنده ی درشت رنده کنید و بعد از اینکه کف قابلمه روغن ریختید سیب زمینی های رنده شده را به همراه مقداری زعفران پهن کنید و ادامه ی کار مانند دستور بالا است.

ته چین سیب زمینی با گوشت چرخ کرده : اگر می خواهید از گوشت چرخ کرده استفاده کنید. آن را با پیاز تفت بدهید و سرخ کنید می توانید از رب گوجه استفاده کنید، می توانید استفاده نکنید. و سپس مانند دستور بالا به جای مرغ و یا گوشت از گوشت چرخ کرده استفاده کنید.

ته چین سیب زمینی با مرغ و قارچ : اگر می خواهید می توانید از مرغ و قارچ نیز استفاده کنید. در این صورت قارچ ها را ورقه ای خرد کنید و خیلی کم تفت بدهید تا حدی که آب نیندازند. و در مرحله ی تهیه ی ته چین روی مرغ ها بچینید.

ته چین سیب زمینی با سبزیجات : می توانید از انواع سبزیجات برای تهیه ته چین سیب زمینی استفاده کنید. مانند بادمجان، کدو، اسفناج، هویج، نخود فرنگی و … نیز استفاده کنید. می توانید از سبزیجات به همراه انواع گوشت استفاده کنید.

نکاتی برای تهیه ته چین سیب زمینی :

• برای اینکه ته چین خوشمزه تر شود، بهتر است از برنج ایرانی استفاده کنید.

• برای اینکه ته چین ته دیگ خوبی داشته باشد، بهتر است از قابلمه نچسب استفاده کنید.

• اگر می خواهید ته چین شما مجلسی تر شود، می توانید از زرشک و خلال پسته برای تزئین آن استفاده کنید.

• برای خوش رنگ شدن سیب زمینی های ته چین مقداری زعفران روی روغن بریزید و سپس سیب زمینی ها را روی آن بچینید.

• می توانید فقط از زرده تخم مرغ استفاده کنید.

• در صورتی که می خواهید تمام برنج را با مواد ته چین مخلوط کنید میزان آن را بیشتر کنید.

سرو ته چین سیب زمینی:

ته چین سیب زمینی را می توان به صورت گرم سرو کرد. برای سرو آن، می توانید آن را به صورت مربعی یا مستطیلی برش بزنید و همراه با سالاد، ماست یا ترشی نوش جان کنید.

 

بیشتر بخوانید:

روش تهیه روکر انار مخصوص یلدا

منبع
بیتوته

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا