روانشناسی

طرز برخورد با آدم های خودخواه

در حالی که سطوح معمولی عشق به خود، ارزش قائل شدن برای خود و اعتماد به نفس اهمیت زیادی دارد و حتی خوب است، مرزی بین این ویژگی ها و کمی بیش از حد خود شیفته شدن وجود دارد.

صبح بخیر _ در حالی که سطوح معمولی عشق به خود، ارزش قائل شدن برای خود و اعتماد به نفس اهمیت زیادی دارد و حتی خوب است، مرزی بین این ویژگی ها و کمی بیش از حد خود شیفته شدن وجود دارد. به عنوان مثال، برخی از افراد همیشه در تلاش هستند تا دیگران را قانع کنند که دنیای خودشان بهتر است یا ساعت ها در مورد خودشان صحبت می کنند و به شما این احساس را می دهند که اهمیت کمتری دارید. به هر روی کنار آمدن با این طور آدم ها ساده نیست.

طرز برخورد با آدم های خودخواه

اگر با فردی بسیار خودخواه ملاقات کرده اید یا شاید دوست یا همسرتان خودخواه است، در اینجا چند راه مشخص برای مقابله با آنها وجود دارد که می توانید امتحان کنید:

۱. بپذیرید که افراد خودخواه هیچ توجهی به دیگران ندارند

اولین توصیه برای برخورد با افراد خودخواه این است که با خودتان روراست باشید. بپذیرید که شخص خودمحور ممکن است هرگز ابتدا نیازهای شما را در نظر نگیرد. به همان اندازه که این دوست یا معشوق برای شما مهم است، بدانید که آنها هیچ توجهی به احساسات یا رفاه دیگران ندارند. آنها می توانند لحظاتی از سخاوت و جذابیت داشته باشند، اما در بیشتر موارد، به سادگی مهارت یا تمایلی برای ملاحظه کاری ندارند. این دانش به شما درک روشنی از موقعیت تان در رابطه می دهد.

۲. طرز برخورد با آدم های خودخواه: توجهی را که لایقش هستید به خود بدهید

افراد خودخواه دزدان دریایی احساسات هستند. آنها مشتاق توجه شما هستند، اما به شما توجهی نمی کنند. بهتر است توجهی را که به دزدان دریایی عاطفی می‌کردید به خودتان بدهید. به عنوان مثال، اگر در ظاهر فیزیکی شما ناراحتی وجود دارد، به آرایشگاه بروید و آن را بهبود ببخشید. به جای رسیدگی به آنها، نیازهای خود را برآورده کنید. این یک راه عالی برای تقویت نفس و زندگی شما در برابر دزدان احساسات است.

۳. به خود واقعی‌تان وفادار بمانید

مهربانی با یک فرد خودمحور که با شما بی رحم یا نامهربان است دشوار است، اما شبیه شدن به آنها هم کمکی نمی کند. با تمرکز بر شخصی که هستید و عدم ایجاد تغییر در رفتارتان، هرگونه احساس عصبانیت نسبت به آنها را کاهش دهید.

۴. به آنها یادآوری کنید که دنیا حول آنها نمی چرخد

یک فرد خود شیفته ممکن است چنان درگیر خودش باشد که فراموش کند افکار یا احساسات شما را در نظر بگیرد. این آدم ممکن است فقط به یک یادآوری کوچک نیاز داشته باشند که جهان حول محور او نمی چرخد.

حرف‌تان را بزنید و به او بفهمانید که مهم ترین آدم روی کره زمین نیست. به عنوان مثال، به جای اینکه عصبانی شوید و فریاد بزنید، «تو هرگز به من گوش نمی دهی. بگویید: “من واقعا نیاز دارم با کسی در مورد چیزی که مرا آزار می دهد صحبت کنم. حاضری به حرف من گوش کنی؟»

۵. به آنها توجهی که می خواهند ندهید

این یک استراتژی قدرتمند برای مقابله با افراد بسیار خودخواه است. ترفند این است که متمدن باشید اما هرگز آن توجهی را که فرد خود شیفته میل دارد به او ندهید. این کار با محدود کردن کلمات تان به نظرات ساده و غیرجدی قابل انجام استو

به عنوان مثال، به جای اینکه بگوییم «واااای واقعا این کار را با تو کرد؟» بگو: “خوب، زندگی همینه.” این رفتار برای مدتی فرد را گیج و از تعادل خارج می کند. به یاد داشته باشید، توجه شما آنها را تغذیه می کند. اگر به آنها توجه ندهید، به احتمال زیاد دست از رفتارشان برمی دارند.

۶. موضوعات مورد علاقه خود را مطرح کنید

در نحوه برخورد با آدم های خودخواه مهم است که گاخی خودتان را در مرکز توجه قرار دهید. هر چیزی که مورد علاقه تان است – نجارن، آشپزی، سیاست و … – آن را در گفتگو با یک فرد خود شیفته مطرح کنید به جای اینکه تمام توجه خود را روی موضوعاتی که او مطرح می کند متمرکز کنید.

به عنوان مثال، اگر آنها بگویند: “نمی دونی چه اتفاق فوق العاده ای دیروز افتاد!” صحبت کاملا غیر مرتبطی را در رابطه با خودتان مطرح کنید. هر چه بی ربط تر بهتر!

صرف نظر از هر اتفاقی روی علایق واقعی خود تمرکز کنید. زمانی که متوجه شد به داستان های خودمحور او علاقه ای ندارید، دور خواهد شد.

۷. از انجام لطف و محبت در حق آنها دست بردارید.

افراد خودخواه همیشه درخواست لطف می کنند، اما زمانی که به کمک آنها نیاز دارید، اهمیتی نمی دهند. آنها دقیقاً اینگونه عمل می کنند.

در حالی که مهم است که مدارا کنید و به یک دوست یا همسر خودخواه فرصت تغییر دهید، همچنین مهم است که خودخواهی آنها را تحریک نکنید – به خصوص اگر در نهایت به شما آسیب برسانند. بنابراین، زمانی که یک فرد خودخواه از شما لطف زیادی می‌خواهد، تسلیم نشوید و گاهی درخواستش را به راحتی رد کنید.

۸. زمانی را که با هم می گذرانید محدود کنید

وقتی متوجه شدید که فردی بیش از حد خودخواه و خود شیفته است، وقت آن است که از او دوری کنید و تا حد امکان زمان گذراندن با او را محدود کنید. اگر هر روز عصر قهوه می خوردید، بین روزهای قهوه خوردن تان فاصله بیندازید و دیگر تماس نگیرید و به همه پیام های آنها پاسخ ندهید. ممکن است با واکنش‌های بی‌شماری از جمله عصبانیت مواجه شوید، اما محکم بمانید. بهتر است زمان خود را تنها بگذرانید تا با افراد خودخواه.

۹. طرز برخورد با آدم هیا خودخواه: به دنبال دوستان بهتر باشید

درد، عذاب، صدمه و خستگی ناشی از دادن انرژی عاطفی به افراد خودخواه و بی ملاحظه را به یاد بیاورید و دیگر رابطه را ادامه ندهید. از اینکه به خود اجازه دلبستگی به چنین دوستانی را بدهید، خودداری کنید. در عوض، به دنبال دوستان جدیدی باشید که رفتار عادی دارند.

۱۰. به رابطه پایان دهید

اگر به نظر نمی رسد که فرد خودخواه که با او سر و کار دارید توانایی تغییر را داشته باشد، ممکن است بهترین راهکار اتمام رابطه با او باشد.

افراد خودخواه فاقد احساس همدردی هستند و عمداً از دیگران استفاده می کنند. برخورد با آنها سخت تر از یک فرد معمولی است. حتی می‌توانید از آنها بخواهید که از کمک حرفه‌ای استفاده کنند، اما اگر این کار مؤثر نبود، تمام پیوندها را با آنها قطع کنید و رابطه را کاملاً پایان دهید.

بیشتر بخوانید:

چند ویژگی مردانه که زنان عاشق آن هستند

منبع
خبرنامه

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا