خودرو

شاهکار مشترک هوندا و ایتالیایی‌ها در مسابقۀ زیبایی خودروها

خودروی مفهومی HP-X هوندا، ۴۰ سال پس از آغاز کار خیره‌کننده خود در سال ۱۹۸۴، قرار است با نخستین حضور خود در آمریکای شمالی به کانون توجه بازگردد.

صبح بخیر _ در طول هفته طراحی مونتری در آگوست ۲۰۲۴، این شاهکار سه‌گوش در نمایشگاه معتبر «پِبِل بیچ کانکورز دلیگانس» مورد توجه قرار خواهد گرفت. HP-X که خانه طراحی افسانه‌ای ایتالیایی پینینفارینا طراح و سازنده آن بوده، یک لحظه مهم در تاریخ خودرو را نمایش خواهد داد.

HP-X پس از یک فرآیند بازسازی در کارگاه ایتالیایی پینینفارینا، در کلاس خودروها و نمونه‌های اولیه مفهومی سه‌گوش در رقابت روز ۱۸ آگوست ۲۰۲۴ به نمایش گذاشته خواهد شد. این نخستین باری است که یک خودروی ژاپنی صحنه پِبِل بیچ را بیش از نیم قرن زینت می‌بخشد و بر اهمیت HP-X در طراحی خودرو تاکید می‌کند.

مفهوم HP-X که در اصل در نمایشگاه خودروی تورین ۱۹۸۴ رونمایی شد، برهجوم بلندپروازانه هوندا به دنیای ابرخودروهای موتوروسط اشاره دارد. نمای سه‌گوش دراماتیک و کابین الهام گرفته از جت جنگنده آن، بیانیه جسورانه‌ی هدفش بود. طراحی خودرو که کار مشترک هوندا و پینینفارینا بود، مرزهای زیبایی‌شناسی و مهندسی خودرو را جابجا کرد.

HP-X در عین حال یک مفهوم رادیکال و یک شگفتی فناوری است. این خودرو که مجهز به موتور ۲.۰ لیتری V۶ وسط نصب‌شده بر اساس واحد مسابقه هوندا F۲ است، آیرودینامیک پیشرفته و راه‌حل‌های خنک‌کننده نوآورانه را به نمایش گذاشت. سایبان پیشرو آن جایگزین درهای معمولی شده، در حالی که استفاده از مواد پیشرفته مانند پانل‌های لانه زنبوری، فیبر کربن و کِولار، گواه تعهد هوندا به عملکرد و کاهش وزن است.

غیر از نمای بیرونی، نمای داخلی HP-X ادامه دیدگاه پیشرو این شرکت است که جلوتر از زمان خود است. یک سیستم پشتیبان الکترونیکی درایو توسعه‌یافته هوندا، فناوری‌هایی را که اکنون رایج هستند ارائه کرده، مانند دورسنجی زمان واقعی، GPS و سیستم‌های پیشرفته کمک راننده.

با این که HP-X هرگز وارد مرحله تولید نشده، تأثیر آن بر صنعت خودرو غیرقابل‌انکار است. این خودروی مفهومی یک بستر آزمایشی برای ایده‌های پیشگامانه‌ای است که بعداً راهشان را به مدل‌های تولیدی پیدا می‌کنند، به ویژه هوندای NSX. هوندای NSX با چیدمان موتوروسط و تمرکز روی عملکرد و فرمان‌گیری، نسل مستقیم طراحی رویایی HP-X بود. بازگشت هوندا HP-X به انظار عمومی، فرصت نادری برای مشاهده یک شاهکار خودرویی نادر است. همانطور که HP-X در پبل بیچ در حال کسب جایگاه خودش میان مشهورترین خودروهای جهان است، همچنان الهام‌بخش طراحان و علاقه‌مندان نیز هست و جایگاهش را به عنوان نماد جاودانه طراحی خودرو تثبیت می‌کند.

دیو مارِک، مجری طرح آکورا و داور افتخاری مسابقات گفته: «مفهوم هوندا HP-X ستاره نمایشگاه خودروی تورین ۱۹۸۴ بود که عناصری از برتری مهندسی و طراحی پیشرفته را به نمایش گذاشت، با یک ظاهر سه‌گوش فوق‌العاده که همچنان الهام‌بخش نسل‌های آینده طراحان و مهندسان خودرو است. HP-X آینده‌نگر تأثیر غیرقابل‌انکاری بر صنعت خودروسازی داشته و تعهد ما را برای جابجا کردن مرزهای آنچه در طراحی خودرو شدنی است، برجسته کرده است.»

بیشتر بخوانید:

شیائومی به جمع ۵ خودروساز برتر جهان می پیوندد

منبع
فرادید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا