آبان تتر
دانستنی ها

در آذرماه چه بذری بکاریم

با فرا رسیدن سومین ماه پاییز هوا کم کم رو به سردی می رود و روزها کوتاه تر می شوند. با این تغییرات نور خورشید نیز مدت زمان کمتری به گیاهان می تابد. در حالی که بسیاری از ما به مراقبت از گیاهان آپارتمانی و باغچه خود در برابر سرما و نور کم فکر می کنیم، گیاهانی نیز وجود دارند که می توان در این روزهای زیبای پاییزی اقدام به کاشتن آنها نمود.

۱- اسمانتوس

صبح بخیر _  اسمانتوس درختچه ای همیشه سبز و مقاوم با گل های معطر است که به خانواده ای از تیره زیتون تعلق دارد. این گیاه در طول بهار شروع به گل دادن کرده و شکوفه‌های ریز و زرد رنگی بر روی آن نمایان می شوند. جالب است بدانید از برگ های این گیاه برای تهیه چای اسمانتوس نیز استفاده می شود. این چای از طعم و عطر بسیار خوبی برخوردار است و فواید بسیاری نیز برای سلامتی انسان دارد که از جمله آنها می توان به سم زدایی بدن، کمک به سلامت پوست، کنترل و کاهش وزن و جلوگیری از ابتلا به سرطان اشاره کرد. ماه دسامبر بهترین زمان برای کاشت گیاه اسمانتوس است.

۲- گل میمون

گل میمون یا اسنپدراگون گلی خاص و رنگارنگ با شکوفه هایی به شکل اژدها است که در هوای سرد بهتر رشد می کند و مرتبا شکوفه می دهد. این گل دارای ساقه های کوتوله، متوسط و بلند است و هم در بهار و هم در پاییز به خوبی به رشد خود ادامه می‌دهد. از آنجایی که گل میمون یک گیاه سرما دوست است، ممکن است در میانه تابستان دست از شکوفه دادن و رشد کردن بکشد و مجدد در پاییز رشد خود را از سر می گیرد. گل میمون یک گل یک ساله است که می تواند در آب و هوای مختلف رشد کند و بهترین زمان کاشت آن در اوایل زمستان است.

۳- گل لاله

گل لاله یکی از معروف ترین و زیباترین گل های ایرانی است که حدود ۱۰۰ تا ۱۵۰ نوع مختلف دارد. این گیاه همچون همه پیازهای بهاری مانند نرگس، کروکوس و آلیوم در پاییز کاشته می شود و ماه دسامبر بهترین زمان کاشت آن است. از جمله محبوب ترین رنگ های این گیاه می توان به گل لاله سفید، صورتی، قرمز و زرد اشاره کرد. پیاز گل لاله را باید در پاییز پیش از یخ زدگی زمین بکاریم. این گل های زیبا معمولا از اواخر زمستان تا اوایل بهار از زمین بیرون می آیند و معمولا از اوایل تا اواخر بهار شکوفا می شوند.

۴- درختچه های معطر زمستانی

تنها در تابستان و بهار نیست که گل های معطر می رویند. در ماه های سرد سال نیز می توان با کاشت درختچه‌های گلدار زمستانی، طراوت و بوی خوش را به فضای باغ و باغچه هدیه داد. گل دافنه، جعبه شیرین (sweet box)، فندق افسونگر و گل یخ از جمله جذاب ترین درختچه های معطری هستند که می توانید در آذر ماه اقدام به کاشت آنها نمایید. رشد در گلدان اندازه گیاه را محدود می کند.

۵- خانواده نعناعیان

آذرماه بهترین زمان برای کاشت گیاهان خانواده نعناعیان مانند رزماری، مریم گلی، آویشن و پونه کوهی است. این گیاهان به واسطه خواص دارویی بی نظیر خود به جایگاه ویژه ای در طب سنتی دست یافته اند و اگر در اواخر پاییز کاشته شوند، رنگ و عطر فوق العاده ای را در بهار به ارمغان می آورند. این گیاهان دارویی معمولا عاری از انواع آفات هستند و در گلدان نیز بخوبی رشد می کنند.

بیشتر بخوانید:

دلیل سرو آب کنار قهوه (فیلم)

منبع
راهنماتو

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا