داستان کوتاه

داستان تولد ته دیگ!

دو روایت مختلف برای تولد ته‌دیگ و ورود آن به سفره ایرانی‌ها وجود دارد.

دو روایت مختلف برای تولد ته‌دیگ و ورود آن به سفره ایرانی‌ها وجود دارد.

روایت اول

اولی به دوره قاجار و زمان سلطنت ناصرالدین شاه یا مظفرالدین شاه قاجار بازمی‌گردد. بنابر این روایت، خدمه‌هایی که در مطبخ شاه کار می‌کردند، با باقی مانده غذا، شکم‌شان را سیر می‌کردند.  روزی نوکرها بر سر ته‌دیگ غذا دعوا می‌کنند سروصدا ازآشپزخانه همایونی بلند میشود وقتی ماجرا را از سرآشپز جویا می‌شوند، ماجرای ته‌دیگ به گوش شاه می‌رسد و او دستور می‌دهد که کمی از ته‌دیگ را برایش ببرند. شاه که از خوردن ته‌دیگ مسرور می‌شود، دستور می‌دهد پس از آن، ابتدا ته‌دیگر را به عنوان پیش غذا برای او ببرند و بعد، غذای اصلی را سرو کنند.tah dig tah chiniروایت دوم

حکایت دوم اما به هیچ دوره تاریخی‌ای اشاره نمی‌کند و بیشتر رنگ افسانه دارد. بنابر این حکایت، حواس یکی از طباخان درباری، هنگام پختن چلو مرغ پرت می‌شود و چلو شفته شده و ته‌دیگ می‌بندد. طباخ از ترس جانش از زعفران کمک می‌گیرد و مرغ غذا را همراه با ماست و تخم مرغ به چلوی ته گرفته، اضافه می‌کند. به این ترتیب نه تنها جان طباخ در امان می‌ماند بلکه اولین ته چین زعفرانی متولد می‌شود.

به هرحال داستان تولد ته چین هرچه باشدیکی از خوشمزه ترین و محبوب ترین بخش های غذاست و طرفداران زیادی دارد. درواقع لذت بخش ترین و خوشمزه ترین بخش غذا همان ته دیگ است.

ته دیگ سیب زمینی

 

انواع ته‌دیگ:

ته‌دیگ برنج
ته‌دیگ نان (ترجیحاً لواش یا تافتون. سنگک و بربری استفاده نمی‌شود)
ته‌دیگ سیب زمینی
ته‌دیگ ته چین (با ماست و زعفران)
ته‌دیگ برگ مو (مناسب آلبالوپلو)
ته‌دیگ کاهو (برای باقلاپلو)
ته‌دیگ ماکارونی (گاهی با ته‌دیگ سیب زمینی ترکیب می‌شود)
ته‌دیگ پیاز
ته‌دیگ تره فرنگی
ته‌دیگ املت
ته‌دیگ کدو سبز
ته‌دیگ باقالی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا