ترفندستان

ترفندی برای پاک کردن لکه شمع از روی لباس

اگر تا به حال برایتان اتفاق افتاده که شمعی بر روی لباس‌تان بریزد و لکه‌ای سخت و زشت به جا بگذارد، نگران نباشید.

صبح بخیر _ اگر تا به حال برایتان اتفاق افتاده که شمعی بر روی لباس‌تان بریزد و لکه‌ای سخت و زشت به جا بگذارد، نگران نباشید. خیلی از ما با این مشکل مواجه شده‌ایم و فکر می‌کنیم که دیگر نمی‌توان لباس را نجات داد. اما خبر خوب این است که پاک کردن لکه شمع از روی لباس کاری نه چندان سخت است.

روش‌های پاک کردن لکه شمع

اولین قدم برای پاک کردن لکه شمع از لباس، خنک کردن شمع روی لباس است. این کار باعث می‌شود که شمع سفت شده و بتوانید بیشتر آن را به راحتی جدا کنید. برای این منظور، می‌توانید لباس را برای چند دقیقه در فریزر قرار دهید یا یک کیسه یخ روی لکه قرار دهید. پس از سفت شدن شمع، با استفاده از یک کارت پلاستیکی یا کاردک، اقدام به خراشیدن و برداشتن قطعات شمع کنید. مراقب باشید که به بافت لباس آسیب نرسانید.

استفاده از گرما

پس از اینکه بخش اعظم شمع را از روی لباس جدا کردید، ممکن است مقداری از شمع همچنان به بافت لباس چسبیده باشد. برای از بین بردن این باقیمانده‌ها، می‌توانید از گرما استفاده کنید. یک تکه کاغذ روغنی روی لکه قرار دهید و سپس با اتوی داغ، روی آن بکشید. حرارت باعث می‌شود شمع ذوب شده و به کاغذ روغنی بچسبد. ممکن است نیاز به تکرار این فرآیند چندین بار باشد تا تمام شمع از روی لباس پاک شود.

اجازه دهید لکه خشک شود

اولین قدم در پاک کردن لکه شمع از روی لباس، خشک شدن کامل لکه است. این کار را می‌توان با صبر کردن یا قرار دادن یخ روی لکه تسریع بخشید. مهم است که از کندن یا تمیز کردن لکه قبل از خشک شدن آن خودداری کنید تا به بافت لباس آسیبی نرسد.

برداشتن شمع سفت شده

پس از خشک شدن، مرحله بعدی استفاده از یک چاقو برای جدا کردن قسمت‌های سفت شده شمع از روی لباس است. در این مرحله باید دقت کنید که با احتیاط کار کنید تا پارچه آسیب نبیند.

استفاده از اتو برای برداشتن باقی‌مانده شمع

برای پاک کردن باقی‌مانده‌های شمع از لباس، یک روش مؤثر استفاده از اتو است. این کار را با قرار دادن دستمال کاغذی روی لکه و گذاشتن اتو در حرارت کم انجام دهید. اگر لکه همچنان باقی مانده بود، دستمال کاغذی را عوض کنید و دوباره تکرار کنید.

شستشو با مایع ظرفشویی

اگر پس از استفاده از اتو لکه‌ای باقی مانده بود، می‌توانید با استفاده از مایع ظرفشویی و آب گرم، لکه را بیشتر پاک کنید. قسمت لک‌دار لباس را نیم ساعت در محلول خیس کنید و سپس آن را به روش معمول بشویید.

پاک کردن لکه شمع با الکل

اولین ترفندی که می‌خوایم راجع بهش صحبت کنیم، استفاده از الکل صنعتیه. اما قبل از هر کاری، حتما باید چک کنید که لباستون به الکل واکنش نشون نمی‌ده. یه تکه پارچه رو به الکل آغشته کنید و روی یه قسمت کوچیک از درز لباس بکشید تا از این موضوع مطمئن بشید. اگر دیدید رنگ لباس تغییری نکرده، یه دستمال نخی سفید رو زیر لکه قرار بدید و با یک دستمال دیگه که به الکل آغشته‌شده، روی لکه ضربه بزنید. همین روش رو می‌تونید با تینر هم امتحان کنید.

فریز کردن لباس برای پاک کردن لکه شمع

یه روش دیگه که می‌تونه به شما کمک کنه، فریز کردن لباستونه. وقتی لکه شمع سرد و سفت می‌شه، پاک کردنش راحت‌تره. لباستون رو چند ساعتی داخل فریزر بذارید. وقتی بیرون آوردیدش، با یک چاقو به آرامی لکه رو جدا کنید. بعدش هم با مواد شوینده مخصوص لباس، لباستون رو بشویید. استفاده از محلول‌های لکه‌بر هم می‌تونه در این مرحله کمک‌کننده باشه.

نتیجه‌گیری

در این مقاله دیدیم که پاک کردن لکه شمع از روی لباس اصلا کار سختی نیست و با استفاده از روش‌های ساده‌ای مثل الکل صنعتی و فریز کردن می‌تونیم به راحتی این مشکل رو حل کنیم. مهم‌ترین قدم، تست کردن این روش‌ها روی قسمت کوچیکی از لباس برای اطمینان از اینکه به پارچه آسیبی نمی‌رسه، است. با این ترفندها، دیگه نگران لکه‌های شمع روی لباستون نباشید و با خیال راحت از شمع در دکوراسیون و مجالس خود استفاده کنید.

بیشتر بخوانید:

باز کردن هر قفل بدون کلید در ۱ دقیقه(فیلم)

منبع
یتو

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا