آبان تتر
روانشناسیویژه/توضیح دار

با پدر و مادر سمی چه کنیم

برای خیلی ها سواله که با پدر و مادر سمی چه کنیم؟ که در این مقاله نشونه های این افراد و راه حل برای مقابله با اون ها رو براتون گفتیم.

صبح بخیر _ این روزا با گسترده شدن منابع مطالعاتی االاعات و آگاهی خیلی ها در مسائل و زمینه های گوناگون بالا رفته و دیگه دوره ی بی چون و چرا چشم گفتن به کلی گذشته و تموم شده و خبری ازش نیست این روزا دیگه هر کسی برای حل مشکل دنبال یه راه حل منطقی میگرده ولی خب یه ایرادی که وجود داره ما گاهی از اوقات بین این همه اطلاعات گم میشیم و احساس گیجی میکنیم مثلا یه چیزهایی راجبه والدین سمی و این که با پدر و مادر سمی چه کنیم شنیدیم ولی خب نمیدونیم که آیا واقعا پدر و مادرمون این نشونه ها رو دارن و از اون ها مهم تر در صورت بچه داشتن خودمون به عنوان یه پدر یا مادر برای فرزندمون سمی هستیم یا نه؟

چون میدونید که بالاخره یه سری از رفتارهای ما مشاهده ای هستن و ناخودآگاه اونا در ما نهادینه میشن و شاید حتی بهشون آگاهی نداشته باشیم پس اگر والدین سمی داشتید احتمالا این که خودتون هم به عنوان والد سمی در آینده یا همین الان رفتار کنید خیلی بالاست و ممکن این سوال که با پدر و مادر سمی چه کنیم بشه یه سوال که در آینده قراره بچه ی شما به هر دری بزنه تا جوابش رو پیدا کنه. بنابراین شما باید از الان اگر درگیر والدین سمی هستید یه فکری برای این که تاثیرگزاریشون روتون کم بشه بکنید و از طرف دیگه هم خودمراقبتی کنید که در آینده مثل اون ها نشید. حالا بریم برای شناخت نشانه ها و دونستن این که با پدر و مادر سمی چه کنیم؟

در حالت کلی والد و یا والدین سمی نیازهای خودشون رو در اولیت قرار میدن و اصلا توجهی به نیازها و احساسات دیگران ندارن و براشون مهم نیست که شما ناراحتید و یا دلخور و یا به کمک عاطفی و مالی نیاز دارید. در حالت کلی مغز این افراد در مقابل دونستن احساست شما بسیار مقاومت میکنه و برای اون ها اصلا مهم نیست که رفتارشون میتونه چه تاثیراتی روی دیگران داشته باشه. همچنین اون ها اصلا احترامی برای شما قائل نیستن و حتی در مقابل شما گستاخ و بی ادب هم هستن در حالی که شاید توی جمع های فامیلی و دوستان خودشون رو خیلی آدم های خوب و مبادی آدابی نشون بدن !

والدین سمی کنترل گر هستن

این افراد دوست دارن که زمام هر چیزی رو توی دستشون بگیرن و امر و نهی کنن بدون توجه به این که شما هم انسان هستید و از قدرت تصمیم گیری و اراده برخوردارید و با زیر پا گذاشتن هویت انسانی شما و برای این که یه موقع براشون شاخ نشید سعی میکنن که مدام بهتون بگن که چیکار کنید چیکار نکنید و چطور کارها رو انجام بدید.

خشمگین و ایراد گیر هستن

این افراد در بیشتر اوقات میتونن با پنبه سر ببرن و جوری باهاتون با تیکه و کنایه حرف بزنن که احساس کنید روحتون هر آن در حال متلاشی شدن هست. این افراد پرخاشگر و عصبانی هستن و شما رو با یه سری رفتارها مثل قهر کردن و یا فراموش کردن عمدی مسائل آزار میدن و شدیدا هم عیب جو هستن؛ یعنی شما هر کاری هم کنید و بهترین بچه ی روی کره ی زمین هم باشید اون ها هیچ موقع ازتون راضی نمیشن و مدام در حال عیب پیدا کردن در شما خواهند بود!

توقع بالایی دارن و بی رحم هستن

این افراد انتظار دارن که همه ی کارهاتون رو کنار بذارید و فقط به اون ها و نیازهاشون رسیگی و توجه کنید چرا که فکر میکنن صاحب شما هستن و دنیا باید به کام اون ها بچرخه به همین علت هیچ اهمیتی به نیازها و برنامه ریزی های شما ندارن و انتظار دارن که هر کاری از دستتون برمیاد و حتی بیشتر براشون انجام بدید. والدین سمی حرف هایی میزنن و کارایی میکنن که شدیدا بی رحمانه هست و احساس میکنید این افراد هیچ بویی از مهر و عطوفت نبردن و سنگدل هستن چون اون ها میتونن شما رو مسخره کنن با اسم ها و عناوینی زشت خطابتون کنن و نقطه ضعف هاتون رو به روتون بیارن و راجبه مسائلی که روی اون ها حساسید حرف بزنن.

در صورتی که پدر و مادری دارید که رفتارهای اون ها سمی هست و دنبال راه حل برای رفتار با اون ها میگردید اول کار خیلی آروم خودتون رو به آغوش بکشید و با خودتون تکرار کنید که تقصیر شما نیست که پدر و مادرتون اینطوری هستن هر چقدر دیگران و یا خودشون بخوان شما رو به این سمت و سو بکشن که رفتار اون ها تقصیر شما هست از موضعتون پایین نیایید و مسئولیت رفتارهای اون ها رو گردن نگیرید. شما باید این رو بپذیرید که والدینتون سمی هستن و هیچ راهی برای تغییر دادن اون ها وجود نداره و این امر محاله و شما فقط باید به فکر این باشید که حالا چطور در کنار این افراد زندگی کنید اگر امکان جدایی ندارید.

پس تنها در یه زمینه ناراحت خواهید شد که اون هم داشتن والدین سمی هست و پذیرش سمی بودن اون ها میتونه شما رو به آرامش برسونه و شما رو از قالب قربانی بودن بیرون بیاره چون باید یاد بگیرید در مقابل این افراد چطور باشید. شما باید از لحاظ احساسی از این افراد فاصله بگیرید یعنی حرفاشون رو به خودتون نگیرید و در مقابلشون واکنش نشون ندید و نذارید که شما رو تحریک و کنن و توی تله های احساسی بندازن. درسته که سخته ولی برای اون ها حد و مرز تعیین کنید و بهشون اجازه ی رد شدن از این حدود رو ندید و در انتها با یه روانکاو مشورت کنید.

 

بیشتر بخوانید:

شوهرم از خرج ‌کردن برای من فراری است

منبع
شایانیوز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا