آبان تتر
روانشناسی

این ۵ نشانه به شما هشدار می دهد که اختلال روانی دارید

از اصطلاح اختلال روانپریشی چه می دانید؟ آیا با اصطلاح روان پریشی آشنایی دارید؟برخی از ویژگی های تعیین کننده یک اختلال روانپریشی چیست؟

صبح بخیر _ از اصطلاح اختلال روانپریشی چه می دانید؟ آیا با اصطلاح روان پریشی آشنایی دارید؟برخی از ویژگی های تعیین کننده یک اختلال روانپریشی چیست؟

 دانستن پاسخ این مواردمی تواند در تشخیص زودهنگام اختلال و اطمینان از درمان مناسب بسیار مفید باشد.

در اینجا پنج نشانه اختلال روانپریشی وجود دارد.

شماره یک توهمات

هذیان ها باورهای ثابتی هستند که تغییر نمی کنند،حتی وقتی شواهدی وجود داشته باشد که مخالف آن باشد. رایج‌ترین نوع آن، توهم آزاری است،این باور که کسی قصد دارد آنها را بگیرد.همچنین یک توهم بزرگ وجود دارد که در آن فرد معتقد است که بیش از دیگران استثنایی است.

این نمونه ای از توهم نیهیلیستی است،جایی که آنها معتقدند یک فاجعه بزرگ رخ خواهد داد.اگر فردی دچار چنین هذیان هایی شده است، ممکن است دلیل خوبی برای مراجعه به درمانگر باشدزیرا ممکن است ناشی از یک اختلال روانی زمینه ای باشد.

شماره دو توهم

آیا تا به حال شنیده اید که کسی چیزهایی را ببیند که دیگران نمی توانند ببینند؟ افرادی که چیزهایی را درک می کنند که در واقع وجود ندارند، ممکن است دچار توهم شوند.

این می تواند این باور باشد که شما فردی را می بینید در حالی که واقعاً آنجا نیست یا صداهایی را می شنوید وقتی کسی صحبت نمی کند.

با این حال، توجه به این نکته مهم است که تجربه توهم به تنهایی به معنای ابتلا به اختلال روانپریشی نیست. ممکن است این یک تجربه رایج باشد، به ویژه در زمینه های فرهنگی خاص. با این حال، فقط برای اطمینان، مشاوره با یک درمانگر ممکن است ایده خوبی باشد.

شماره سه تفکر بی نظم

تفکر آشفته اغلب از گفتار یک فرد استنباط می شود و زمانی منعکس می شود که فرد دائماً از موضوعی به موضوع دیگر تغییر نظر می دهد.یکی دیگر از نمونه‌های تفکر آشفته، خارج شدن از مسیر است، که درآن فرد فقط به مماس‌های متعدد و نامرتبط می‌پردازد.

اگر متوجه چنین ناهماهنگی هایی در گفتار شدید، حتما با درمانگر خود مشورت کنیدتا به علت اصلی آن پی ببرید.

شماره چهار رفتار حرکتی به شدت بی نظم یا غیر طبیعی، از جمله کاتاتونی

رفتار هر عمل قابل مشاهده ای است که فرد معمولا انجام می دهد. با این حال، برای کسانی که از یک اختلال روان‌پریشی رنج می‌برند،حتی رفتار روزمره نیز به یک چالش تبدیل می‌شود. انحراف و رفتار از هنجارنشانه اصلی یک اختلال روان پریشی است.

رفتار نامنظم می‌تواند به روش‌های مختلفی ئمانند آشفتگی غیرقابل پیش‌بینی ظاهر شود.در یکی از این اختلالات، کاتاتونیا، واکنش فرد نسبت به محیط کاهش یافته است. آنها می توانند کاملاً حرکت را متوقف کنندو برای مدت طولانی در یک وضعیت خاص ثابت بمانندکه به آن لال و بی حالی می گویند، یا بیش از حد بدون هدف حرکت کنند که به آن هیجان کاتاتونیک می گویند.

شماره پنج علائم منفی

این بدان معنا نیست که فرد از نظر عاطفی منفی است. به آن منفی می گویند زیرا فاقد ویژگی هایی هستند که ممکن است فرد معمولی داشته باشد. این به فقدان عوامل خاصی اشاره دارد که در افرادی که از اختلال رنج نمی برند وجود دارد. برای مثال، یک فرد ممکن است حرکات هدفمند کمتری به نام لغو نشان دهد، یا کمتر بتواند احساسات مثبت ناشی از چیزهای لذت بخشی به نام آنهدونیا را تجربه کند. همچنین ممکن است فرد با کاهش تماس با صورت، تماس چشمی، یا حرکات دست ها یا بازوهایی که به طور معمول گفتار را تعریف می کند، ابراز احساسی کمتری نشان دهد.

بیشتر بخوانید:

۸نشانه که این مرد شما را فراتر از «جسم‌تان» دوست دارد

منبع
خط سلامت

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا