سلامت

از دمنوش گشنیز غافل نشو که در بدنتان معجزه می‌کند

گشنیز که به نام گشنیز نیز شناخته می شود، دارای فواید سلامتی متعددی مانند کاهش خطر بیماری قلبی، مدیریت دیابت و ایجاد اثرات ضد التهابی است.

صبح بخیر _ گشنیز که به نام گشنیز نیز شناخته می شود، دارای فواید سلامتی متعددی مانند کاهش خطر بیماری قلبی، مدیریت دیابت و ایجاد اثرات ضد التهابی است. این گیاه حاوی روغن های معطر و آنتی اکسیدان هایی است که از سلول ها در برابر آسیب محافظت می کنند. تحقیقات نشان می‌دهند که ممکن است تشنج‌های صرع و اضطراب را کاهش دهد و بر ارزش آن در آشپزی و مصارف دارویی تأکید دارند.

گشنیز نه تنها تقریباً به هر غذایی طعمی عالی می دهد، بلکه فواید مختلفی نیز دارد. مطالعات نشان می دهند که این گیاه ممکن است به کاهش بیماری قلبی، دیابت، چاقی و شدت تشنج کمک کند و در عین حال سطح انرژی را افزایش دهد و باعث سلامت مو و پوست شود. گشنیز همچنین فواید تغذیه ای دارد. برگ های تازه این گیاه حاوی کربوهیدرات، پروتئین و سطوح کمی آهن، ویتامین C، ویتامین B2 و ویتامین A هستند.

یک چهارم فنجان گشنیز تازه ۵ درصد از مقدار توصیه شده روزانه ویتامین A و ۲ درصد ویتامین C را تامین می کند. یکی از راه های ساده برای به دست آوردن خواص خوب گشنیز این است که صبح دمنوش گشنیز بنوشید. در اینجا برخی از مزایای آن وجود دارد:

ضد التهاب است

گشنیز اغلب در آشپزی و طب جایگزین استفاده می شود. شات گشنیز حاوی لیپیدهای ضروری و روغن لینالول است. این گیاه را از قدیم الایام به دلیل خواص ضد صرع، ضد افسردگی و ضد التهابی اش ارزشمند می دانستند.

تیروئید را متعادل می کند

شات گشنیز یا دمنوش گشنیز پتانسیل کاهش علائم مرتبط با عدم تعادل تیروئید، مانند پرکاری تیروئید و کم کاری تیروئید، و همچنین گرمای بیش از حد، گرگرفتگی و تعریق شبانه را دارد. برای تنظیم هورمون های تیروئید، این میوه‌ها را به برنامه غذایی تان اضافه کنید.

از تشنج جلوگیری می کند

تحقیقات اخیر نشان می دهد که گشنیز می‌تواند تشنج های صرع را کاهش دهد و به این ترتیب به جلوگیری از آسیب مغزی ناشی از تشنج کمک کند. بر اساس مطالعه‌ای که توسط Manville و Abbott انجام شد، برگ‌های گشنیز حاوی یک ضد تشنج قوی فعال کننده کانال پتاسیم هستند. اثرات ضد التهابی و تسکین درد این گیاه مستند شده است. ثابت شده است که التهاب و درد را در حیوانات و انسان های مبتلا به آرتریت روماتوئید کاهش می دهد.

حاوی آنتی اکسیدان است

دمنوش گشنیز همچنین سرشار از آنتی اکسیدان هایی مانند بتاکاروتن و لوتئین است که به محافظت از سلول ها در برابر آسیب کمک می کند. مطالعات نشان داده اند که برگ های این گیاه دارای فعالیت آنتی اکسیدانی بیشتری نسبت به دانه ها هستند. افزایش مصرف گشنیز ممکن است خطر ابتلا به بیماری هایی مانند بیماری های چشمی و برخی سرطان ها را کاهش دهد.

خلق و خو را بهبود می دهد

دمنوش گشنیز همچنین برای بهبود خلق و خو مفید است. تحقیقاتی که روی موش ها انجام شده نشان داد که عصاره گشنیز می تواند اضطراب را کاهش دهد و اثراتی مشابه داروهای تجویزی دارد. علاوه بر این، عصاره خاصیت شل کنندگی عضلانی و آرام بخش را نشان داد.

قند خون را کاهش می دهد

از نظر مدیریت دیابت، گشنیز در کاهش هیپرگلیسمی در موش‌های دیابتی نویدبخش بوده است، اگرچه تشنگی مفرط را که یکی از علائم رایج دیابت است، کاهش نمی‌دهد.

بیشتر بخوانید:

۱۴ خواص گوجه فرنگی پخته

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا