آشپزی وخانه داریویژه/توضیح دار

ادویه‌هایی که باید درآشپزخونه موجود باشد

ادویه‌ها از اصلی‌ترین بخش‌های آشپزی هستند. آنها که روح و جان به غذا می‌بخشند و پای طعم و بوی ماندگار هر غذایی امضا می‌زنند

صبح بخیر  _ در همه خانه‌ها ادویه‌های اصلی و کاربردی موجود است. بعضی از افراد به ادویه‌های مختلف آنقدر علاقه مند هستند که کابینت‌های زیادی را به اشغال آنها درآورده‌اند. اما واقعیت این است که برخی از ادویه‌ها چندان هم کاربردی نیستند و فقط فضا گرفته و هزینه مصرف می‌کنند. اما اگر دوست دارید بدانید که ضروری‌ترین ادویه‌ها که همیشه باید داشته باشید و به دردتان خواهد خورد و طعم غذاهایتان با آنها خاص و دلپذیرتر خواهد شد اتصبح بخیر ۱۵ ادویه برای شما گلچین کرده‌ است تا کار شما راحت بشود و بتوانید با خیال راحت دست به خرید آنها زده و نگهداری کنید.

فلفل چیلی

در دنیای ادویه‌ها «چیلی»های زیادی وجود دارد! اما نیاز نیست از همه آنها داشته باشید چون هم هزینه زیادی دارند و هم اینکه برخی از آنها طعم دهنده‌هایی هستند که فقط برای یکسری غذای خاص لازم است و ممکن است هیچوقت به کار شما نیایند!

فلفل کاین چیلی را تهیه کنید، عطر خاصی ندارد و طعم عجیبی به غذا نمی‌دهد اما قدرت تندکنندگی بالایی در خود دارد که خیلی خوب است!

تخم گشنیز

دانه‌های گشنیز آنقدر معطر است که در غذا، سالاد و سوپ واقعا مزه‌ی خیلی خوبی ایجاد خواهند کرد. می‌توانید آنها را به صورت درسته استفاده کنید و یا اینکه پودرشده‌اش را مصرف بفرمایید.

هل

خوشبوتر از هل سراغ دارید؟! شاید هم داشته باشید اما واقعیت این است که هل عطر جادویی دارد! حضور هل در غذا، دسر، کیک، انواع چای و دمنوش غوغا به پا می‌کند. دانه‌های داخل غلاف هل را می‌توانید دربیاورید و استفاده کنید و اگر بخواهید آسیاب شده آن هم به راحتی مورد مصرف قرار می‌گیرد.

زیره

زیره در غذاهایی که عطر و بوی زیادی دارند همیشه کاربردی است. بهتر است که از آن به شکل آسیاب شده استفاده کنید. زیره سبز و سیاه هر دو معطر و پر از خاصیت هستند.

پودر سیر

پودر سیر چنان جذابیتی به غذاها می‌دهد که کمتر کسی از عطر هوس‌انگیز آن می‌تواند روی برگرداند! پودر سیر برخلاف سیر تازه طعم و بوی ملایمی دارد. برای انواع سس‌ها، غذاها حتی درست کردن تنقلات خانگی هم کاربرد دارد و همیشه کمک رسان به شما خواهد بود.

جوز هندی

شاید خیلی از افراد هنوز جوز هندی را نشناسند. اما این ادویه بسیار مفید و پر از خاصیت است. خیلی معطر است و رنده کردن آن در حد ¼ قاشق چایخوری هم برای اینکه غذای شما خوش عطر و بو شود کافی است. بیشتر برای تهیه سس‌های گرم مثل بشامل و کیک‌ها و کلوچه‌ها و شیرینی‌های پر از ادویه کاربرد دارد.

پاپریکا

با یک نوع فلفل چیلی روبه رو هستید که بیشتر از تندی، طعم دهنده است. حضور آن در اکثر غذاها باعث طعم خوش و عطر جالب آنها خواهد شد.

زعفران

این جادوگر آتشین را چه کسی می‌تواند دوست نداشته باشد؟! کمک حال تمام آشپزهایی که می‌خواهند غذایی پر رنگ و لعاب و جذاب داشته باشند! درست است که خیلی ارزشمند و قیمتی است اما استفاده کردن از آن به شیوه صحیح باعث منحصربه فرد شدن تمام غذاهای شما خواهد شد.

زنجبیل

زنجبیل خشک و آسیاب شده در برخی غذاها و شیرینی و کیک‌ها کاربرد دارد. وقتی آن را داشته باشید دیگر نیاز به زنجبیل تازه حس نخواهد شد.

آویشن

آویشن از خانواده نعناع است! این را می‌دانستید؟! یکی از پرکاربردترین ادویه‌ها که برای غذاهای فرنگی و داخل قابل استفاده است. در سس و سالادها هم نقش خاصی بازی می‌کند.

زردچوبه

واقعا آشپزخانه‌ای پیدا می‌شود که زردچوبه در آن نباشد؟! این ادویه از پرمصرف‌ترین‌هاست و خیلی هم فایده و خاصیت دارد. با اینکه از مواد اصلی آشپزی در هند به شمار می‌رود ولی در کشور ما هم برای تمام غذاها به آن نیاز است!

سماق

شما هم سماق را فقط در کنار کباب می‌خورید؟! خب اشتباه می‌کنید! حضور سماق در غذاهای مختلف مخصوصا آنها که گوشت قرمز دارند نه فقط جنبه خوشمزگی دارد بلکه نیاز است! برای نوشیدنی‌ها و دمنوش‌ها هم بسیار کاربرد مناسبی دارد.

فلفل سیاه

یار و همراه همیشگی در کنار نمک! فلفل سیاه را ما زیاد استفاده می‌کنیم. چه در داخل غذا و چه بر روی آن پاشیده می‌شود و طعم و عطر خیلی خوبی دارد.

 میخک

میخک عطر بسیار زیاد و گیرایی دارد. یعنی اگر به صورت باز آن را در جایی قرار بدهید بوی آن همه جا را برمی‌دارد. برای مزه‌دار کردن انواع گوشت خیلی کاربردی است. حتی استفاده‌های درمانی خوبی هم دارد.

دارچین

یکی از عزیزدلترین ادویه‌هایی که می‌توانید داشته باشید! طبع گرم و دلنشین آن در کنار عطر معرکه‌ای که دارد لذت بخش غذاها و دسرهاست. البته باید درنظر داشته باشید که قدرت بوی آن زیاد است و نباید بیش از حد مصرف کنید. هم به صورت چوب درسته و هم به صورت پودر شده به کار می‌آید و هر دو را داشته باشید.

نکته‌هایی که باید بدانید:

بهتر است ادویه‌ها را به اندازه بخرید. آنها هم دارای تاریخ مصرف هستند و بعد از مدتی ممکن است عطر خود را از دست بدهند.

ادویه‌هایی مثل فلفل و تخم گشنیز و… را به صورت درسته تهیه کنید و خودتان در منزل هنگام مصرف آسیاب کنید. این کار تاثیر زیادی در عطر آنها خواهد داشت.

ادویه‌ها را از جای مطمئن تهیه کنید.

 

بیشتر بخوانید:

روش پخت پنکیک نرم و لطیف ژاپنی( فیلم)

منبع
راهنماتو

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا