سلامت

آیا نوشیدن قهوه با معده خالی کار درستی است

اگر یک فنجان قهوه اولین چیزی است که بعد از بیدار شدن از خواب به دست می گیرید، تنها نیستید. به گفته انجمن ملی قهوه آمریکا، از هر 10 طرفدار قهوه 9 نفر روز خود را با یک فنجان قهوه شروع می‌کنند حتی قبل از خوردن یاینکه یک لقمه نان بخورند

صبح بخیر _ اگر یک فنجان قهوه اولین چیزی است که بعد از بیدار شدن از خواب به دست می گیرید، تنها نیستید. به گفته انجمن ملی قهوه آمریکا، از هر ۱۰ طرفدار قهوه ۹ نفر روز خود را با یک فنجان قهوه شروع می‌کنند حتی قبل از خوردن یاینکه یک لقمه نان بخورند! اما آیا نوشیدن قهوه با معده خالی می تواند برای سلامتی شما مضر باشد؟ آنتونی دیمارینو، متخصص تغذیه، می گوید که احتمالاً نه. او می گوید: «سیستم گوارشی شما فوق العاده پیچیده و کارآمد است. “بیشتر مردم با نوشیدن قهوه با معده خالی مشکلی ندارند.”

خطرات نوشیدن قهوه با معده خالی چیست؟

پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی مانند TikTok به گسترش ترندهای مشکوک و اطلاعات نادرست مرتبط با سلامتی کمک کرده‌اند. از جمله این ایده که نوشیدن قهوه با معده خالی برای شما مضر است. دیمارینو دو افسانه رایج را رد می‌کند و توضبح می‌دهد که چرا لذت بردن از قهوه بدون غذا مشکلی ایجاد نمی کند.

افسانه شماره ۱: قهوه باعث رفلاکس و سوزش سر دل می‌شود

بیماری رفلاکس معده به مری (GERD) زمانی اتفاق می افتد که دریچه بین معده و مری (لوله غذا) به درستی بسته نشود. هنگامی که این اتفاق می افتد، محتویات معده شما – از جمله غذا، نوشیدنی و اسید معده – به مری برمی گردد. ممکن است احساس سوزشی در قفسه سینه خود داشته باشید که به عنوان سوزش سر دل شناخته می شود.

تحقیقات در مورد اینکه آیا قهوه باعث رفلاکس می شود یا علائم را بدتر می کند، قطعی نیست. یک مطالعه که اثرات قهوه را روی سیستم گوارشی بررسی کرد نشان داد که عواملی مانند چاقی و سایر بیماری‌های مزمن باعث رفلاکس می‌شوند – نه خود نوشیدنی. اما یک مطالعه متفاوت نشان داد که پس از نوشیدن قهوه، چای یا نوشابه حاوی کافئین توسط شرکت کنندگان، علائم رفلاکس افزایش یافته است.

دیمارینو می گوید: «قهوه و کافئین می توانند تولید اسید معده را افزایش دهند. قهوه همچنین دریچه را شل می کند و اجازه می دهد اسید اضافی وارد مری شما شود. هر دو واکنش می توانند باعث علائم شدیدتر و مکرر ریفلاکس شوند.

اگر مستعد رفلاکس یا سوزش سر دل هستید اما نمی‌خواهید قهوه صبحگاهی خود را رها کنید، دیمارینو توصیه می‌کند خامه لبنی یا شیر کم‌چرب یا جایگزین شیر را به نوشیدنی خود اضافه کنید.

او می گوید: «چربی موجود در شیر گاهی علائم رفلاکس را تشدید می کند. اما لبنیات کم چرب می تواند به عنوان یک بافر بین اسید معده و پوشش معده عمل و به جلوگیری از سوزش سر دل کمک می کند.

افسانه شماره ۲: قهوه باعث ایجاد زخم می شود

زخم معده زخم هایی هستند که در معده یا روده کوچک ایجاد می شوند. آنها باعث سوزش، معده درد، نفخ و سوزش سر دل می شوند. در حالی که ممکن است شنیده باشید که استرس و رژیم غذایی (از جمله نوشیدن قهوه با معده خالی) باعث بیماری زخم معده می شود، تحقیقات نشان می دهد که این ادعا درست نیست.

علت اصلی زخم‌ها، عفونت‌های هلیکوباکتر پیلوری (H. pylori) است، باکتری‌هایی که پوشش محافظ معده شما را می‌خورند و اجازه می‌دهند اسید معده به بافت آسیب برساند. علت اصلی دیگر زخم، استفاده بیش از حد از داروهای ضد التهابی غیراستروئیدی (NSAIDs) مانند ایبوپروفن و آسپرین است.

اما به نظر نمی رسد که قهوه نقشی در این میان داشته باشد. یک مطالعه مصرف قهوه و تشکیل زخم را در بیش از ۸۰۰۰ نفر از مردم ژاپن بررسی کرد. این مطالعه هیچ ارتباط معناداری را حتی در میان افرادی که سه فنجان یا بیشتر در روز می‌نوشیدند، پیدا نکرد. مهم است که مجدداً توجه داشته باشید: اگرچه قهوه ممکن است باعث زخم معده نشود، اما می تواند میزان اسید معده را افزایش دهد. اگر در حال حاضر زخم دارید، مقادیر بالاتر اسید معده می تواند علائم شما را بدتر کند.

آیا نوشیدن قهوه با معده خالی عوارضی دارد؟

خوردن قهوه قبل از صرف غذا ممکن است برای سلامتی مضر نباشد. اما می تواند منجر به عوارض جانبی ناخواسته ای شود،‌ مواردی چون:

افزایش عصبی بودن یا اضطراب
بدن شما زمانی که هیچ چیز دیگری در شکم وجود ندارد قهوه (و بنابراین کافئین) را سریعتر جذب می کند،. این جذب سریع می تواند اثرات کافئین را تشدید کند و باعث شود شما احساس اضطراب، عصبانیت یا تحریک پذیری کنید. کافئین همچنین می‌تواند فشار خون را افزایش دهد و باعث شود قلب شما احساس کند که خیلی سریع می‌تپد. ممکن است در عرض ۱۰ دقیقه پس از مصرف اولین فنجان، این عوارض جانبی را تجربه کنید، اگرچه معمولاً تا یک ساعت طول می کشد تا اثرات کامل کافئین شروع شود.

اگر متوجه شدید که این اثرات را بعد از فنجان صبحگاهی خود تجربه می کنید، راه حل ساده است: همراه با قهوه چیزی بخورید. دیمارینو می گوید: «داشتن غذا در معده، جذب کافئین در جریان خون را کاهش می دهد.»

او همچنین توصیه می کند که شکر را به فنجان صبحگاهی تان اضافه نکنید: «شکر باعث افزایش قند خون می شود. ترکیب شکر و کافئین می تواند به شما انرژی سریعی بدهد و به دنبال آن سقوط قند که شما را بیشتر از قبل خسته می کند. ممکن است خود را در چرخه ای بیابید که به دنبال یک فنجان قهوه دیگر با شکر بیشتر هستید.

از هر ۳ مصرف کننده قهوه، ۱ نفر پس از لذت بردن از نوشیدنی داغ، میل به دفع مدفوع را گزارش می دهد. این نیاز می تواند بین چهار تا ۳۰ دقیقه پس از نوشیدن قهوه رخ دهد. تحقیقات نشان می دهد که اسیدهای موجود در قهوه باعث دفع مدفوع می شوند. این اسیدها تولید هورمون را تحریک می کنند – به ویژه گاسترین و کوله سیستوکینین، که باعث انقباضات غیرارادی عضلات در سیستم گوارش شما می شوند. همین باعث حرکت روده های شما می شود.

مشخص نیست که آیا نوشیدن قهوه با معده خالی روده های شما را سریعتر بیدار می کند یا خیر. اما یافته ها حاکی از آن است که قهوه کافئین دار به اندازه غذا و ۲۳ درصد بیشتر از قهوه بدون کافئین در ایجاد اثر ملین موثر است.

بهترین زمان نوشیدن قهوه چه زمانی است؟

دیمارینو می‌گوید واقعا «بهترین زمان» برای نوشیدن قهوه وجود ندارد: «هر کس به کافئین و قهوه واکنش متفاوتی نشان می‌دهد، بنابراین به بدن خود گوش دهید.» برخی از افراد با نوشیدن قهوه با معده خالی مشکلی ندارند. اما اگر شما از اینطور آدم‌ها نیستید، دیمارینو پیشنهاد می کند مطمئن شوید صبحانه شما حداقل یکی از این موارد را داشته باشد:

نان تست غلات کامل، غلات یا بلغور جو دوسر برش خورده، قهوه موجود در معده شما را جذب می کند و به خنثی کردن اسیدهای معده کمک می کند.
چربی‌های سالم مانند آووکادو، آجیل و کره‌های آجیل می‌توانند التهاب دستگاه گوارش را که در اثر افزایش اسید معده ایجاد می‌شود، کاهش دهند.
غذاهای غنی از پروتئین، از جمله تخم مرغ، ماست و پنیر دلمه، می توانند هضم و جذب کافئین را کند کنند.

بیشتر بخوانید:

با بهترین خواص عرق زنیان برای کاهش وزن و سلامت بدن آشنا شوید

منبع
خبرنامه

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا