روانشناسیویژه ها

۸ راه برخورد با آدم خبرچین و دو بهم زن

 یک گروه از آدم‌های سمی، آدم‌های خبرچین یا دوبهم‌زن هستند.

صبح بخیر _  یک گروه از آدم‌های سمی، آدم‌های خبرچین یا دوبهم‌زن هستند. آنها عادت دارند که بین دیگران تفرقه انگیزی کنند و مدام خبرهای دروغ یا اغراق شده‌ای را بین افراد مختلف پخش می‌کنند تا تنور دلخوری و دشمنی را روشن و داغ نگه دارند. اگرچه که دوست نداریم با چنین افرادی مواجه شویم اما این موضوع چندان به اختیار ما نیست، به ویژه در محل کار. پس نباید در برابر چنین افرادی بی سلاح باشیم.

۱. عاقلانه نگاه کنید

اولین کاری که در مقابل یک آدم خبرچین یا دوبهم‌زن باید انجام دهید، نگاه عاقلانه و نقادانه به گفته‌های اوست. هر کسی که دروغ می‌گوید یا اغراق می‌کند، نشانه‌هایی از دروغ را در گفته‌ها یا رفتار خود دارد. وقتی چنین کسی را شناسایی کردید به الگوهای رفتاری و گفتاری او دقت کنید.

در واقع قبل از توجه به محتوا، باید به خود او توجه کنید و فکر کنید آیا چیزهایی که می‌گوید حقیقت دارد؟ چگونه می‌توانم دروغ‌های او را تشخیص دهم؟ شاید بعد از این تشخیص بخواهید سکوت کنید یا به او جواب بدهید. مهم مرحله اول یعنی تشخیص یک دروغ با نگاه عاقلانه است.

۲. احساسات خود را کنترل کنید

آدم‌های سمی معمولا به دنبال سوءاستفاده از احساسات ما هستند. آنها با تحریک ما برای بروز احساسات خشم و غم یا حسادت و نگرانی، تغذیه می‌شوند. پس باید مراقب باشید که خورک آنها را مهیا نکنید.

طبیعی است که وقتی یک خبرچین، خبری ناراحت کننده را به شما می‌گوید، یا در مورد دیگران طوری حرف می‌زند که بین شما دشمنی درست کند، شما احساسات ناخوشایندی را تجربه می‌کنید. اما نباید اجازه دهید احساسات بر شما غالب شوند.

احساسات خود را ببینید و منشا و اثرات آن را بررسی کنید. در غیر این صورت فرد دوبهم‌زن برای روشن کردن آتش احساسات ناخوشایند شما، از این فرصت سوء استفاده خواهد کرد.

۳. در دام نیفتید

آدم‌های خبرچین و دوبهم‌زن ، به دنبال شریک و همراه هستند. در واقع آنها بدون همراهی دیگران قادر نخواهند بود که به این کارها ادامه دهند. آنها آنقدر دیگران را تحریک می‌کنند تا همراهی در خبرچینی خود را به دست آورند.

آنها تایید و توجه شما را می‌خواهند تا به رفتار خود ادامه دهند. حواستان باشد که در مقابل چنین افرادی چه محتوایی در مکالمه شما وجود دارد. یادتان باشد که هر کلمه شما قرار است به صورت اغراق شده و عجیب و غریب به گوش دیگران برسد.

 

۴. اعتماد به نفس داشته باشید

یکی از راه‌های نفوذ آدم‌های خبرچین و دوبهم‌زن به دیگران، نداشتن اعتماد به نفس است. کسی که اعتماد به نفس ندارد، آماده است تا سرزنش شود و افکار منفی خود را تکرار کند و توانمندی‌های خود را زیر سوال ببرد.

طبیعی است که این وضعیت، یک بستر مناسب برای فرد خبرچین است. او به یک فرد بی اعتماد به نفس چیزهایی می‌گوید تا روند خودتخریبی او را چند برابر و او را از دیگران دور کند. یادتان باشد که فرد خبرچین از شکستن دیگران لذت می‌برد.

۵. حریم خود را مشخص کنید

در همه روابط، حفظ حریم شخصی امری مهم و حیاتی است، چه برسد در ارتباط با آدمی که خبرچین یا دوبهم‌زن است. اگر به وجود چنین کسی در اطراف خود پی بردید لازم است که بیشتر از قبل در حفظ حریم خود بکوشید.

با چنین آدمی درددل نکنید و حتی از اتفاقات عادی زندگی یا فکر خود درباره چیزهای مختلف، با او حرف نزنید. همچنین در مقابل حرف‌های چنین کسی منفعل نباشید و باز هم مشخص کنید که نمی‌خواهید در چنین مکالمه‌ای جایی داشته باشید.

۶. به پشت پرده ماجرا نگاه کنید

باید به خاطر داشته باشید که عموما آدم‌های این چنین از مشکلات متعددی رنج می‌برند. آنها عزت نفس کافی برای حضور در جامعه را ندارد. به طور مشخص، یک فرد دوبهم‌زن ، چون خودش را دوست ندارد، نمی‌تواند دوستی دیگران را نیز ببینید.

پس سعی می‌کند بین همه تفرقه بیندازد و همه را با یکدیگر دشمن کند. ممکن است او این کار را به این خاطر انجام دهد که جایگاهی برای خود نزد دو طرف داشته باشد. همیشه بخاطر داشته باشید که چنین کسی خود از دردی عمیق رنج می‌برد. این باعث می‌شود نسبت به او دچار خشم نشوید و فشار کمتری به خودتان وارد می‌شود.

۷. صادقانه صحبت کنید

تعارف را کنار بگذارید و صادقانه حرف بزنید. اگر فرد خبرچین، خبری به شما داد که از دروغ بودن یا اغراق آمیز بودن آن مطمئن هستید، گاهی لازم است که این موضوع را بیان کنید. به او بگویید که حقیقت چیز دیگری است و از آن خبر دارید.

به او برچسب دروغگویی نزنید، بلکه ابراز کنید که حتما برای او سوتفاهمی به وجود آماده است. حتی می‌توانید به او بگویید که در مورد گفته او تحقیق و صحبت خواهید کرد. هر چه رفتار شما آرام‌تر و صادقانه‌تر باشد، احتمال عقب نشینی چنین آدمی بسیار بیشتر خواهد بود.

۸. ارتباط خود را محدود کنید

اگر در توانتان هست ارتباط با آدم خبرچین و دوبهم‌زن زن را به حداقل برسانید. ما آدم هستیم و ممکن است در اثر تجربه احساسات یا افکار مختلف واکنشی نشان دهیم و حتی تحت تاثیر گذشته خود قرار بگیریم و قضاوت‌ها یا رفتارهای اشتباهی مرتکب شویم.

حضور آدمی که مدام منتظر فرصت سوء استفاده است، نه تنها حس امنیت را از بین می‌برد بلکه مثل وجود یک تله است که هر لحظه ممکن است در آن گرفتار شوید. پس تا حد امکان از دور و بر چنین آدمی فاصله بگیرید.

بیشتر بخوانید:

۸ دلیل مهم برای زندگی آزادتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا