سلامت

نشانه های زودهنگام سکته مغزی که اصلا نباید نادیده بگیرید

 سکته مغزی ممکن است برای هر کسی اتفاق بیفتد، اما تشخیص علائم هشدار دهنده اولیه می تواند تفاوت بزرگی ایجاد کند.

صبح بخیر _ سکته مغزی ممکن است برای هر کسی اتفاق بیفتد، اما تشخیص علائم هشدار دهنده اولیه می تواند تفاوت بزرگی ایجاد کند. سکته مغزی زمانی رخ می دهد که جریان خون به بخشی از مغز قطع شود و این انسداد می تواند منجر به آسیب مغزی شود. کلید به حداقل رساندن این آسیب، اقدام سریع است. برخی از سکته‌ها با حملات ایسکمیک گذرا (TIAs) که به عنوان «سکته‌های کوتاه» نیز شناخته می‌شوند، رخ می دهند. این حملات به‌عنوان یک هشدار بزرگ عمل می‌کنند، و دریافت سریع کمک می‌تواند جان شما یا کسی که دوستش دارید را نجات دهد.

۱.از دست دادن ناگهانی حواس
سکته مغزی ممکن است با از دست دادن ناگهانی و غیرقابل توضیح بینایی، شنوایی یا لامسه و سایر حواس همراه باشد. این از دست دادن می تواند به طور ناگهانی رخ دهد و می تواند کلی یا جزئی باشد. احساس لامسه شما ممکن است به طور غیر طبیعی ضعیف شده یا از بین رفته باشد، یا ممکن است متوجه شوید که توانایی دیدن از یک چشم را از دست داده اید.

۲. گیجی یا مشکل در درک گفتار
گیجی یکی دیگر از نشانه های زودهنگام سکته مغزی است. درک آنچه مردم می گویند یا کنار هم قرار دادن کلمات ممکن است برای شما چالش برانگیز باشد. ممکن است گفتار نامفهوم یا نامفهومی وجود داشته باشد. این علائم حتی اگر به سرعت از بین بروند نگران کننده هستند، زیرا ممکن است یک TIA باشند که اغلب قبل از سکته کامل رخ می دهد.

۳. سردردهایی که منبع مناسبی ندارند
اگرچه دلایل زیادی برای سردرد وجود دارد، سردرد ناگهانی و شدید بدون دلیل می تواند از نشانه های زودهنگام سکته مغزی باشد. این نوع سردرد ممکن است به سرعت رخ دهد و شبیه هر سردرد دیگری است که تا به حال تجربه کرده اید. اگر حالت تهوع یا سرگیجه را نیز تجربه می کنید، ممکن است بسیار واضح تر باشد که باید فورا اقدام کنید.

۴. تغییر در هوشیاری و حواس
احساس خواب آلودگی یا داشتن مشکل در بیدار ماندن ممکن است نشانه های اولیه سکته مغزی باشد، همانطور که تغییر سریع در آگاهی یا هوشیاری می تواند باشد. تغییر در حواس شما، مانند گزگز یا بی حسی در اندام ها نیز ممکن است رخ دهد. اگرچه این علائم در ابتدا می توانند جزئی به نظر برسند، اما به زودی می توانند بدتر شوند، بنابراین نباید آنها را نادیده بگیرید.

۵. مشکلات بینایی
مشکلات بینایی، مانند دوبینی، تاری دید، یا از دست دادن کامل بینایی در یک یا هر دو چشم، یکی دیگر از علائم اولیه شایع سکته است. برای فرد ممکن است تمرکز یا درک چیزها به گونه ای که گویی مه آلود شده است مشکل باشد. این مشکلات بینایی ناگهانی و شدید معمولاً به مشکلی در تامین خون مغز اشاره می کند.

۶. از دست دادن حافظه یا سردرگمی
مشکلات حافظه ممکن است نشان دهنده سکته مغزی در مراحل اولیه باشد، به خصوص اگر همزمان با علائم دیگر وجود داشته باشد. ممکن است فراموشی گذرا را تجربه کنید، به خاطر سپردن کلمات اصلی مشکل داشته باشید، یا حتی به طور ناگهانی اشیاء آشنا را فراموش کنید. توجه به این شکاف های حافظه مهم است زیرا ممکن است نشان دهنده واکنش مغز به کاهش جریان خون باشد.

بیشتر بخوانید:

تفاوت ایست قلبی با حمله قلبی چیست

منبع
خبرنامه

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا